تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۱۱:۴۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 98656

عدم نمایش برخی آثار سینمایی در سینماهای حوزه هنری یکی از هزارداستان دنباله‌دار سینماست که این روز‌‌ها به‌واسطه عدم نمایش فیلم «عرق سرد» در سینماهای حوزه هنری سرخط مهم‌ترین اخبار حوزه سینما قرار گرفته است. به‌دنبال گله برخی سینماگران و صاحبان آثار از این اتفاق، چند روز پیش کانون کارگردانان بیانیه‌ای صادر کرد و حوزه هنری که تا پیش از این در موضع سکوت بود جوابیه‌ای داد. اما «صبا» به همین بهانه در گفت‌وگو مدیران و سینماگرانی چون ی حسین فرح‌بخش به بررسی جوانب مختلف این مسئله پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.
حسین فرح‌بخش؛ تهیه‌کننده سینما، از اولین کسانی بود که سابق بر این با مسئله عدم نمایش فیلم خود از سوی حوزه هنری مواجه شد. او در رابطه با این مسئله گفت: حوزه هنری به‌علت کثرت سالن‌‌هایی که در اختیار دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اساسا با هر نوع تحریم مخالف هستم و نسبتا حوزه هم این اواخر کمتر به مسئله تحریم فیلم‌ها ورود کرده است، در سال‌های گذشته حوزه هنری سالانه چیزی حدود هشت فیلم را تحریم می‌کرد اما این آمار در سال‌های اخیر بسیار کاهش پیدا کرده و به یک یا دو فیلم در سال رسیده است که البته از نظر من همین هم غیرمنطقی است. من مسئولان حوزه هنری را به فرمایشات مقام معظم رهبری ارجاع می‌دهم که فرمودند نهادها، سازمان‌‌ها و ارگان‌‌ها، کارهای موازی با دولت انجام ندهند. مقام معظم رهبری رسما اعلام کردند با موازی‌کاری با دولت مخالف هستند و معتقدم که حوزه حداقل این مهم را در دستور کار خود قرار دهد و این کارها را انجام ندهد چرا که برخی برای ساخت یک فیلم سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سرمایه‌شان به خطر می‌افتد. از همه مهم‌تر مردم دوست دارند یک فیلم را مثلا در سینما آزادی ببینند، باید به آن‌ها احترام گذاشت. در سینما آفریقا نشان می‌دهند در سینما آزادی نشان نمی‌دهند یا در مشهد در هویزه فیلم را نمایش نمی‌دهند در اطلس نمایش می‌دهند، چه فرقی دارد؟

فرح‌بخش راهکار مرتفع شدن این مسئله را چنین می‌داند و می‌گوید: به نظرم اگر مسئولان حوزه هنری کمی نظراتشان را تعدیل کنند، فرمایشات مقام معظم رهبری را عملی کنند و با تعامل برخورد کنند مشکلات این چنینی مرتفع خواهد شد. در زمانه‌ای که عصر دیجیتال است و اطلاعات فوری مخابره می‌شود دیگر این اقدامات کاربردی ندارد. به نظرم حوزه هنری به جای این کارها بیاید بر مبنای سیاست‌‌های خود فیلم‌سازی کند مثلا در حال حاضر سینما استقلال فیلم‌هایی را اکران می‌کند که با سیاست‌‌های حوزه همخوانی دارد حالا در مواردی هم فروش نمی‌کند اما ایرادی ندارد چون آن‌ها این کار را وظیفه فرهنگی خودشان می‌دانند، حالا در ادامه یا به مقاصد مدنظرشان می‌رسند یا نمی‌رسند. توصیه می‌کنم دوستان حوزه با اهالی سینما تعامل بیشتری داشته باشند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زندگی خصوصی» درباره تاثیر این اقدام حوزه هنری گفت: فارغ از مسئله اقتصادی و فروش فیلم، همه ما ایرانی هستیم و باید هوای یکدیگر را داشته باشیم در حال حاضر که مملکت دچار التهاب بوده و دشمنان ایران که راس آن آمریکاست ما را نشانه گرفته‌اند اقدام به چنین کارهایی، درست نیست و موقعیت این نیست که بخواهیم با یکدیگر اختلاف داشته باشیم. شنیدم این اواخر خبری از تحریم دو فیلم سینمایی بود که خوشبختانه با تدبیر مدیران حوزه این اتفاق نیفتاد. در رابطه با فیلم «عرق سرد» نیز امیدوارم این مشکل مرتفع شود. به هر حال چیزی حدود صد سالن در اختیار حوزه هنری است و فیلم دچار ضربه می‌شود.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها