تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۱۷:۴۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 87132

فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ‌زده» ساخته هومن سیدی و به تهیه‌کنندگی سعید سعدی امسال در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر بسیار مورد توجه قرار گرفت. این فیلم جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران یا همان جایزه بهترین فیلم مردمی را از آن خود کرد و به‌عنوان بهترین فیلم هنر و تجربه نیز سیمرغ گرفت. البته هومن سیدی کارگردان این اثر هنگام دریافت جایزه‌اش اعلام کرد که از وجود چنین جایزه‌ای بی‌اطلاع بوده و بسیاری از منتقدان و کارشناسان سینما نیز اهدای این جایزه به فیلم سیدی را حرکتی به نوعی تشریفاتی خواندند.

سینماسینما، نژلا پیکانیان: سعید سعدی، تهیه‌کننده این اثر سینمایی، نیز همین نظر را دارد. با وجود برشمردن ویژگی‌های مثبت بخش هنر و تجربه در سینمای ایران، معتقد است فیلمش ویژگی هنر و تجربه نداشته که این جایزه به آن تعلق بگیرد. سعدی در گفت‌وگو با ماهنامه هنر و تجربه از جزئیات اهدای این جایزه و ویژگی‌های «مغزهای کوچک زنگ‌زده» می‌گوید.

سعید سعدی فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ‌زده» را فیلمی تجربی نمی‌داند و ارزیابی‌اش را از جایزه‌ای که در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به‌عنوان جایزه هنر و تجربه به این فیلم داده شد، این‌طور بیان می‌کند: «در رابطه با جایزه بخش هنر و تجربه که به فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» تعلق گرفت، باید بگویم به نظر من و به نظر خیلی از عزیزانی که در سینما هستند، یک جایزه تشریفاتی بود و به نظر می‌رسد دوستان بیشتر می‌خواستند دل کارگردان را به دست بیاورند تا این‌که این جایزه واقعا اتفاقی برای فیلم باشد.»

این تهیه‌کننده در ادامه می‌گوید: «این فیلم اثری نبود که در بخش هنر و تجربه بگنجد، تا اساسا این جایزه را بگیرد. این را هم از بابت هزینه‌ای که برای تولید این فیلم صرف شد و عواملی که در آن حضور داشتند، می‌گویم. «مغزهای کوچک زنگ‌زده» اساسا فیلم تجربی نبود. پروداکشنی بسیار سنگین و هزینه بالا به همراه تولیدی کاملا حرفه‌ای داشت و با کارهای تجربی که انجام می‌شود، کاملا متفاوت بود. درواقع این فیلم با بسیاری از این آثار اصلا قابل مقایسه نیست و این جایزه کاملا فرمالیته بود.»

سعدی در پاسخ به این سوال که زاویه نگاه متفاوت و خاصی که فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به یک معضل اجتماعی داشته، باعث شده تا داوران جشنواره آن را در دسته فیلم‌های هنر و تجربه ببینند نیز توضیح می‌دهد: «اگر از نظر محتوایی هم بخواهیم به این فیلم نگاه کنیم، موضوع این فیلم به کلیت سینما برمی‌گردد، نه فقط یک بخش یا ژانر خاص که در سینما وجود دارد. سوژه فیلم معضل اجتماعی است که در جامعه ما وجود دارد و این فیلم یک تلنگری بود که عزیزان بدانند در جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم، این مشکلات هم وجود دارد، که باید با آن‌ها درست و منطقی برخورد کرد، شرایط خانواده‌های آن‌ها را هم در نظر گرفت و بر اساس همان شرایط هم با آن‌ها رفتار کرد.»

او در ادامه صحبت‌هایش بیان می‌کند: «واقعیت این است که هدف ما از ابتدا شرکت در جشنواره فیلم فجر نبود، قابلیت‌های این فیلم خیلی بیشتر از این‌ها بود، ولی به جهت این‌که جشنواره دارای قوانینی است که ما هم وقتی می‌پذیریم که حضور داشته باشیم، موظف هستیم آن قواعد را رعایت کنیم، باید آن قواعد و قوانین را هم بپذیریم. به همین دلیل در هر صورت سلایق دوستان در بخش داوری را هم قبول داریم. درواقع می‌گوییم سلیقه این عزیزان این بوده و به‌تبع برای ما نیز محترم است.»

تهیه‌کننده فیلم «قندون جهیزیه» هم‌چنین درباره ضرورت و کارآمدی بخش هنر و تجربه در سینمای ایران می‌گوید: «بخش هنر و  تجربه در سینمای ایران طبیعتا بخش خوبی است، به جهت این‌که از طریق این بخش نیروهای جوان و مستعدی می‌توانند به سینما ورود پیدا کنند و خلاقیت خودشان را بروز دهند و کارهای نو و تازه‌ای را به منصه ظهور برسانند. با توجه به وضعیت سینمای ما که رو به پیری می‌رود و نسلی که در سینمای ماست، سنشان رو به کهولت است، به‌تبع نیاز است که نیروهای جدیدی وارد عرصه سینما شوند که بتوانند چرخه صنعت سینما را بگردانند. بهترین راهی هم که به نظر من در حال حاضر وجود دارد، بخش هنر و تجربه است که دوستان جوان می‌توانند با فراغ بال کارهای هنری‌شان را در سینما انجام دهند و به طریق درستی در عرصه سینما حضور پیدا کنند.»

سعدی در پایان درباره برنامه اکران فیلمش نیز بیان می‌کند: «اکران فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» احتمالا به‌زودی و اوایل سال آینده نخواهد بود. ما برای اکران بعد از بازی‌های جام جهانی برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا در اولین فرصت بتوانیم فیلم را اکران کنیم.»

ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها