تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۱۱:۱۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 84002

محمد صلواتی فرد قائم مقام دبیر سی‌ و ‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اهداف و رویکردهای این دوره از جشنواره به ویژه بخش دارالفنون، زنگ هفتم و ورک‌شاپ‌های جشنواره را تشریح کرد.

به گزارش سینماسینما، محمد صلواتی فرد قائم مقام دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره هویت این رویداد سینمایی و تلاش برای برگزاری در اندازه استانداردهای جهانی گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر هویت خود را در جایگاه یک جشنواره سینمایی جهانی پیدا کرده است و توانسته مخاطبان سینما و مدعوین را با خود همراه کند. جشنواره جهانی فیلم فجر طی دوره‌های اخیر سعی داشته نگاه و فکر مخاطبان را با خود همراه و از لحاظ سینمایی غنی کند.

قائم مقام دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: با جایگاهی که جشنواره جهانی فیلم فجر در سال‌های اخیر برای خود کسب کرده برخی مهمان‌های خارجی خودشان بخش قابل توجهی از هزینه‌ها را تقبل کرده و با هزینه شخصی برای حضور در جشنواره اقدام می‌کنند، حتی در این دوره مهمانانی در جشنواره حضور دارند که برای تهیه کارت حضور در جشنواره هزینه پرداخت کرده‌اند.

صلواتی فرد با بیان اینکه جشنواره بین مخاطبان داخلی هم اعتبار خوبی کسب کرده است، گفت: علاوه بر سینما فلسطین و فرهنگ، ۸ پردیس سینمایی دیگر با «زنگ هفتم» که به نمایش فیلم برای نوجوانان اختصاص دارد، همراه جشنواره خواهند بود.

وی یکی از کارکردهای جشنواره را امکان اکران فیلم های خارجی مناسب فرهنگ و سیاست کشورمان دانسته و گفت: امیدواریم با پخش فیلم‌های خارجی در جشنواره به مرور اکران فیلم‌های خارجی در سینماها امکان‌پذیر شود زیرا حمایت از فیلم‌های داخلی به معنای حذف فیلم‌های خارجی و اکران نکردن آنها در سینماهایمان نیست.

وی از مهم ترین اتفاقات این دوره از جشنواره را همراهی خوب رسانه ها اعلام و اظهار کرد: در این دوره از جشنواره اقبال عمومی که از سوی رسانه‌ها وجود دارد برای ما قابل توجه است و حتی برخی از کانال‌های خبری در فضای مجازی نیز همکاری خوبی با جشنواره دارند و خبرهای اختصاصی از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر کرده‌اند.

قائم مقام دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به اینکه نظم و انضباط یکی دیگر از شاخصه‌های مهم این دوره از جشنواره است، گفت: در سیستم کنترل می‌توانیم اطلاعات خوبی از ورود و خروج و حضور مهمان‌ها در جشنواره داشته باشیم.

وی با اعلام این خبر که کارت های امسال هوشمند هستند، افزود: علاوه بر هوشمند بودن کارت‌ها، اطلاعات استفاده افراد از برنامه ها به دبیر انتقال داده می‌شود و می‌توان اطلاعات کامل‌تری از بخش‌هایی که استقبال بیشتری از آنها شده، کسب کرد. با هوشمندسازی کارت‌ها می‌توان فهمید که چه فیلم‌ها و چه نشست‌ها و کارگاه‌هایی بیشتر مورد استقبال قرار گرفته و تعداد نفرات حاضر در سالن‌ها را بررسی کرد. بهره‌گیری از کارت‌های هوشمند این امکان را برای ما فراهم می‌کند که بدانیم چه افرادی از کارگاه‌ها و فیلم‌ها استفاده کرده‌اند و این آمار در دعوت ما از آنها برای دوره بعد تاثیرگذار خواهد بود و موجب هدف‌گیری دقیق و مشخصی خواهد شد برای اینکه بدانیم مخاطبان واقعی جشنواره چه افرادی هستند.

صلواتی فرد درباره بخش «دارالفنون» جشنواره گفت: بخش «دارالفنون» با رویکرد استفاده از نیروهای مستعد داخل و خارج از کشور طراحی شده است و قصد داریم جوانان مستعد را با افکار و سلایق خود آشنا کنیم به همین منظور امکان حضور در یک فضای آموزشی را با حضور سینماگران شاخص دنیا برای این افراد فراهم می‌کنیم.

وی اضافه کرد: «دارالفنون» بیشتر نگاه بلند مدت دارد و هدفش نیروسازی برای سینمای ایران است. فیلمساز جوان خارجی که در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد و در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی شرکت می‌کند با محیط ایران کاملا آشنا شده و اگر در آینده بخواهد در مورد ایران فیلمی بسازد، می‌تواند بر اساس مستنداتی که خودش مشاهده کرده، فیلمش را بسازد و بر اساس آنچه که رسانه‌های خارجی برایش تعریف کردند به ایران نگاه نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ کشور علاقه‌مند به حضور در بخش «دارالفنون» جشنواره جهانی فیلم فجر هستند، گفت: ما بخش اندکی از مخارج افراد حاضر در بخش «دارالفنون» را تامین می‌کنیم، البته در مورد مهمان‌های دیگر جشنواره هم همین روند را در پیش گرفته‌ایم. اگر فضایی که در جشنواره ترسیم می‌کنیم حرفه‌ای جلوه کند و فقط یک مهمانی نباشد، افراد حرفه‌ای در آن حضور خواهند داشت و حتی حاضر خواهند بود برای حضور در جشنواره هزینه پرداخت کنند. ما نگران ریزش حاضران در جشنواره نیستیم زیرا افرادی ریزش خواهند کرد که سینما برای آنها دغدغه مهم و قابل توجهی نیست.

قائم مقام دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره کلاس‌ها و ورک‌شاپ‌های جشنواره جهانی فیلم فجر توضیح داد: بیش از ۲۵ ورک‌شاپ در محیط های دانشگاهی سینمایی و ۱۵ ورک‌شاپ در دانشگاه‌های دیگر با موضوعات بینارشته‌ای برگزار خواهد شد. همچنین تعدادی ورک‌شاپ برای افرادی برگزار خواهد شد که سینما را مدیریت می‌کنند.

وی ادامه داد: مبنای دعوت ما از مهمانان خارجی این است که تجارب آنها به علاقمندان داخلی منتقل شود به همین منظور سینماگرانی که در جشنواره حضور دارند حداقل ۳ ورک شاپ برای فیلمسازان و جوانان و دانشجویان خواهند داشت.

صلواتی فرد درباره اهمیت بخش بازار در جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر رویکرد بازاریابی برای فیلم‌های داخلی دارد که این رویکرد در بخش بازار دنبال می‌شود.

به گفته وی، در بخش بازار فقط فیلم‌های ایرانی نمایش داده می‌شوند و متخصصان خارجی سینما فیلم‌های ایرانی را در نمایش‌های بازار می‌بینند.

صلواتی فرد در پایان با اعلام اینکه پخش‌کننده‌های زیادی از سراسر جهان در جشنواره حضور می یابند، تاکید کرد: بخش بازار با هدف کمک به اقتصاد سینمای ایران شکل گرفته است زیرا اگر بتوانیم مخاطبان جهانی داشته باشیم، می‌توانیم سرمایه وارد کشور کنیم. باعث خوشحالی ما است که در خلال جشنواره فیلمی به بازارهای جهانی راه پیدا کند یا توسط مدیران جشنواره‌های جهانی برای اکران در جشنواره‌هایشان انتخاب شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها