تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۶/۲۱ - ۰۳:۳۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 1593

 

پرویزشاهین خو، مسن ترین بازیگر سینما یکصدسالگی خود را در هفدهمین جشن خانه سینما جشن گرفت.

شاهین خو که خود را یکصد و پنج ساله می داند لحظاتی به همراه همایون اسعدیان دبیر این جشن روی سن آمد و با صدایی رسا آواز هم خواند!

عکس: یاسمن ظهورطلب

IMG_3930

پرویز شاهین‌خو در سال ۱۲۹۴ در تهران به‌دنیا آمد.

وی از سال ۱۳۱۲ در گروه تئاتر خیرخواه مشغول بازی در تئاتر شد و در سال ۱۳۱۴ در کلاس سینمایی اوگانیاس شرکت کرد که موجب شد در دو فیلم به نامهای «آبی و رابی» و «حاجی آقا آکتور سینما» همکاری کند. وی در سال ۱۳۱۷ وارد هنرستان هنرپیشگی شد و بعد از گرفتن دیپلم از سال ۱۳۱۸ در تئاتر «نصر و دهقان» به اجرای نقش‌های مختلف پرداخت.

پرویز شاهین‌خو همچنین وی در سال ۱۳۱۳ در اداره تفتیش قاچاق مملکتی، مفتش بود و از سال ۱۳۱۶ کارمند بانک شد. نام وی در ابتدا «امیر زند» بود که به دلیل ممنوعیت انتخاب نام امیر به دستور رضاشاه، وی نام خود را به پرویز تغییر داد. در سال ۱۳۴۵ بازنشسته شد.

ایفای هشت نقش مختلف در سریال سربداران و سریال‌های روزی روزگاری، تفنگ سرپر، امام علی، ولایت عشق، میرزا کوچک خان جنگلی و برخی مجموعه‌های تاریخی دیگر از کارهای اوست.

وی همچنین در سال ۱۳۸۲ در فیلم سینمایی بابا عزیز به کارگردانی محمد ناصر خمیر با گلشیفته فراهانی و حسین پناهی همبازی بود. آخرین فعالیت تلویزیونی وی، نقش آفرینی در سریال روزگار قریب (کیانوش عیاری – ۱۳۸۶) و آخرین کار سینمایی‌اش، صد سال به این سال‌ها (سامان مقدم – ۱۳۸۶) است.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها