تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۱۸:۵۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 89764

تابناک نوشت :با وجود سپری شدن چندین روز از آغاز جام جهانی روسیه، هنوز هزینه حق پخش این مسابقات به واسطه چالش در انتقال این رقم قابل توجه پرداخت نشده و به همین احتمال اختلال در پخش بازیهای پیش رو به ویژه مسابقه ایران-اسپانیا که روز چهارشنبه برگزار می‌شود، وجود دارد.

حق پخش یکی از موضوعات مناقشه برانگیزی است که همزمان با پخش هر رویداد مهم ورزشی در ایران مطرح می‌شود و درباره جام جهانی فوتبال، این مسئله حادتر می‌شود. در آستانه جام جهانی، بر اساس اعلام مسئولان صداوسیما، حق پخش این بازیها خریداری شد و آن گونه که اصغر پورمحمدی قائم مقام صداوسیما اعلام کرد، حق پخش این بازیها با ارزشی معادل پنجاه درصد رقم درخواستی بین اسپورت صاحب حق پخش مسابقات جام جهانی خریداری شده است.

با این حال، عدم صدور آی دی کارت خبرنگاری برای تیم اعزامی صداوسیما به روسیه، این تصور را به وجود آورد که حق پخش بازیها توسط صداوسیما خریداری نشده و این گمانه زنی با پخش کنفرانس‌های خبری با لوگو فیفا از تلویزیون که توسط فیفا برای عموم منتشر می‌شود، تقویت شد. اکنون مشخص شده که علت اصلی این شرایط، عدم پرداخت رقم توافقی میان صداوسیما و بین اسپورت است.

جزئیات حق پخش ۲۰ میلیون دلاری جام جهانی و جام ملت‌های آسیا / پرونده روی میز معاون مالی صداوسیما است و چالش بر سر انتقال رقم پرداختی است / خطر اختلال در پخش بازیها جدی است

بر اساس اطلاعات خبرنگار «تابناک»، رقم پیشنهادی بین اسپورت از مجموعه رسانه‌ای الجزیره، ۴۱ میلیون دلار بوده که این رقم با موافقت ایران همراه نشده است. در نهایت طرفین بر روی رقم ۲۰ میلیون دلار به توافق می‌رسند که ۱۸٫۵ میلیون دلار از این رقم به حق پخش بازیهای جام جهانی اختصاص دارد و ۱٫۵ میلیون دلار حق پخش جام ملت‌های آسیا است که به صورت تجمیع شده توسط ایران خریداری شده است.

این توافق روی میز احمد شهریاری معاون منابع مالی و سرمایه انسانی سازمان صداوسیما است و بر اساس اطلاعات تابناک، سازمان صداوسیما به دنبال تامین منابع و انتقال رقم توافق به طرف قطری است. ظاهراً چالش اصلی نحوه انتقال این رقم قابل توجه در شرایط کنونی بانکی است که نقل و انتقالات ارزی به ویژه از نوع دلاری به سادگی ممکن است و تامین فیزیکی و انتقال این حجم اسکناس به قطر نیز کار چندان ساده‌ای نیست.

با توجه به آغاز این مسابقات و از دست رفتن بخشی از مسابقات، بین اسپورت تاکید کرده که احتمال اختلال در تداوم ارسال سیگنال و پخش جام جهانی وجود دارد. با توجه به آنکه مسابقه ایران-اسپانیا روز چهارشنبه برگزار می‌شود، دور از انتظار نیست که اگر این نقل و انتقال مالی تا روز چهارشنبه رخ ندهد، بین اسپورت از ارائه سیگنال کلین به صداوسیما پرهیز کند و پخش سایر بازیها به شیوه خارج از روال مرسوم تداوم یابد.

در عین حال با توجه رقم میلیارد دلاری بین اسپورت برای حق پخش جام جهانی روسیه و جام جهانی قطر که منجر به افزایش نفوذ این مجموعه رسانه‌ای در فیفا شده، دور از انتظار نیست که اگر فرآیند انتقال به واسطه شرایط پیچیده انتقال رخ ندهد و صداوسیما مجبور به پخش بدون کپی رایت بازیها شود، برای فوتبال ایران در این شرایط حساس مشکلاتی به وجود آید.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها