دومین نشست شورای «سینمای مقاومت» با حضور اعضای این شورا در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، «علیرضا تابش» در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه «فیلمنامه و استانداردهای فیلمسازی» یکی از دغدغههای اصلی مدیریت سینمایی است، گفت: مخاطبان سینما، هوشمند و با احساس هستند و در برنامهریزیهای فرهنگی می بایست ذائقه مخاطب در نظر گرفته شود.
وی ضمن اشاره به لزوم آسیب شناسى سینماى مقاومت گفت: پشتوانه سینماى مقاومت “نگاه نظری” و “پارادیم فکری” است و نگاه آسیبشناسانه در این حوزه میتواند از موضوعات جدی شوراى سینماى مقاومت باشد و با انجام پژوهشهایی در این خصوص میتوان به ایدههای درست در عرصه سینمای مقاومت رسید.
تابش ادامه داد: اقدامات و عملکرد نهادهای فرهنگی، سیاسی ، اجتماعی و آموزشی ، متناسب با تحلیل مصرف فرهنگی در کشور باید از سوى متولیان فرهنگی پایش شود، چرا که قابلیت کار جدی در عرصه سینماى مقاومت وجود دارد و نسل نو سینماگران از این ژانر استقبال می کنند.
تابش همچنین اکران و پخش مناسب فیلم هاى سینماى مقاومت را از دیگر دغدغههای مدیریت سینما دانست و افزود: در طول یک سال سینمایی، درصد مشخصی از فیلمها در زمره فیلمهای مقاومت قرار مى گیرد که قطعاً بخشی از فیلمها با این مضمون در سبد اکران و نمایش خانگى قرار خواهد گرفت که نیازمند برنامه ریزى و حمایت بیشتر از سوى همه نهادهاى ذیربط است.
«حبیب ایل بیگی» قائم مقام بنیادسینمایی فارابی نیز دراین نشست مهمترین نیاز در حوزه سینمای دفاع مقدس را داشتن چشمانداز برای این ژانر دانست و گفت: به نظر میرسد نیاز به یک مرکز استراتژیک در این حوزه داشته باشیم که اهالی فرهنگ و هنر نشانی از آن داشته باشند و دغدغه ها و ایده هاى خود را بروز دهند.
وی ادامه داد: در صورتی که اولویتها براساس مطالعات انجام شده، مشخص شود، بهتر میتوان به افقهای پیش رو توجه داشته باشیم.
ایل بیگی با اشاره به اینکه تبیین راهکارها و بایدها و نبایدها در این عرصه، میتواند برای نسل جوان فیلمساز خیلی راهگشا و مفید واقع شود، افزود: نگاه به اقتباس ضروری است تا بتوانیم از کتب منتشر شده و مورد استقبال در این عرصه بهره ببریم.
قائم مقام بنیاد ادامه داد: اقدام مؤثر در حوزه فیلمنامهنویسی از دیگر مواردی است که باید در عرصه سینمای دفاع مقدس به آن توجه داشته باشیم.
دکتر «مسعود نقاش زاده» معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی نیز ضمن یادآوری موارد مطرح شده در نشست پیشین در ابتدای نشست گفت: هدف نهایی در این جلسات همگرایی در مورد ضرورتها و اولویتهای موضوعیاست تا بتوانیم در مورد فیلمهایی که در حال ساخت هستند ابتدا در حوزه نرمافزاری و در نهایت سختافزاری مشارکت داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه یکی از دستورکارهای بنیاد در دوره جدید و نیز این شورا، حمایت از پرورش و تولید فیلمنامه است، ادامه داد: مهمترین دستاورد چنین نشست هایی، همگرایی و همافزایی برای تولید خوب و استاندارد در حوزه سینمای مقاومت است.
در ادامه این نشست، مباحثی چون جایگاه نشست «سینمای مقاومت» در سینمای حرفهای، نیاز سینمای کشور به ژانر «سینمای مقاومت»، سیاستگذاری و راهبریِ حوزه دفاع مقدس، بررسی وظایف هنرمند و مدیران هنری، تقویت تکنولوژى در سینمای مقاومت، ضرورت اصلاح چرخه نمایش برای فیلمهای دفاع مقدس مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- برگزاری جشنواره فیلم کودک بدون فیلم جدید/ رقابتی در کار نیست!
- وعده سینمایی وزیر ارشاد محقق میشود؟/ سکوت فارابی و مهلت هشت ماهه برای ساخت پنج فیلم فاخر
- زنده نگه داشتن امید /به بهانه اکران فیلم جدید بهروز شعیبی در سینماهای کشور
- انتقاد بهروز نشان از وضعیت ناعادلانه اکران/ «پسران دریا» متعلق به فارابی است اما در سینمای خودش هم اکران نمیشود
- معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی: فارابی ۳۳ هزار یورو برای شرکت در بازار جشنواره کن هزینه کرده است
- حمید فرخنژاد و احسان عبدیپور نامزد جایزه «سپتیمیوس» شدند
- ابراهیم فروزش پاسخ داد؛ طرح حمایت فارابی از فیلمهای اقتباسی لغو میشود؟
- ابلاغ برنامه پنج ساله بنیاد سینمایی فارابی/ سیاستگذاری و خطوط کلی دوره جدید فعالیتهای بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد
- یکی پاسخگو باشد/ درباره «لایههای دروغ»
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- ماجرای عکس حاشیهای از جشنواره فیلم کودک اصفهان چیست؟/ یادداشت علیرضا تابش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- الهه گودرزی داور جشنواره بینالمللی فیلم زنان بیروت شد
آخرین ها
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- تمرینات فشرده «مجنون آن لیلی» ادامه دارد