تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۱۶:۲۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 102138

بودجه سینما و تئاتر در سال ۹۸ در حالی با مقداری کاهش نسبت به سال گذشته تنظیم شده که کمبود اعتبار، یکی از مشکلات اساسی این دو حوزه بویژه در تئاتر در سال ۹۷ بوده است.

 

به گزارش سینماسینما، صبح سه‌شنبه چهارم دی‌ماه لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ توسط رییس‌جمهور تقدیم مجلس شد.

در این لایحه اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۹۸ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۴ هزار و ۱۵۶ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال (۱۴۱ میلیارد و … تومان) براورد شده است که رقم مصوب در سال ۹۷، ۱۲ هزار و ۳۷۵ میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال بوده است.

اگرچه این رقم برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمی افزایش همراه بوده اما بودجه دو بخش سینما و تئاتر برخلاف سال‌های قبل شاهد افزایش خاصی نبوده است.

در جدول خلاصه بودجه این وزارتخانه، برای سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری در سال ۹۸، دو هزار و ۵۰ میلیارد ریال (۲۰۵ میلیارد تومان) براورد شده که این رقم سال گذشته در همین بخش هزینه‌ای و تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای ۲۲۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود و به این ترتیب کاهشی نسبی در بودجه سینما لحاظ شده است.

در این بخش برای حمایت و گسترش سینمای ملی ۱۲۸میلیارد و ۹۹۷ میلیون تومان و برای حمایت از برگزاری جشنواره فجر ۱۴ میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

همچنین در لایحه بودجه سال آینده، ۷۸۵ میلیارد و ۲۲۶ میلیون ریال (۷۸ میلیارد و ۵۲۲ میلیون تومان) به اعتبارات هزینه‌ای هنرهای نمایشی اختصاص دارد.

بودجه هنرهای نمایشی برای امسال ۷۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برآورد شده بود که البته رقم زیادی از آن تاکنون تخصیص نیافته و هنرمندان تئاتر بابت نمایش‌های روی صحنه رفته مطالبات زیادی از اداره کل هنرهای نمایشی دارند که هنوز پرداخت نشده است.

در بودجه مربوط به برنامه حمایت و گسترش هنرهای نمایشی بخش‌هایی از این زیرمجموعه با کاهش اعتبار روبرو شده‌اند که از آن جمله به اعتبار حمایت از خانه تئاتر و راه‌اندازی موزه می‌توان اشاره کرد. این رقم برای سال آینده به ۲۰ میلیارد ریال (دو میلیارد تومان) رسیده در حالی که سال قبل این رقم دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

در این بخش کمک به بنیاد فرهنگی و هنری رودکی هم با اعتبارات هزینه‌ای ۷۵ میلیارد ریال درنظر گرفته شده است.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها