تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۷/۰۳ - ۱۲:۴۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 97095

«‌در زمان کیارستمی: نوشته‌هایی درباره سینمای ایران» به قلم «گادفری چشایر» منتقد آمریکایی با جمع‌آوری کمک مردمی ۲۶ هزار دلاری از سراسر جهان در مراحل پایانی نگارش قرار دارد.

به گزارش سینماسینما، «گادفری چشایر» عضو انجمن ملی منتقدین سینمای آمریکا و رییس پیشین حلقه منتقدین نیویورک که با نشریاتی چون «نیویورک تایمز»، «ورایتی»، «فیلم کامنت»، «نیویورک پرس»، سایت «راجر ایبرت» و … نیز همکاری داشته است، اولین منتقد آمریکایی است که از چند دهه پیش به صورت گسترده‌ای به سینمای پس از انقلاب ایران پرداخته است.

این منتقد سینمایی در دنبال کردن سینمای ایران تنها به نوشتن درباره سینما بسنده نکرده است و در جریان سفرهای متعدد خود به ایران، مطالعات فراوانی نیز درباره فرهنگ ایرانی داشته است.

وی هنگام دریافت جایزه نخل طلای کن و شیر نقره‌ای ونیز در کنار کیارستمی بوده است و همچنین به دعوت کیارستمی از محل ساخت سه گانه کوکر (خانه دوست کجاست؟ (۱۳۶۶) زندگی و دیگر هیچ (۱۳۷۰) و زیر درختان زیتون (۱۳۷۳)) بازدید کرد تا اولین خبرنگار آمریکایی نام گیرد که پس از انقلاب در تهران با اجاره خانه برای مدتی زندگی می‌کند.

«چشایر» چند سالی است مشغول نگارش کتابی جامع درباره سینمای ایران است و این کتاب در حال حاضر با جمع آوری بالغ بر ۲۶ هزار دلار کمک‌های مردمی از طریق سایت «ایندی‌گوگو» در مراحل پایانی نگارش قرار دارد. تاکنون ۲۴۵ نفر مبالغ ۱ تا ۵۰۰ دلار را برای کمک به تکمیل و نگارش این کتاب کمک کرده‌اند.

«گادفری چشایر» امسال و در جریان برگزاری جشنواره جهانی فجر درباره این کتاب توضیح داد:

«این کتاب با عنوان «‌در زمان کیارستمی: نوشته‌هایی درباره سینمای ایران» ماحصل تجربه من از سینمای ایران طی این سال‌هاست که شامل سفرهایم به ایران و مقالاتی است که در طول مدت اقامتم در ایران نوشتم، مروری بر تاریخ سینمای ایران از ابتدا تا به امروز و بخش بزرگی ویژه سینمای کیارستمی نیز در کتاب خواهد آمد. همچنین بخشی نیز شامل مقاله‌هایی است که درباره جنبه‌های گوناگون سینمای ایران و شخصیت‌ها نوشتم، به عنوان مثال مصاحبه‌ای با ابراهیم گلستان در انگلستان انجام داده‌ام و با وی درباره فروغ فرخزاد و خلق فیلم «خانه سیاه است» صحبت کردم و همچنین مصاحبه‌ای با بهرام بیضائی و از این دست مقالات که فکر می‌کنم برای خوانندگان جذاب باشد. بخشی نیز به دیگر کارگردانان ایرانی اختصاص یافته و در کل کتاب حجیمی خواهد شد که شامل بخش‌های متنوعی است.»

در وب سایت ویژه‌ای که برای کتاب «‌در زمان کیارستمی: نوشته‌هایی درباره سینمای ایران» طراحی شده است بخش‌های مختلف این کتاب این گونه معرفی شده است: سفر من با سینمای ایران (مرور شخصی گادفری چشایر از آشنایی دیرباز با ایران و فرهنگ فیلم چشمگیر آن؛ اولین برخورد (مقاله پیشگامانه گادفری چشایر که در سال ۱۹۹۳ که در مجله معتبر فیلم کامنت منتشر شد و سرآغاز مطالعه او درباره سینمای ایران شد)؛ در دوران انقلاب اسلامی (گزارش‌هایی درباره چندین سفر به ایران از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۷)؛ داستان پس‌زمینه (تاریخ سینمای ایران از سال ۱۹۹۰ تا ساخت فیلم کلوزآپ کیارستمی)؛ استاد سینما (بررسی تفصیلی بسیاری از فیلم‌هایی که عباس کیارستمی را به یکی از تحسین‌شده‌ترین کارگردانان تاریخ بدل کرد و همچنین تعاملات گادفری چشایر با این کارگردان ایرانی)؛ کارگردانان و فیلم‌ها (بررسی آثار هنرمندانی چون داریوش مهرجویی، محسن مخملباف، جعفر پناهی، اصغر فرهادی، محمد رسول‌اُف، مجید مجیدی، بهمن قبلادی و دیگران)؛ جنبه‌های سینمای ایران (گزارش و مقالاتی درباره موضوعات گوناگون از جمله ابراهیم گلستان و فیلم خانه سیاه است، پیشتازان سینما در ایران چون فریدون هویدا و فرخ غفاری، سنت سینمای ایران در فیلم‌های کودکان) و غیره …

«گادفری چشایر» در بخش‌هایی از این کتاب درباره سینمای ایران می‌نویسد: «زمانی که برای اولین بار با فیلم‌های ایرانی رو به رو شدم به شدت تحت تاثیر اخلاق و محبتی قرار گرفتم که در مرکز بسیاری از این فیلم‌ها وجود دارد. این فیلم‌ها تصویری بسیار متفاوت از ایرانی‌ها در مقایسه با تصاویر خصمانه رسانه‌های خبری به ما نشان می‌دهد. من هنوز فکر می‌کنم فیلم‌های ایرانی نه تنها می‌تواند موجب شود که آمریکایی‌ها درباره عدم وجود ارزش‌های انسانی در فیلم‌هایشان تفکر کنند بلکه می‌تواند به ایجاد نوعی از درک بیانجامد که برای پایان کشمکش میان ایران و آمریکا نیاز است، خطری که امروز بسیار واقعی به نظر می‌رسد.»

نسخه اصلی کتاب «‌در زمان کیارستمی: نوشته‌هایی درباره سینمای ایران» هم‌اکنون در سایت «Www.Inthetimeofkiarostami.Com» به قیمت ۴۵ و ۳۰ دلار (نسخه چاپی) و ۱۵ دلار (نسخه الکترونیکی) پیش فروش می‌شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها