تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۱۵:۰۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 89736
یک مسابقه از سری مسابقات جام‌جهانی فوتبال با حاشیه‌های فراوان در سینماها پخش شده و در این بین به نظر می‌رسد تنها گروهی که حالشان از این اتفاق خوب نیست صاحبان فیلم‌های سینمایی است.

به گزارش سینماسینما، مدت‌ها پیش از شروع جام‌جهانی فوتبال در روسیه بحث و گمانه‌زنی بر سر پخش مسابقات در سینماها آغاز شد و با وجود مخالفت جمع زیادی از تهیه‌کنندگان و صاحبان فیلم، سرانجام شورای عالی اکران با ابلاغ مصوبه‌ای با پخش فوتبال در سینماها موافقت کرد.

در این مصوبه ذکر شده بود که فقط ۶ مسابقه که شامل سه بازی تیم ملی ایران و سه بازی نیمه‌نهایی و فینال می‌شود اجازه پخش دارند و البته تمام سینماها هم نمی‌توانند این کار را انجام دهند چرا که باید تعداد سالن‌هایشان بیشتر از یکی باشد.

بر این اساس، از میان سینماهایی که سه سالن دارند فقط یک سالن، پردیس‌هایی که پنج سالن دارند فقط دو سالن و پردیس‌هایی که بیش از پنج سالن دارند چهار سالن مجاز به پخش مسابقات شدند.

اما اکنون خبرهایی به صاحبان فیلم‌ها رسیده که باعث نارضایتی آن‌ها شده و مشخص نیست آیا برای پخش بقیه مسابقات تمهیدی اندیشیده خواهد شد یا خیر.

در این‌باره حسین فرح‌بخش یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «دشمن زن» ضمن اشاره به اینکه باید مسائل مربوط به پخش فوتبال فردا (دوشنبه، ۲۸ خردادماه) در جلسه شورای صنفی نمایش برسی شود، بیان کرد: طبق آنچه در شورای اکران و شورای عالی تهیه‌کنندگان بحث شد، قرار بر این بود که ۵۰ درصد فروش پخش مسابقات فوتبال در سینماها به صاحبان فیلم‌ها داده شود اما مسئله اینجاست که در جریان پخش مسابقات سینماها تخلف کرده‌اند.

او گفت: برخلاف مصوبه ابلاغ‌شده مبنی بر اینکه سینماهایی که مثلا چهار سالن دارند فقط دو سالن آن‌ها می‌تواند مسابقه فوتبال پخش کند، شاهد تخلف در بسیاری از سینماهای تهران و پردیس‌ها بوده‌ایم که بیشتر از این تعداد سالن، مسابقه را پخش کردند، این در حالی است که این تخلف در شهرستان‌ها بسیار بیشتر است.

این تهیه‌کننده سینما تأکید کرد: این مسئله باید در کمیته انضباطی شورای اکران بررسی و مجازات تخلف‌کنندگان مشخص شود.

همچنین سعید خانی مدیر دفتر پخش خانه فیلم که پخش فیلم «در وجه حامل» را بر عهده دارد با تأکید بر اینکه «ما از ابتدا با پخش مسابقات فوتبال در سینماها مخالف بودیم»، گفت: این را به خوبی می‌دانیم که وقتی مسابقه فوتبال در یکی از سالن‌های سینما پخش می‌شود سالن‌های دیگر چندان بیننده‌ای برای فیلم‌های سینمایی ندارند، اما مشکل اینجاست که سینماداران محترم بیش از حد مجاز ظرفیت فیلم‌ها را در پخش مسابقه فوتبال ایران و مراکش گرفتند و هیچ نظارتی بر میزان فروش و رقمی که باید به صاحبان فیلم‌ها داده شود، وجود ندارد.

او گفت: خدا را شکر ایران مسابقه را برد و حال مردم و سینمادارها الان خوب است اما فقط حال صاحبان فیلم‌ها بد است چون نمی‌دانیم با گرفتن ظرفیت سالن‌هایی که باید در اختیار فیلم‌ها قرار می‌گرفت اما به پخش مسابقه اختصاص داده شد، چه میزان فروش به دست آمده است و مهم‌تر از آن اینکه به نظر می‌رسد در جریان این مسئله هیچ نظارت درستی وجود ندارد.

خانی افزود: در حال حاضر فقط یک رقم فروش ۵۰۰ میلیونی شنیده می‌شود که آن هم مربوط به تهران است و قطعا رقمی بسیار بیشتر از این مربوط به سینماهای شهرستان‌هاست که طبق آنچه شنیده‌ام تخلف در آن سینماها هم زیاد بوده است و بیشتر سالن‌ها فوتبال پخش کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه در بسیاری از سینماها برخلاف مصوبه شورای عالی اکران سالن‌های بیشتری به پخش مسابقه ایران اختصاص داده شده بود، گفت: قرار بر این بود که به ازای فروش هر بلیت برای فوتبال ۵۰۰۰ تومان به صاحبان فیلم‌ها داده شود، اما با این وضعیتی که پیش آمده بعید می‌دانم سینماداران برای فروش تمام سالن‌هایشان این کار را انجام دهند و این مسئله متأسفانه کنترل نشده است. البته این دقیقا مشابه همان ماجرای اکران فیلم خارجی است که معتقدیم باید سینماهایی که سالن زیادی دارند اقدام به اکران فیلم خارجی کنند اما از آنجا که نمی‌توانیم نظارت درستی داشته باشیم کل ماجرا کنسل شده است.

این پخش‌کننده و تهیه‌کننده سینما خاطرنشان کرد: وضعیت فروش بلیت‌های مسابقه فوتبال در سینماها یک علامت سوال بزرگ برای ماست و از اول هم بحث ما بر سر این بود که بر چه اساسی این مصوبه قرار است اجرایی شود. با این حال خوشحالیم که مردم به صورت خانوادگی توانستند به تماشای فوتبال در سینماها بنشینند اما این شیوه نظارت و اجرا عجیب است و حالا که سینماداران در این ماجرا سود کرده‌اند چرا صاحبان فیلم‌ها هم نباید سود کنند؟

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها