تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۹/۰۵ - ۱۳:۳۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 100533

برناردو برتولوچی کارگردان نامدار سینِما و خالق آثاری چون «آخرین امپراتور» و «آخرین تانگو در پاریس» از دنیا رفت.

 

به گزارش سینماسینما، برناردو برتولوچی خالق فیلم «آخرین امپراتور» که با بردن ۹ جایزه اسکار تاریخ‌ساز شده بود، در ۷۷ سالگی درگذشت.

به گفته مشاور رسانه‌ای برتولوچی، این کارگردان ساعت ۷ صبح روز دوشنبه ۵ آذر بر اثر عوارض بیماری سرطان از دنیا رفته است.

برتولوچی به نوعی بزرگترین فیلمساز نسل خود در ایتالیا بود و علاوه بر آن در سینمای هالیوود هم چهره‌ای مطرح و موفق شمرده می‌شد.

از مشهورترین آثار او فیلم «آخرین امپراتور» است که زندگینامه آخرین امپراتور چین را به تصویر می‌کشد. این اثر موفق سینمایی سال ۱۹۸۷ در مراسم اسکار در ۹ رشته نامزد جایزه شد و در رویدادی کم‌نظیر هر ۹ جایزه از جمله جوایز بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

برتولوچی سال ۱۹۴۱ در شمال ایتالیا به دنیا آمد، در خانواده‌ای اهل هنر به دنیا آمد. پدرش شاعر و نویسنده موفقی بود و از این روی برتولوچی جوان در آغاز در مسیر شاعری پیش رفت اما خیلی زود راهش را عوض کرد و به دنیای سینِما گام گذاشت.

او کارش را با دستیاری پیر پائولو پازولینی در سال ۱۹۶۱ آغاز کرد و یک سال پس از آن نخستین فیلمش را ساخت که در جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت.

فیلم «دنباله‌رو» در سال ۱۹۷۰ نخستین بار نام او را در میان نامزدهای جایزه اسکار مطرح کرد. او با این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شده بود. برتولوچی فیلمنامه «دنباله‌رو» را با اقتباس از کتاب آلبرتو موراویا نوشته بود.

«دنباله‌رو» که فیلمبرداری آن را ویتوریو استورارو برعهده داشت اکنون به عنوان شاهکاری یاد می‌شود که بر جمعی از فیلمسازان آنچه «هالیوود نوین‌» خوانده می‌شود؛ از مارتین اسکورسیزی تا استیون اسپیلبرگ و فرانسیس فوردکاپولا، تأثیر گذاشته است.

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها