تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۰۸:۴۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 84010

سینماسینما،علی پاکزاد-حمید آذرنگ بازیگر سینما و تئاتر گفت:« ما باید نگاه کنیم تا چه حد هنرمندان ما توانسته اند که به موضوعاتی که تمایل دارند بپردازند. اغلب این دوستان دغدغه مند امروز به موضوعات تفننی و پیش پا افتاده می پردازند. یعنی بحث های اقتصادی و درآمدزایی اکنون الویت بچه های هنرمند شده است.  دوستان می بینند و فکر می کنند که اکنون مخاطب نیاز به خندیدن دارد و به هر نحوی که شده سعی را بر این می گذارند که مخاطب را شاد کنند. این یعنی خالی از محتوا کردن هنرمند که هزینه های گزافی هم دارد و آیندگان باید آن را بپردازند»

به گزارش سینماسینما، حمید آذرنگ همواره یکی از منتقدان حوزه تئاتر و سینما بوده است. او اکنون به شرایط حاکم بر سینما و تئاتر اعتراض دارد و عقیده دارد که دیگر ابراز دغدغه ها و معضلات جامعه توسط هنرمندان غیر ممکن شده است و همین موضوع را باعث تنزل روز به روز این حوزه می داند.

حمید آذرنگ بازیگر سینما و تئاتر درباره شرایط این روزهای حاکم بر سینما گفت:«به وجود آمدن شرایط مطلوب در سینمای ایران و به خصوص در موضوعات فرهنگی کار یک روز یا دو روز نیست. بلکه برای ایجاد شرایط مطلوب در سینما و تئاتر نیاز به انجام سالها کار هدفمند است. یکی از نکاتی که بسیار مهم است و متاسفانه در جامعه ما دیده نمی شود این است که تا چه  حد یک هنرمند می تواند به موضوعات روز و خاص جامعه که معضل هم محسوب می شود بپردازد؟ یعنی تا چه اندازه این بستر وجود دارد که ما بتوانیم به موضوعاتی ورود کنیم که امروز جامعه به آن احتیاج دارد و باید به آن توجه شود. چرا نگاهی دغدغه مند در فرهنگ ما وجود ندارد. چرا هر کاری که امروز انجام می دهیم ناخوداگاه به اشخاص و گروه های مختلف برمی خورد و آنها مانع انجام آن کار می شوند.»

او ادامه داد:«بد نیست نگاهی به این چند سال اخیر داشته باشیم. هنرمندانی داشتیم و داریم که طی سالهای اخیر قصد داشته اند که به دغدغه های روز جامعه بپردازند. آیا به آنها اجازه این کار را دادند؟ یا اصلا از آنها پشتیبانی شد. هنرمند برآیند زمانه خود است. نمی توانیم شرایط جامعه را نبینیم و به آن پرداخت نکنیم. ما باید نگاه کنیم و فکر کنیم که تا چه حد هنرمندان ما توانسته اند که به موضوعاتی که تمایل دارند بپردازند. اغلب این دوستان دغدغه مند امروز به موضوعات تفننی و پیش پا افتاده می پردازند. یعنی بحث های اقتصادی و درآمدزایی اکنون الویت بچه های هنرمند شده است.  دوستان می بینند و فکر می کنند که اکنون مخاطب نیاز به خندیدن دارد و به هر نحوی که شده سعی را بر این می گذارند که مخاطب را شاد کنند. این یعنی خالی از محتوا کردن هنرمند که هزینه های گزافی هم دارد که آیندگان باید آن را بپردازند . قطعا وام دار آیندگان می شویم. امروز محتوا را از جریان درام خالی کرده ایم.»

بازیگر فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» درباره مخاطبان سینما و تئاتر گفت:«بسیاری از اتفاقات هنری ما جریان فرمالیستی پیدا کرده است. یعنی کاری کرده ایم که مخاطبان کوچه و بازار اگر اثری را نپسندیدند این جسارت را نداشته باشند که نسبت به آن اثر خاص نقدی را ابراز کنند و درباره آن صحبت کنند. مردم باید درباره چیزی که دوست ندارند به راحتی صحبت کنند. متاسفانه مخاطبان از ترس متهم شدن به بیسوادی درباره آثار صحبت نمی کنند. ماحصل این رفتارها به وسیله مسئولانی به وجود آمده است که بدون تخصص و اطلاع از شرایط فرهنگی جامعه سلیقه ای تصمیم گیری کردند. مسئولان فرهنگ و هنر این کشور به اندازه  قامت کوتاه خودشان شرایط را پایین کشیدند. مثل همان هشت سالی که ما سالها باید تاوان آن را بدهیم.»

حمید آذرنگ درباره برخورد مسئوالان با موضوع فرهنگ گفت:«باید مسئولانی که هنرمند را به سمت فرمایشی ساختن سوق داده اند را بازخواست کرد. ما بزرگترین فاجعه قرن را در کشور می بینیم و آن هم عدم عذر خواهی بابت اشتباهتمان است. مسئولین ما در هر پست و مقامی که بوده اند هیچ گاه بابت اشتباهاتی که داشتند عذر خواهی نکردند و مسئولیت رفتارشان را نپذیرفتند. این شرافت در مسئولین ما وجود ندارد. نماینده مجلس ژاپن در جلسه ای می خوابد و فردای آن روز استعفا می دهد و از جامعه طلب بخشش می کند.اما مجلس ما یکی خواب است و دیگری هم در حال سلفی گرفتن است. البته توقع ما هم نسبت به این دوستان بی جا است. چرا یک مسئول باید دقایق آخر یک نمایش در سالن حضور پیدا کند. در را هم برای او باز می کنند چون مخاطب مهم نیست فرهنگ ارزشی ندارد و بعد وضعیت ما می شود این چیزی که امروز می بینید. افتخار آن مسئول این است که من منت گذاشتم و آمدم نمایش شما را دیدم. از سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس می پرسند فیلم میبینید می گوید نه من زمان دیدن فیلم را ندارم خب یکی نیست سئوال بپرسد که به چه دلیل روی این صندلی می نشینید.»

بازیگر فیلم آذر درباره فساد مالی مسئولان گفت:«امروز مردم به خوبی همه مفسدان را می شناسند اما برای آنها مهم نیست که مردم اطلاع داشته باشند یا نه! وقتی یک کارگردان به خود اجازه می دهد و روبروی مردم می گوید که من یک سال برای جماعتی شغل ایجاد کرده ام باید گفت آیا تو از پول جیب خودت این کارها را انجام داده ای؟ پول بیت المال برای مردم است.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها