مسعود فراستی در برنامه هفت گفت :من اساسا با این انتخاب هیئت داوران و اهدای این میزان جوایز به فیلم «ابد و یک روز» مخالفم.
به گزارش سینما سینما ،فراستی افزود:استعداد یک جوان بیست و چندساله را که بلد است کارگردانی کند و ریتم را رعایت کند و … را قبول دارم. اما نگاه حاکم بر فیلم که از این نگاه باید سراغ فیلم برویم محل اشکال است. نگاه فیلم، نگاهی سراسر اگزوتیک و تلخ است. اصلا این نقد من محتوازدگی نیست. نگاهی است که قرار است به فرم برسد. خانه ای می سازد که همه در آن ناامیداند. دو جوانی که هر دو معتادند، دو خواهر که طلاق گرفته اند، مادری که تریاک به فرزندش می رساند و خانه ای که سراسر تریاک است. تنها یک خواهر دلسوز و فداکار در این خانه وجود دارد. چه بر سرش می آید؟ این خانه وطن است. وقتی آدم اصلی این فیلم شعار بلندی می دهد که هرکسی از این خانه برود سگ است و هرکسی برود و برگردد از سگ کمتر است آن هم از سوی بزرگ خانه و وقتی همان فرد دختر خانه را که ستم کش، غم خوار و مظلوم خانه است می فروشد به یک افغانی، او می رود و برمی گردد به این خانه، درواقع فیلمساز جوان بااستعداد ما می گوید این خانه یعنی وطن زندانی ابد و یک روز است. خواهر به خانه برمی گردد آیا امید به این خانه برمی گردد یا ابد و یک روز به این خانه برمی گردد؟ خانه را زندانی ساختیم که او را در این خانه محبوس کردیم. چه نگاهی بر این فیلم حاکم است؟ آیا سعید روستایی در حال آسیب شناسی است یا محکوم به ابد و یک روز است. دو گونه می توان مسئله را مطرح کرد. یک گونه اینکه ما در وضعیتی هستیم که همه چیز تاریک است. مانند تعاریف غرب از ما. یک جور دیگر این که همه واقعیاتی که در جامعه هست در جلوی شما روی میز وجود دارد. او به شیوه اول وارد مسئله شده است و این خطرناک است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند