تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۱۷ - ۱۱:۳۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 23258

سروش محمدزادهسروش محمدزاده کارگردان فیلم ˝چهارشنبه˝ می‌گوید پس از موفقیت شهاب حسینی در جشنواره کن فروش فیلم او بالا رفت.

به گزارش سینماسینما، سروش محمدزاده کارگردان فیلم سینمایی “چهارشنبه” درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: حدود هشت ماه است که به همراه دو نفر دیگر از دوستانم روی فیلمنامه فیلم جدیدم مشغول کار هستیم و امیدوارم تا آخر تابستان بتوانم این فیلم را کلید بزنم و به جشنواره سی و پنجم فیلم فجر برسانم.

وی ادامه داد: هنوز عنوانی برای این فیلم در نظر نگرفتیم، ولی تنها خبری که می‌شود درباره آن اعلام کرد این است که با تهیه‌کننده فیلم قبلی یعنی یوسف وجدان دوست کار می‌کنم و خودم به همراه دو فیلمنامه‌نویس جوان سعید رحیمی و فهیمه موسوی نگارش فیلمنامه را انجام می‌دهیم. داستان این فیلم نیز خانوادگی است، اما تلخی فیلم “چهارشنبه” را ندارد، چرا که موضوع تلخی نیست و یک درام خانوادگی است و تا حدی هم به ملودرام نزدیک می‌شود. در رابطه با زوج جوانی است که مخاطب دوست دارد و در عین حال موضوع مهمی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

این کارگردان جوان درباره حمایت از فیلمسازان جوان و مشکلاتی که سر راهشان قرار دارد، اظهار کرد: راستش “چهارشنبه” را به عنوان فیلم سینمایی نساختیم و با پروانه ویدئویی جلو رفتیم و به همین دلیل در آن زمان هم وارد مناسبات سینمایی نشدیم. در موقع ساخت دوستان سینمایی زیادی به ما کمک کردند و فیلم از استاندارد قابل قبولی برخوردار شد و نهایتاً در جشنواره حضور یافت و خوشبختانه دیده شد. بنابراین آن‌قدر سنگ‌اندازی جدی نشد و تنها همان مراحل گرفتن پروانه ساخت و پروانه نمایش بود که اتفاقات مرسومی است و سنگ‌اندازی محسوب نمی‌شود. فکر می‌کنم آنچه باید تجربه کنیم در فیلم جدید است که با عنوان فیلم سینمایی جلو می‌رویم و به شدت خودم را برای این موضوع آماده کرده‌ام، چرا که تجربه‌ام همواره به این‌گونه بوده است که وقتی خودم را برای موضوعی سخت آماده می‌کنم بسیار آسان می‌گذرد و امیدوارم کمتر اذیت شویم.

چهارشنبههمحمدزاده درباره حضور در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر نیز بیان کرد: جشنواره محل مناسبی است برای اینکه نتیجه کار را به نمایش گذاشت و موقعیت خوبی برای اکران است. “چهارشنبه” مدیون جشنواره است، چرا که جشنواره موقعیت خوبی برای اکران ایجاد می‌کند. تلاشمان این است که یک فیلم استاندارد و خوب بسازیم که قابلیت حضور در جشنواره را داشته باشد.

وی درباره حضور در گروه هنر و تجربه نیز اظهار کرد: از اینکه فیلم در گروه هنر و تجربه اکران شد، راضی هستیم با اینکه بسیاری گفتند فیلم قابلیت اکران عمومی را داشته است و در شرایطی که شهاب حسینی جشنواره جایزه کن را گرفت و مردم دوست دارند آثار او را ببینند. ولی با توجه به شرایط و پروانه‌ای که داشتیم و دلمان به نام افراد بزرگی گرم نبود، همین میزان اکران برای ما قابل تصور نبود و راضی هستیم. درخواست دادیم که اگر امکانش هست مثل فیلم “ایستاده در غبار” این امکان را داشته باشیم تا در سینماهای دیگر نیز اکران داشته باشیم، چرا که هر وقت به ما سالن دادند خوشبختانه سالن پر بود، ولی محدودیت‌هایی هست که این امکان را برای ما فراهم نکرد.

کارگردان “چهارشنبه” درباره بردن جایزه جشنواره کن از سوی شهاب حسینی و تأثیر آن بر فروش فیلم گفت: شهاب حسینی پیش از این محبوبیت داشت. جایزه جشنواره کن که اعلام شد در همان یک هفته شوری برقرار شد و روی فروش فیلم “چهارشنبه” هم تأثیر گذاشت و بالا رفت، کما اینکه ما خیلی سئانس نداریم که بتوانیم آن را بررسی کنیم، ولی همان یک هفته بود و بعد فروش به شرایط عادی بازگشت. ضمن اینکه “چهارشنبه” در هنر و تجربه خیلی استقبال خوبی داشت و نسبت به سایر فیلم‌ها این فروش قابل قیاس نیست البته به استثنای فیلم‌هایی چون “ماهی و گربه” و” پرویز” که جزو فیلم‌های خاص و پرفروش این گروه بودند.

محمدزاده درباره استفاده از چهره‌های شناخته‌شده در فیلم جدید خود نیز عنوان کرد: من هنوز به فرد خاصی فکر نکردم و تنها گزینه‌هایی دارم که درباره آن‌ها حرف زدیم، ولی مستقیم روی فرد خاصی نظر ندارم. این فیلم سه کاراکتر اصلی دارد، یک مرد ۴۰ ساله یک زن ۳۵ ساله و یک زن ۲۵ ساله، در این سن و سال تعداد زیادی بازیگر نداریم و در سینما با محدودیت مواجه هستیم و به‌ محض اینکه ده یا ۱۵ فیلم شروع به تولید کنند، بازیگران به شدت کمیاب می‌شوند چرا که همه سر کار هستند. بنابراین من مجبورم تا یکی از نقش‌ها را با چهره جدید کار کنم و از این بابت بسیار خوشحالم و علاقه‌مندم به این شکل کار، اما باید مسائل مالی و فروش فیلم و توجه مردم را هم در نظر گرفت و باید به این بخش هم فکر کرد و بیننده را به دیدن ترغیب کرد. در فیلم “چهارشنبه” وقتی مردم بازی شهاب حسینی را دیدند بازی آرمان درویش بازیگر جدید را هم دوست داشتند، ولی حضور چهره‌ها برای کشاندن مخاطب به سالن سینما مؤثر بود. سلیقه سینمایی من این‌طور است که از بازیگرانی استفاده کنم که پیش‌زمینه غیر رئالیستی برای آن‌ها در ذهن مخاطب وجود نداشته باشد.

این کارگردان جوان همچنین درباره حمایت بازیگران از کارگردانان جوان نیز بیان کرد: اتفاقاً رفتارهای خوبی در این مدت دیدم. شهاب حسینی خیلی خوب بود و حمایت‌هایش دیده شد. باقی بازیگران را هم که دیدم خیلی با روی باز برخورد کردند و اعلام حمایت داشتند و به نظرم خیلی دوستانه بوده است و نگاه حمایتی به فیلمسازان جوان دارند. با توجه به اتفاقاتی که برای سینما و به خصوص فیلم اولی‌ها افتاده است، هنرمندان تمایل دارند که در فیلم آن‌ها حضور داشته باشند و مورد استقبال قرار گرفته است.

محمدزاده در پاسخ به این سؤال که چرا همیشه فیلم اول بهتر از فیلم‌های بعدی یک کارگردان است گفت: در خیلی موارد این اتفاق می‌افتد. فیلم اول به نوعی حاصل سال‌ها تفکر فیلمساز است و هر آنچه دارد در فیلم اول خرج می‌کند و در فیلم دوم این‌طور نیست. برای من “چهارشنبه” این‌طور نبود و فیلم اول من این نبود و تنها می‌توانم بگویم پیش آمد. من همیشه نگران این موضوع بودم و هنوز شبهه دارم که این فیلم اول من است یا فیلم دوم و هنوز نمی‌دانم در جشنواره فیلم سی و پنج در بخش نگاه نو حضور خواهم داشت یا در بخش سودای سیمرغ، چراکه پروانه فیلم من ویدئویی بوده است. اعتقاد دارم فیلمساز باید روی هر فیلم زمان بگذارد و فیلمنامه خوبی بنویسد. چرا که در سینمای ایران همه‌چیز منوط به فیلمنامه است و خیلی پروداکشن مهم نیست. در واقع فیلمنامه بعلاوه بازیگران که آن را اجرا می‌کنند مهم‌ترین عناصر یک فیلم هستند و اگر وقت برای آن گذاشته شود، فیلم خوبی می‌شود. عجله و سرعت برای ساخت فیلم بعدی ضربه به کار می‌زند. مشکل بعدی این است که ممکن است سرمایه‌گذارانی وارد شوند که فیلمساز را بالاجبار وادار به ساخت فیلمی کنند که کلیت کار را با تغییر مواجه کند.
من خودم اصرار دارم که باید حداقل یک سال زمان صرف نگارش فیلمنامه شود. به همین جهت هم از شهریور پارسال کار را شروع کردیم و گاهی نگارش فیلمنامه را به جایی رساندیم و دوباره آن را به تعویق انداختیم، چراکه به پختگی لازم نرسیده بود. برایش زمان صرف کردیم و فکر می‌کنم الان پس از گذشت نزدیک به یک سال می‌توانم بگویم کار این قابلیت را دارد که تولید شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم حال سینما خوب است و فیلم‌ها به همان میزانی که باید، فروش دارند و این باید، نسبت به سال‌های گذشته است. امیدوارم افرادی که علاقه‌ای به سینما ندارند و تلاش دارند حال سینما را بد کنند، حال خودشان خوب شود تا حال خوب دیگران را هم بتوانند تحمل کنند.

 

منبع: هنرآنلاین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها