تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۱۵:۰۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 69291

نشست خبری دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در حالی برگزار شد که سیدصادق موسوی با اشاره به هزینه‌های برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران، بر شفاف سازی هزینه‌های انجمن سینمای جوان تاکید کرد. صادقی با اشاره به اینکه انجمن فیلم کوتاه یک میلیارد تومان برای این جشنواره هزینه می‌کند، گفت: امسال مقرر شده اسپانسر تمام جشنواره‌های سازمان سینمایی صندوق توسعه هنر باشد و این صندوق نیمی از هزینه‌های جشنواره ما را پرداخت می‌کند.

به گزارش خبرنگار سینماسینما، سیدصادق موسوی صبح شنبه ۲۲ مهر در آستانه برگزاری دوره سی‌وچهارم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران جزییات این رویداد را در محل انجمن سینمای جوان تشریح کرد.

او با اشاره به اهمیت و جایگاه مهم این جشنواره به ویژه در خاورمیانه و اینکه در طول سال‌های گذشته فیلم کوتاه بیشتر از سینمای بلند نام ایران را در دنیا بلندآوازه کرده است، اظهار کرد: جشنواره فیلم کوتاه ایران مهم‌ترین محل برای عرضه این نوع آثار است، در حالی که دیگر گونه‌های سینمایی بدون جشنواره هم عرضه خواهند شد. به همین دلیل این جشنواره به نوعی ادامه حیات برای فیلم کوتاه محسوب می‌شود. در این راستا با توجه به برگزاری طولانی مدت این جشنواره امسال ۱۱۷ کشور خارجی آثار خود را به دبیرخانه جشنواره فرستادند و به این ترتیب در بخش بین‌الملل به غیر از ایران، ۴۴ کشور جهان حضور دارند.

او افزود: جشنواره امسال در بُعد ملی و بین‌المللی بخش‌های جنبی هم دارد که سه بخش جنبی ملی شامل کتاب و سینما، حقوق شهروندی و ایمان و امید از نگاه انسان معاصر می‌شود. در بخش بین‌الملل هم آثاری با عنوان آسیا-مذهب و ویدئوآرت از بخش‌های جنبی هستند.

موسوی در این نشست بیان کرد: ‌امسال در بخش‌های رقابتی جشنواره ۳۰۰۰ یورو به برگزیدگان اهدا می‌شود و بخش‌های جنبی بین‌الملل هم ۲۰۰۰ یورو جایزه می‌گیرند ضمن اینکه امسال برای نخستین بار ویدئوآرت به بخش مسابقه راه پیدا کرده و جایزه بزرگ جشنواره هم ۶۰۰۰ یورو خواهد بود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان همچنین افزود: جشنواره فیلم کوتاه همواره یکی از کم هزینه‌ترین جشنواره‌ها بوده و سال گذشته هم آقای فرخنده‌کیش با وجود متقاضی بودن ۱۱۶ کشور جشنواره را با رقم دو میلیارد تومان برگزار کرد. امسال هم ما افزایش هزینه نخواهیم داشت اما فقط یک میلیارد تومان آن را خودمان پرداخت می‌کنیم چرا که مقرر شده اسپانسر تمام جشنواره‌های سازمان سینمایی صندوق توسعه هنر باشد و آنها ۵۰ درصد هزینه‌های ما را پرداخت خواهند کرد.

به گفته وی؛ در بخش ملی ۱۴۸۵ فیلم کوتاه به دبیرخانه جشنواره رسیده که ۸۸۸ فیلم داستانی، ۲۶۴ فیلم مستند، ۹۸ پویانمایی و ۲۹۵ فیلم تجربی را دربرمی‌گیرد. همچنین ۶۷۰ اثر از تهران و ۸۱۵ اثر هم از دیگر شهرهای کشور به دبیرخانه ارسال شده است ضمن اینکه مسن‌ترین کارگردان ۶۹ سال و جوان‌ترین کارگردان امسال ۱۶ سال سن دارد و ۱۹۰ اثر هم از کارگردانان زن به دبیرخانه ارسال شده است.

موسوی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه آثار بخش بین‌الملل متعلق به سال ۲۰۱۶ به بعد هستند و تلاش شده آثاری با کیفیت و به روز به جشنواره راه یابند، اسامی داوران بخش‌های ملی و بین‌الملل را اعلام کرد که داور ایرانی بخش بین‌الملل مهدی کرم‌پور معرفی شد و در بخش ملی هم حمید نعمت‌الله، جعفر صانعی‌مقدم، مجید شیخ‌انصاری، مجید برزگر، مهدی جعفری، امیر سحرخیز و مهناز افضلی داوری خواهند کرد.

وی همچنین در ادامه درباره محل برگزاری جشنواره سی‌وچهارم فیلم کوتاه تهران با اشاره به برگزاری دوره قبل این رویداد در پردیس چهارسو گفت: سال گذشته بسیاری از تماشاگران ما ایستاده فیلم‌ها را تماشا کردند و میزان استقبال اگرچه خوشایند بود اما به دنبال فراهم کردن شرایط بهتری بودیم به همین دلیل با وجود اینکه پردیس سینمایی ملت به لحاظ دسترسی سختی‌هایی دارد اما ایجاد شرایط بهتر برای فیلم دیدن را ارجح دانستیم و در نهایت پردیس ملت به دلیل اینکه یک محیط کاملا فرهنگی دارد و از ظرفیت خوبی هم برای تماشای فیلم برخوردار است، انتخاب شد.

موسوی اضافه کرد: البته در نظر داشتیم برای راحتی تماشاگران رزرو اینترنتی داشته باشیم اما آنقدر در فضای مجازی نسبت به این مسئله مقاومت شد که تسلیم شدیم. با این حال برای اینکه از صف‌های طولانی در جلوی سالن‌ها خودداری شود دوستان می‌توانند پیش از شروع نمایش هر سانس به گیشه مراجعه کنند تا شماره صندلی بگیرند.

وی در ادامه این نشست درباره اکران فیلم‌های کوتاه و نیز بازگشت سیمرغ فیلم کوتاه به جشنواره فیلم فجر هم گفت: در بسیاری از کشورهای جهان فیلم کوتاه پیش از اکران فیلم‌های سینمایی نمایش داده می‌شود و یا به صورت باکس‌هایی در سینماها به نمایش درمی‌آید. با این حال اکران فیلم‌های کوتاه به شکل تجاری ممکن نیست و به نظر ما باید به توسعه پاتوق‌های فیلم کوتاه در تهران و شهرهای مختلف فکر کرد. چون حتی اگر یک سانس هم وجود داشته باشد دیدن جمعی فیلم روی پرده بسیار موثر است.

او درباره فرآیند بازگشت سیمرغ به جشنواره فیلم فجر گفت: نخستین بار در سال ۹۴ در دفتر آقای حیدری به همراه آقای ایوبی با مشکلات این انجمن و تقاضاهایی که داشتند روبه‌رو شدم و سال گذشته جلسه‌های همراه با تنش زیادی را با آقای ایوبی و آقای حیدری که دبیر جشنواره فجر بود برگزار کردیم چون سال گذشته دیگر نه در جشنواره فجر سمتی داشتم و نه مسئول حوزه ریاست بودم بلکه برای بیان مطالبات صنفی به دنبال ماجرا بودم. اما اختلاف قرائتی بین من و آقای حیدری به عنوان دبیر جشنواره وجود داشت و او قائل به بازگشت سیمرغ فیلم کوتاه به جشنواره نبود اما در نهایت قرار شد به صورت نمادین این اتفاق بیفتد ولی بیشتر از این صلاح نیست که ماجرا را توضیح دهم. پس از آن زمانی که آقای داروغه‌زاده به عنوان دبیر جشنواره انتخاب شد جلساتی را با هم برگزار کردیم و دوباره شاهد اعطای جایزه سیمرغ به فیلم کوتاه در جشنواره خواهیم بود.

در این نشست که آرش عباسی به عنوان مدیر روابط عمومی جشنواره و قائم مقام دبیر هم وجود داشت، عنوان شد که نشریه روزانه جشنواره به صورت فیزیکی حذف شده و نسخه الکترونیکی آن منتشر می‌شود. همچنین در مدت برگزاری جشنواره ۲۰ نشست برپا خواهد شد و کارگاه ویژه‌ای درباره صدا و صداگذاری با حضور یکی از چهره‌های شناخته شده مهندسی صدا در ایتالیا از بخش‌های ویژه جشنواره خواهد بود. همچنین نکوداشت زنده‌یاد وحید نصیریان از دیگر بخش‌های این جشنواره است که جزییات آن به زودی اعلام می‌شود.

در پایان عباسی اظهار کرد: نشست های جشنواره از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ برگزار می شود و سانس های ما از ۱۳ تا آخر شب برگزار می شود که به طور کلی چهار سانس خواهیم داشت.

جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران ۲۵ مهر ماه در پردیس سینمایی ملت آغاز می‌شود.

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها