تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۲/۲۱ - ۰۷:۳۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 86247

آن وی. کوتس تدوینگر انگلیسی برنده جایزه اسکار در فیلم کلاسیک «لورنس عربستان» در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماسینما، کوتس روز سه شنبه ۸ می در وودلند هیلز کالیفرنیا در گذشت. خبر درگذشت وی را آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا (بفتا) در توییتی اعلام کرد.

در این پیام آمده ما از شنیدن خبر درگذشت تدوینگر انگلیسی آن وی. کوتس بسیار ناراحتیم، او در دوران شگفت انگیز فعالیتش ۴ بار برای فیلم هایی از جمله «مرد فیل نما» و«ارین براکویچ» نامزد جایزه بفتا شد و در سال ۲۰۰۷ نیز جایزه افتخاری بفتا را بدست آورد.

کوتس در سال ۱۹۶۲ برای فیلم «لورنس عربستان» ساخته حماسی دیوید لین اسکار بهترین تدوین را بدست آورد. این فیلم حماسی نزدیک به ۴ ساعت دارای یکی از مشهورترین سکانس های تاریخ سینما مشهور به تدوین«کبریت» است. در این صحنه تصویر خاموش کردن کبریت توسط پیتر اوتول به غروب باشکوه بیابان تدوین می شود.

کوتس ۴ بار دیگر برای تدوین فیلم های «بکت»، «مرد فیل نما»، «در خط آتش» و «خارج از دید» نامزد جایزه اسکار بهترین تدوین شد.

وی در سال ۲۰۱۵ در مصاحبه ای با ترنر کلاسیک مووی از تاثیر تدوینگران تاریخ سینما بر خود چنین گفت: فکر نمی کنم به طرز فوق العاده ای تحت تاثیر کارگردانان یا تدوینگران بسیاری قرار گرفته باشم. هر چند عده ای هستند که آن ها را تحسین می کنم، دیوید لین، جک هریس تدوینگر کارهای آغازین وی، مایکل پاول و تدوینگرکارهایش رجی مایلز به گونه ای تاثیر مستقیم بر من گذاشتند.

از دیگر فیلم های کوتس به عنوان تدوینگر می توان به «قتل در قطار سریع السیر شرق» و «چاپلین» اشاره کرد.

او در سال ۲۰۱۶ جایزه یک عمر دستاورد هنری اسکار را از آن خود کرد.

از وی ۳ فرزند که همگی در عرصه سینما فعالیت دارند باقی مانده است. کوتس همسر داگلاس هیکاکس کارگردان انگلیسی بود.

منبع: مهر

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها