تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۲۰ - ۱۲:۳۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 68851

سینماسینما، علی پاکزاد – ابراهیم ایرج‌زاد کارگردان فیلم «تابستان داغ» گفت: «آثار هر کارگردانی تحت تاثیر مولفه‌های همان فیلمساز است. بسیاری از دوستان بدون اینکه «تابستان داغ» را دیده باشند درباره آن قضاوت بی جا می کنند.»

به گزارش سینماسینما، تابستان داغ فیلمی به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد، نویسندگی پیام کرمی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی محصول سال ۱۳۹۵ است. این فیلم در جشنواره سی و پنجم فجر به نمایش گذاشته شد. «تابستان داغ» در سیزده رشته کاندیدای کسب سیمرغ شد، اما تنها دو سیمرغ را کسب کرد. هومن بهمنش جایزه سیمرغ بهترین فیلمبرداری را برای این فیلم دریافت کرد. سهراب خسروی نیز سیمرغ بهترین تدوین را از جشنواره سی و پنجم به دست آورد.

ابراهیم ایرج زاد کارگردان فیلم «تابستان داغ» درباره ساخت این فیلم گفت: «قبل از اینکه فیلم «تابستان داغ» را بسازم. همواره دغدغه خانواده و معضلاتی که پیرامون آن وجود دارد را داشتم. حتی زمانی که فیلم کوتاه نیز می ساختم این موضوع را مد نظر داشتم و در اولین فیلم بلندی هم که ساختم این موضوع به خوبی دیده می شود. زمانی که فیلمنامه پیام کرمی را خواندم دیدم که تمام المانهایی که به دنبال آن هستم در این فیلمنامه وجود دارد. البته در آغاز نام فیلم «بچه » بود و با گذر زمان اسم فیلم به «تابستان داغ» تغییر کرد. مهمترین موضوعی که در فیلم به آن تاکید  داشتیم، بحث مسئولیت پذیری و عدم مسئولیت پذیری بود که فکر می کنم در فیلم به خوبی با این موضوع روبرو هستیم.»

او ادامه داد: «به این موضوع اعتقاد دارم که هر فیلمسازی باید به دنبال دغدغه هایی که دارد برود و سینما نیز با مخاطب تعریف می شود. برای جلب رضایت مخاطب شما باید به سلیقه آنها احترام بگذارید. اما عقیده ندارم که کارگردان باید روی موجی که وجود دارد حرکت کند. یعنی به دلیل فروش بیشتر ما برویم فیلم کمدی یا حادثه‌ای بسازیم.یعنی به شخصه به دنبال این موضوع نیستم. اکنون نیز با اکثر دوستان که صحبت می کنم، متوجه می شوم که درگیر این هستند که فیلم کمدی بسازند. همین موضوع نیز باعث می شود در سالهای آینده سینمای ما از فیلم های کمدی اشباع شود و آن زمان دیگر مخاطبی برای سینما نخواهد ماند. فکر می کنم هر کسی باید کار خودش را انجام دهد. به هر حال هر فیلمی به اندازه ای که پتانسیل دارد می فروشد. قرار نیست «تابستان داغ»  ۲۰ میلیارد فروش داشته باشد. هر فیلمی در انتها در جایگاه واقعی خود قرار می گیرد.«تابستان داغ» هم قطعا مورد توجه قرار می گیرد.»

کارگردان «تابستان داغ» درباره مقایسه فیلم های سینمای با هم گفت: «برای مثال شما نمی‌توانید فیلم « The Beguiled» (فریب خورده) را با فیلم‌های دیگر سینمای آمریکا مقایسه کنید زیرا هر کدام راه مختص به خود را طی می کنند. موضوع مهم این است که شما از حرفی که می زنید بتوانید دفاع کنید. اما در مجموع و با اینکه شرایط اکران مناسبی نداشتیم اما تا کنون فروش ما شرایط مطلوبی دارد . منظورم این نیست که اکران موفقی داشتیم. به دلیل اینکه ماجراهای مختلفی به وجود آمد. حمایت خاصی از ما نشد. «تابستان داغ» یک فیلم کاملا خصوصی بود. دست ما در جیب دولت نبود و انتطار داشتیم که حمایت شویم. ما مسیر سالمی را طی کردیم اما اتفاق خاصی برای ما نیفتاد. موضوع نیم بها شدن حرکت خوبی بود. قرار بود بیلبوردهای در سطح شهر برای نصب شود تا مردم به مناسبت روز ملی سینما تا هفته دفاع مقدس از فیلم ها استقبال کنند اما این اتفاق نیفتاد. تلویزیون نیز این میان حمایت خاصی را از فیلم انجام نداد.اما در مجموع شرایط خوبی داریم.»

ایرج زاد درباره نامزد شدن فیلم «تابستان داغ» در سیزده رشته در جشنواره فجر گفت: «به هر حال هر فیلمسازی از دیده شدن فیلمش در جشنواره خوشحال می شود من همین حال و داشتم. زمانی که فیلم شما در سیزده رشته نامزد می شود و فقط در دو رشته سیمرغ کسب می کند. ناخوداگاه علامت سئوالهایی به وجود می آید و یک سری مسائل به صورت طبیعی ناواضح می شود. به هر حال مسائلی این میان تاریک ماند. قرار نیست با جایزه گرفتن دچار غرور شوم یا با عدم کسب آن دلسرد شوم. این راه را دوست دارم و ادامه می دهم. قرار نیست ما جشنواره ها را قضاوت کنیم. فیلم ما چه دیده شود یا نشود ما به جشنواره ها احترام می گذاریم.»

ابراهیم ایرج زاد درباره چگونگی انتخاب بازیگران برای فیلم «تابستان داغ» گفت: «تمام بازیگران ما به غیر از آقای صابر ابر انتخاب اول بودند اما صابر ابر بهترین انتخاب برای نقش فرهاد بود. قرار بود ما در سال ۹۴ فیلم را تولید کنیم اما به دلیل مسائلی این اتفاق نیفتاد و تولید «تابستان داغ» به سال ۹۵ موکول شد. برای جشنواره سی و ششم فیلمی نخواهم داشت. اما اکنون در حال کار بر روی قصه ای هستم که همین امسال آن را شروع خواهیم کرد. به احتمال فراوان در همین ژانر فیلم خواهم ساخت زیرا در کشور ما این امکان وجود ندارد که شما بتوانید با آزادی کامل در حوزه دیگر فیلم بسازید.اکنون در ایران می شود فقط به سراغ انسان های عادی رفت.»

او در پایان درباره شباهت فیلم«تابستان داغ» با فیلم های اصغر فرهادی گفت: «بسیاری از دوستان این حرف را به من طی روزهای گذشته زده اند.سینما به عقیده من یک تاریخ است. سینما متعلق به یک فیلمساز و مختص به یک سینمای خاص نیست. این موضوع و تشابه در نقاشی، معماری و مجسمه سازی هم دیده می شود. «تابستان داغ» حتما تحت تاثیر سینما است اما مولفه های خاص خودش را دارد و متعلق به کسی به غیر از ایرج زاد نیست.»

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها