تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۸/۲۸ - ۱۲:۳۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 100168

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره ترکیب شوراهای مشورتی و نیز شنیده‌ها درباره نقش برخی سینماگران در تصویب فیلمنامه‌های این بنیاد توضیحاتی ارائه کرد.

 

به گزارش سینماسینما، بنیاد سینمایی فارابی چندی قبل در واکنش به خبرهای منتشر شده درباره نقش برخی سینماگران در ممیزی و یا تصویب فیلمنامه‌های متقاضی دریافت حمایت‌های مالی از این بنیاد، بیانیه‌ای را صادر کرد و ضمن اعلام ترکیب و اسامی کمیسیون فرهنگی بنیاد فارابی، به «تشریح سازوکار حمایتی» این بنیاد پرداخت.

هرچند فارابی در این بیانیه صراحتا اعلام کرد بنایی برای «حمایت عام» از همه تولیدات سینمایی ندارد اما در عین حال تاکید کرد که «مرجع رد یا تایید فیلمنامه و ممیزی فیلمنامه‌های سینمایی» هم نیست.

در مجموع به نظر می‌رسد این بیانیه نتوانست پاسخ روشنی به شائبه همکاری برخی سینماگران با بنیاد سینمایی فارابی بدهد لذا علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره این شائبه و اینکه چرا اساسا همکاران سینمایی این بنیاد به صورت شفاف معرفی نمی‌شوند گفت: ابتدا این نکته را مدنظر داشته باشید که این شائبه حاصل بیان اشتباهی بود که چندی قبل از سوی یکی از تهیه‌کنندگان محترم سینما صورت گرفت و کلمه «شوراهای ممیزی فارابی» را در فضای رسانه‌ای مطرح کرد. به کار بردن این «کد اشتباه» به این معنا است که گویی این تهیه‌کننده محترم و دیگر افرادی که اقدام به اظهارنظر در این‌باره کرده‌اند، شناختی از کارکرد فارابی در طول ۳۵ سالی که از عمرش می‌گذرد، نداشته‌اند.

تابش ادامه داد: طی ۳۵ سال گذشته همواره شوراهای مشورتی در بنیاد فعال بوده‌اند و هر مدیرعاملی که به این بنیاد آمده است متناسب با اهداف و اولویت‌های اساسنامه بنیاد و یا سلایق فکری و فرهنگی دولت‌ها، کارشناسانی  را اعم از کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و غیره در مقام «مشورت» به این شوراها دعوت می‌کرده که امروز هم همین رویه در بنیاد سینمایی فارابی در جریان است با این تفاوت که طی یک سال گذشته و از طریق سایت رسمی بنیاد، نحوه برگزاری و ترکیب افراد حاضر در این شوراها را در چند نوبت به صورت کاملا شفاف اطلاع‌رسانی کرده‌ایم.

مدیرعامل فارابی گفت: اطلاعیه اخیر بنیاد بیشتر پاسخ به همین شبهه‌ای بود که به واسطه کد اشتباه از سوی یک تهیه‌کننده محترم به وجود آمد و فعالیت شوراهای فارابی را هم‌تراز با «ممیزی» کرد.

تابش در پاسخ به اینکه آیا غیر از شوراهای تخصصی مانند «معناگرا»، «اجتماعی»، «کودک» ، «اقتباس» و «مقاومت» که درباره ترکیب آن‌ها اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد هیچ شورای دیگری در بنیاد تشکیل نمی‌شود، گفت: مطلقا هیچ شورای دیگری نیست. کمیسیون فرهنگی داریم که تصمیم گیرنده و پاسخگو است و کار تصویب میزان حمایت ها و امضای نهایی را برعهده دارد و ترکیب و اعضای آن هم پیش‌تر طی اطلاعیه ای اعلام شده است؛ این شورا متشکل از مدیرعامل، خزانه‌دار، قائم‌مقام، معاون فرهنگی، یک کارشناس تولید که وظیفه آنالیز و برآورد جنبه‌های فنی تولید یک فیلم را برعهده دارد و مدیر حقوقی بنیاد (بدون حق رأی) است.

مدیرعامل فارابی با تاکید بر اینکه در این شورای تصویب نهایی «هیچ سینماگری» حضور ندارد، ادامه داد: فقط این اعضا در کمیسیون فرهنگی حضور دارند و پس از اخذ نتایج مشورتی شوراهای دیگر و برمبنای آن مشورت ها، درباره اینکه یک فیلمنامه در چه قالبی می‌تواند از حمایت‌های مالی بنیاد بهره‌مند شود، تصمیم‌گیری می‌شود.

تابش در پایان گفت: اطلاعیه اخیر بنیاد سینمایی فارابی به روشنی سازوکار اجرایی ما برای حمایت از آثار سینمایی را تشریح کرده و درباره عملکرد شوراهای مشورتی بنیاد و ترکیب این شوراها هم پیش‌تر اطلاع‌رسانی کامل صورت گرفته است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها