تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۰۳:۱۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 90517
 

مهرنوش گرکانی  درروزنامه شهروند نوشت :

حالا نوبت به سایت‌های خبری رسیده است. آنها می‌خواهند حقشان ضایع نشود. اسمشان را در برنامه‌های تلویزیونی ببرند. بگویند که خبرها را از سایت آنها برمی‌دارند. به ‌هر حال خبرنگاران زیادی در سایت‌های خبر کار می‌کنند، زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند تا بتوانند بهترین‌ خبرها را برای مردم از سراسر جهان جمع کنند و جلوی چشمان مخاطبانشان بگذارند. حق دارند که بخواهند دیده شوند. حق دارند که نامشان برده شود اگر از مطالبشان استفاده می‌شود. حالا سایت «طرفداری» کلکی به محمدرضا احمدی و عادل فردوسی‌پور زده و دستشان را رو کرده است. این سایت دو خبر غیرواقعی را در صفحه‌اش در فضای مجازی قرار داد. خبرهایی که در حوزه فوتبال و برای جام‌جهانی اهمیت بسیاری داشت. محمدرضا احمدی، مجری تلویزیون که به‌عنوان مجری دوم در برنامه ویژه جام‌جهانی حضور دارد و کنار عادل فردوسی‌پور اجرا می‌کند، این خبرهای غیرواقعی را در برنامه تلویزیونی برای میلیون‌ها بیننده خواند؛ بدون ذکر منبع. شاید آن لحظه حتی فکرش را هم نمی‌کرد که ممکن است خبرها جعلی باشند و کلکی در کار باشد؛ اما بود. مسئولان «طرفداری» این کلک را زدند تا اعتراضشان را به محمدرضا احمدی، عادل فردوسی‌پور و برنامه‌شان نشان دهند.
بلافاصله بعد از آن‌که برنامه تمام می‌شود آنها از کلکشان رونمایی و از مردم عذرخواهی می‌کنند. آنها معتقدند که خط به خط خبرهای «طرفداری» توسط محمدرضا احمدی در برنامه ویژه جام‌جهانی خوانده می‌شود اما هیچ منبعی ذکر نمی‌شود. آنها معتقدند که باید کپی‌رایت رعایت و نامشان به‌ عنوان تهیه‌کننده اخبار ذکر شود. آنها ویدیوی برنامه را هم منتشر کردند. ویدیویی که در آن همان دو خبر غیرواقعی خوانده می‌شود و دو مجری برنامه درباره آن تبادل ‌نظر می‌کنند. اما هیچ‌کس در آن لحظه نمی‌دانست که خبرها دروغی بیش نیستند. شاید باید خبرها از منابع مختلف پیگیری شوند یا به درخواست سایت‌ها اهمیت داد و کپی‌رایت را که یک قانون جهانی است، رعایت کرد.
توجه به همه‌چیز سخت است
عادل تمام تلاشش را می‌کند که به همه‌ چیز توجه کند؛ به تمام حاشیه‌ها و خبرها، به تمام تیم‌ها و ستاره‌هایشان. برای هر تیم و هر ستاره، آیتم می‌سازد. آیتم‌هایی که با نریشن‌های جذاب برای مردم پخش می‌شوند. مطمئنا دور اول بازی‌ها که تمام شود، عادل باز هم برای دور دوم برنامه‌های جذابی تدارک دیده است؛ اما باید به عادل هم گله کرد، گله کرد بابت آیتم‌هایی که پخش می‌کند و نام سازنده را نمی‌زند. مثل زمانی که موزیک معروف سریال گیم‌آف‌ترونز را در برنامه‌اش پخش می‌کرد و حرفی از آن نمی‌زد. درست است که ایران تفاهمنامه بین‌المللی حق کپی‌رایت را امضا نکرده اما انتظار می‌رود که مردم ایران با فرهنگ‌تر باشند و حداقل نام سازندگان را به زبان بیاورند. از روز اول انیمیشنی در برنامه عادل پخش می‌شود که انیمیشن ویژه بی‌بی‌سی اسپرت برای جام‌جهانی است. انیمیشنی که در جهان با بازخورد خوبی روبه‌رو شد و برای ساختنش بسیار زحمت کشیده‌اند. اما عادل نه نامی از سازندگان آن می‌آورد و نه از تکنیک‌های ساخت این انیمیشن حرفی می‌زند، تنها پخشش می‌کند و شاید برخی مردم هم آن را یکی از هنرهای برنامه عادل بدانند!

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها