تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۹/۲۲ - ۱۵:۳۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 35305

سینما حقیقتسینماسینما، علی پاکزاد– ماجد نیسی کارگردان مستند «آن دو» معتقد است، مستند بخشی از انسانیت است.

به گزارش سینماسینما، جشنواره سینما حقیقت به پایان راه رسید و مستندسازان برگزیده جوایز خود را دریافت کردند. مستند «آن دو» به کارگردانی ماجد نیسی، جایزه ویژه هیات داوران در بخش شهید آوینی دهمین دوره جشنواره سینماحقیقت را دریافت کرد.

این مستند که در خرمشهر فیلمبرداری شده، روایتی از دو عکاس ایرانی و عراقی دارد که در سال‌های جنگ هرکدام برای ثبت لحظات جنگ به خرمشهر رفته‌اند. آنها بعد از سال‌ها در «آن دو» دیدار می‌کنند و به ایفای نقش می‌پردازند.

کارگردان مستند «آن دو» در گفت‌و‌گو با سینماسینما، درباره فعالیت خود در عرصه ساخت مستندهای جنگی گفت: «اوایل تصور نمی‌کردم که روزی مستندساز خواهم شد. اولین مستندی که ساختم «مردم زنگ زده» بود. سال ۸۲ آمریکا تازه وارد عراق شده بود و من هم برای اولین بار به این کشور سفر کردم. اوایل فکر می‌کردم که بروم می‌میرم و دیگر بازگشتی در کار نخواهد بود. همان سال این مستند جایزه جشنواره فجر را گرفت و به نوعی شروع خوبی در کار حرفه‌ای من بود. این سفرها به عراق ادامه داشت تا ورود داعش. فکر می‌کنم سال‌های ابتدایی ورود داعش به عراق بود. اما هنوز این گروه قدرت خاصی را نداشت و عموما به فعالیت‌هایی همچون بمب‌گذاری و ترور می‌پرداخت.»

او ادامه داد: «یکی از این روزها برای انجام کاری به شهر (تکریت) رفته بودم که متوجه سروصدایی شدم، دقیقا در مقابل بیمارستانی ایستاده بودم که دیدم یک پزشک میانسال را به خیابان آوردند و عوامل داعش در مقابل مردم او را به قتل رساندند. هیچگاه این تصویر از ذهنم بیرون نرفت.از آن زمان به بعد به این فکر افتادم که چه توانایی دارم یا چه کاری می توانم انجام دهم که این تصاویر و این جنایات را به تصویر بکشم. به این ترتیب مستندسازی درباره جنگ‌های عراق با داعش در نقاط مختلف عراق را آغاز کردم.»

او ادامه داد:«هیچ‌کسی نمی‌تواند ابراز کند که در میدان جنگ احساس ترس نمی‌کند. همه می‌ترسند هم کسانی که می‌جنگند و هم افرادی که فعالیت‌های دیگر انجام می‌دهند. بسیاری از مواقع زانوهایم می‌لرزد و نمی‌توانم ادامه دهم. اما از زمانی که آن اتفاق را در مقابل بیمارستان دیدم به خودم قول دادم تا زمانی که می‌توانم جنایات این گروه را به تصویر بکشم. تا اینجا هم تا حدودی موفق به انجام این کار شده‌ام. اما امیدوارم که بتوانم این کار را ادامه دهم.»

کارگردان مستند «آن دو» درباره برنامه ساخت دیگر آثار مستندش گفت: «چند روز دیگر به عراق باز می‌گردم. فکر می‌کنم یکی از مهمترین مستندهای زندگیم را تجربه خواهم کرد. زیرا قرار است که با گروه ضربت شیعه مستقر در عراق همراه شوم و با آنها به خط مقدم بروم تا بتوانم تصویری واقعی از این جنگ ارائه دهم.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها