هنروتجربه-قاسم فتحی:جلسه نقد و بررسی دو مستند «مانکنهای قلعه حسنخان» به کارگردانی سام کلانتری و «والسی برای تهران» ساخته زینب تبریزی عصر روز شنبه ۲۰آبانماه با حضور کارگردانهای این دو مستند در سالن شماره پنج سینما هویزه برگزار شد.
قرار نبود از بزرگان موسیقی تاییدیه بگیرم
در ابتدای این جلسه زینب تبریزی از فرآیند پیدا کردن سوژه و بهره از شبکههای اجتماعی برای پیشبرد فیلمش صحبت کرد:«خیلی خوش شانس بودم چون این مستند در فرآیند خیلی سختی به سرانجام رسید. آن سالها فیسبوک بیشتر مورد استفاده قرار میگرفت، صفحهای را دنبال میکردم که واقعا منبع غنی موسیقی خیابانی بود. در این صفحه ویدئوهایی از گروههای موسیقی خیابانی از همه جای کشور وجود داشت. از یکی از دوستان شماره آقای اردلان ارجمند را گرفتم. البته ایشان مسافرت بودند و شماره مهرداد را به من دادند. به استودیو رفتم و چند ساعتی با مهرداد حرف زدم و فهمیدم اصلا سوژه اصلی باید خود او باشد. همانجا قراردادی بستیم و قرار شد ایشان در طول فیلمبرداری به ما کمک کند.»
تبریزی در ادامه درباره اینکه آیا سراغی از بزرگان موسیقی ایران برای صحبت درباره موسیقی خیابانی گرفتهاست یا نه، توضیح داد:«کار من تایید گرفتن و نگرفتن از بزرگان موسیقی نبود. البته یک بار از آقای شهرام ناظری خواستم درباره این موضوع صحبت کند ولی ایشان به ذکر همین یک جمله بسنده کرد که موسیقی خوب است حالا هرکجایی که میخواهد باشد.»
در بخش دیگری از این نشست تبریزی در پاسخ به این سوال که به نظر میرسد، مهرداد سوژه خوبی برای ساخت مستند نبوده چرا که انگار یک آدم معمولی است که دارد مثل خیلیها کنار خیابان ساز میزند، عنوان کرد:«مهرداد اصلا آدم دَمدستی نیست. او نوازنده ماهر آکاردئون است و کارها خیلی زیادی انجام دادهاست. دلیل انتخاب او هم به این نکته برمیگردد که مهرداد درباره موسیقی خیابانی تئوری دارد. او میگوید هدفم این است در شرایطی که تلویزیون ملی ساز را نشان نمیدهد، آن را در خیابان به مردم نشان بدهم. او قصد داشت یک موزیک خوب به مردم ارائه کند و به نظرمن با این نگاه، او صاحب یک تفکر است. ما موزیسین خیابانی کم نداریم. برخیهایشان هر نوع موسیقی را برای پول درآوردن مینوازند. اما مهرداد دنبال موسیقی خوب خیابانی بود. از طرف دیگر او آدم بسیار بااستعدادی است که با وجود اینکه ساز تخصصیاش پیانو بوده، توانسته به شکل خودجوش نواختن آکاردئون را بیاموزد و بعد برای درس خواندن به ارمنستان برود. درواقع او در حوزه تخصصی خودش، اصلا سطحی و معمولی نیست و قابلیتهای زیادی دارد. همچنین میتوانم بگویم او یکی از قدیمیترین نوازندههای خیابانی است. در حال حاضر دومین آلبومش را منتشر کرده که چندین هفته متوالی در لیست پرفروشهایِ سایت«بیبتیونز» قرار گرفته است.»
برای طراحی صدا وقت زیادی گذاشتیم
در ادامه این نشست پرسشهایی از سام کلانتری کارگردان مستند«مانکنهای قلعه حسن خان» مطرح شد. او در ابتدا پیرامون اهمیت طراحی صدا در اثرش صحبت کرد: «از ابتدا قرار بود طراحی باند صوتی این فیلم بهگونهای انجام شود که افکتها کارکرد دیالوگ را هم داشته باشند. روند طراحی صدای این مستند هم کمی طولانی شد. به منظور رسیدن به یک همزبانی با صداگذار، خانم انسیه ملکی هم به جمع ما اضافه شدند.»
کلانتری در ادامه افزود:«از ابتدامیدانستم دو سکانس نهایی فیلم رسیدن تعدادی مانکن یا بریده مانکن به نمایشگاه و به دست چند هنرمند است. مانکنهایی که در کارگاه ساخته میشوند همه یک شکل هستند. اما هنرمندی هنرمندان ما انجام دادن یک کار خلاقانه در لحظه بود.برای این صحنه من هیچ ایدهای به آنها ندادم که چه کار بکنند یا نکنند. همان کار تبدیل به نمایشگاهی شد که روز اولش همان صحنه انتهایی فیلم ما بود و گالریدار به پیشنهاد ما آن نمایشگاه را نگه داشت و یک ماه آن را ادامه داد.»
سوال بعدی درباره تغییر زاویه دید مانکنها مطرح شد. کلانتری در پاسخ به این سوال گفت:« وقتی ما به موجودی جان میدهیم، زوایه دید هم به تبع آن تغییر میکند. برای نشان دادن این تغییر هم برای هرکدام از لنز خاصی استفاده کردیم. از طرف دیگر تا حدودی توانستیم از طریق باند صوتی برای مانکنها کاراکترسازی کنیم که این اتفاق از قبل فکر شدهبود. نکته دیگری که یکی از دوستان هم به آن اشاره کرد، این است که امروزه در فضای فیلمسازی سینمایِ دنیا دیگر این تقسیمبندیهای سورئال و رئال و از این قبیل وجود ندارد و این فیلم میتواند از دید هر مخاطب تقسیمبندی شود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا شهرام ناظری در مراسم دکتر محمدعلی اسلامیندوشن نخواند ؟
- گفتوگو با علی نصیریان/ شهرت به درد نمیخورد مهم محبوبیت است
- یکی معروف و دیگری گمنام/ درباره دو ابوعطاخوانی تاریخی از محمدرضا شجریان و شهرام ناظری
- شهرام ناظری با انتشار این ویدئو یاد محمدرضا شجریان را گرامی داشت
- شهرام ناظری خواننده موزیک ویدئوی تیتراژ آخرین داستان
- پس از جشنواره حقیقت تصمیم گرفتیم «چاووش، از درآمد تا فرود» را به هیچ جشنوارهای نفرستیم
- روایت یک مقاومت موسیقایی/ نقدی بر فیلم چاووش، از درآمد تا فرود
- روایت مختاباد از تجربه موفق همسر فرهاد در زمینه شکایت از صدا وسیما
- نگاهی به «والسی برای تهران»/ رسم عاشقکشی
- گفتوگو با کارگردان «والسی برای تهران»/ موسیقی، ماوای روحِ ملولِ آدمی است
- نگاهی به فیلم «والسی برای تهران»/ از صدا افتاده تار و کمونچه
- اختتامیه جشنواره فیلم سلامت/ گزارش تصویری ۱
- فردوسیخوانی ناظریها و آغاز پروژه آواز پارسی در پایتخت
- شهرام ناظری و اصغر فرهادی در یک قاب/ عکس
- گزارش یک جشن/ از هدیه بهرام بیضایی تا حضور ناظری ها و بوسه های فرهادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند