تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۲۳:۱۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 75765

علیرضا تابش در دیدار مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: تنوع محصولات سینمای کشورمان ظرفیتی برای معرفی ایران معاصر به جهانیان است.

به گزارش سینماسینما به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدعلی کیانی مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، روز شنبه، دوم دی‌ماه با علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دیدار و ضمن با اهمیت خواندن برنامه برگزاری هفته‌های فیلم ایران در خارج از کشور، بر تعامل و تجمیع ظرفیت‌های این دو مرکز فرهنگی بر حضور موفق و با اثر بخشی بیشتر در حوزه سینما تأکید کرد.

وی افزود: حسب نقش و تأثیر گسترده سینما در مجموعه فعالیت‌های رایزنی‌های فرهنگی ایران و نقش محوری این فعالیت در برنامه‌های این اداره‌کل و رایزنی‌ها، تشکیل کارگروه همکاری‌های دوجانبه با بنیاد سینمایی فارابی جهت اجرایی کردن برنامه‌ها و امضای تفاهمنامه همکاری‌های مشترک در دستور کار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار گرفته است.

کیانی با تأکید بر ضرورت شناخت ذائقه و نیاز مخاطبان در اقالیم سینمایی در نقاط مختلف جهان، تهیه و تدارک بسته‌های ویژه سینمایی جهت برنامه‌های سینمایی کشورهای هر منطقه جغرافیایی را نیز در این حوزه مؤثر و مفید خواند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های سینما در بیان دستاوردهای کشورمان طی چهار دهه انقلاب اسلامی گفت: انتخاب مجموعه فیلم‌هایی در حوزه زنان به منظور برگزاری هفته‌های فیلم با عنوان «زنان سینماگر ایران» با هدف معرفی چهره حقیقی بانوان هنرمند در افکار عمومی مخاطبان ضروری است.

کیانی در ادامه، با اشاره به نیازهای رایزنی‌های فرهنگی خاصه کشورهای صربستان، یونان، مالزی و بوسنی، هم‌افزایی و تجمیع ظرفیت‌های مشترک دو نهاد را راهکار مناسبی برای رفع محدویت‌های موجود در این حوزه عنوان کرد.

تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در این دیدار، با اشاره به همکاری‌های متنوع این بنیاد با رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور در سال‌های اخیر، تجربه همکاری‌های مشترک بنیاد فارابی و رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای اسپانیا، آلمان، لهستان، بلغارستان، عراق و … در دو سال اخیر را موفق دانست و بر روزآمدسازی رویدادهای معرفی سینمای ایران در خارج از کشور تأکید کرد.

وی به اجرای برنامه جامع سینما اشاره و حضور حداکثری سینمای ایران در بازار جهانی، عرضه آثار سینمایی در بسترهای جدید، دوبله و فروش فیلم به شبکه‌های تلویزیونی و حضور در بازارهای جدید فیلم و جشنواره‌های منطقه و تقویت تولید مشترک را «پنج برنامه اصلی» بنیاد سینمایی فارابی در تقویم برنامه‌های این بنیاد در سال جدید میلادی عنوان کرد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تأکید بر نقش سینمای نوین ایران در معرفی کشورمان گفت: سینمای ایران دستاوردهای عظیمی طی ۴ دهه اخیر و پس از انقلاب اسلامی برای کشور و مردم ما داشته است و بنیاد سینمایی فارابی وظیفه خود می‌داند در حوزه سینمای حرفه‌ای همکاری‌های سینمایی با کشورهای دیگر را گسترش دهد.

وی ادامه داد: در این مسیر، همکاری‌ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی فرهنگی ایران در خارج از کشور می‌تواند شتاب دهنده و مؤثر باشد.

تابش همچنین، برگزاری نشست‌های مشترک سینمایی با حضور عوامل، فعالان و نهادهای سینمایی کشورمان با نهادها و  سینماگران دیگر کشورهای جهان را دیگر زمینه رشد و شکوفایی هرچه بیشتر صنعت سینمای ایران عنوان کرد.

وی شناسایی بازارهای جدید فیلم و سینما در جهان را از مأموریت‌های بنیاد سینمایی فارابی دانست و گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌تواند ارتباط سینمای ایران با مراکز سینمایی، تهیه‌کنندگان و شرکت‌های پخش و تولید فیلم در خارج از کشور را تسهیل کند و نسبت به زمینه‌‌سازی فروش محصولات سینمای ایران در تلویزیون‌های خارجی و شناسایی پتانسیل‌های تولید مشترک، همکاری لازم را با بنیاد سینمایی فارابی به عمل آورد.

تابش با بیان اهمیت و ضرورت اولویت‌بندی نیازهای سینمایی کشورهای مختلف بر آمادگی بنیاد سینمایی فارابی جهت همکاری مؤثر در تهیه بسته‌های ویژه سینمایی جهت عرضه در خارج از کشور تأکید کرد.

وی تنوع محصولات سینمای ایران را فرصت و ظرفیتی برای معرفی ایران معاصر دانست و پیشنهاد داد: تدوین و گردآوری آثار شاخص سینمایی در سه حوزه «سینمای مقاومت» برای عرضه در کشورهای تحت تأثیر گفتمان انقلاب اسلامی، «ایران و زبان فارسی» برای عرضه در کشورهای آسیای مرکزی و شبه قاره و علاقمندان به زبان فارسی و ایرانشناسی، «سینمای کودک و خانواده» با هدف معرفی الگوی زندگی اجتماعی، صورت پذیرد و این فیلم‌ها در کشورهای مختلف حسب نیاز و علاقه مخاطبان خارجی با کیفیت مناسب به نمایش درآید.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن با اهمیت خواندن افزایش فرصت‌های اکران و نمایش فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های تلویزیون، اینترنت و شناخت ظرفیت‌های سینمایی کشورهای مختلف گفت: با توسعه تعاملات مشترک می‌توان از ابزارهای جدید برای معرفی و نمایش فیلم‌های ایرانی در رسانه‌های عمومی همچون تلویزیون‌های دیگر کشورها استفاده کرد تا از این منظر هم مخاطبان خارجی و هم ایرانیان خارج از کشور از محصولات سینمای ایران بهره‌مند شوند و شاهد رشد کیفی و کمی محصولات سینمای ایران نیز باشیم.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها