تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۱۸:۴۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 92143

سیدرضا صائمی منتقد سینما در ایران نوشت :

 

شاید گزافه نباشد که بگوییم محمدحسین فرح بخش، جنجالی ترین و پرحاشیه ترین تهیه کننده سینمای ایران است. تقریباً با اکران هر فیلمش -که همواره نیز از جنس سینمای تجاری و گیشه است- در نشست ها و گفت و گوهای مطبوعاتی یا برگزاری مراسم نمایش فیلمش، سخنانی می گوید که به کانون جنگ و جدال های سینمایی-رسانه ای بدل شود. هر بار که او در برنامه هفت یا برنامه های سینما محور دیگر مثل شهرفرنگ شبکه خبر حضور یافته، گفت و گوهایش با مجری یا میهمان برنامه به جدال لفظی بدل شده یا به واکنش های جنجالی در رسانه ها و مطبوعات انجامیده است. بخشی از جنجال ها به فیلمی برمی گردد که ساخته و مواردی که در آن مطرح کرده است (که غالباً نقد محتوایی فیلم هایش را به ارجاعات برون متنی و دعواهای فرا سینمایی بدل می کند) و بخشی هم به دعواهای شخصی او با سینماگران دیگر بازمی گردد که به طور معمول حاشیه های فراوانی می سازد. حسین فرح بخش چه در مقام کارگردان و چه در کسوت تهیه کننده، همیشه حاشیه ساز بوده و جدال های کلامی پیرامون خودش و آثارش شکل می گیرد. سال ها پیش در برنامه هفت ترکشش به تن منتقدان سینما هم خورد(که همواره سر ستیز با آنها داشته) آنجا که گفته بود «مردم اصلاً نمی دانند منتقد خوردنی است یا پوشیدنی…» که با واکنش های تندی از سوی منتقدان سینما همراه شد. دعوای او با امیر حسین علم الهدی بر سر سینمای هنر و تجربه هنوز در حافظه سینمادوستان باقی مانده که فرح بخش این سینما و مدیرانش را «شارلاتان های سینمایی» توصیف کرده بود. درهرحال، فرح بخش یا همواره انگشت اتهامش به سوی کسی بوده یا انگشت های اتهام دیگران را به سمت خود گردانده است.
در هفته های اخیر نیز بار دیگر حسین فرح بخش، خبرساز و حاشیه ساز شده و در کانون اخبار جنجالی سینما قرار گرفته است. خبرسازی اش را می توان در اکران فیلم تازه اش «دشمن زن» دانست که به واسطه حضور جواد یساری از خوانندگان قدیمی (موسوم به کوچه بازاری) در سکانسی از فیلمش حاصل شده است. خواننده ای که پس از ۴۰ سال دوری از فضای موسیقی با تلاش های مستمر حسین فرح بخش به این عرصه بازگشت و علاوه بر حضور در فیلمش، به همراه او به مراسم مختلف اکران فیلم یا نشست های نقد و بررسی فیلم ها هم می رود. خیلی ها این کار را تمهید تجاری تهیه کننده برای فروش بیشتر فیلم و رونق گیشه می دانند اما خود فرح بخش گفته است که این کار را دلی و به دلیل علاقه شخصی اش به این خواننده و سبک کاری اش انجام داده است. حسین فرح بخش درباره مجوز گرفتن درباره حضور جواد یساری گفته است: «جواد یساری هیچوقت ممنوع از فعالیت نبوده است و به دلیل علاقه شخصی از او برای حضور در فیلم دعوت کردم و در بازی کوتاهش نقش خودش را بازی می کند. این خواننده هیچگاه و از سوی هیچ ارگان قضایی، امنیتی، اجرایی و فرهنگی ممنوع از فعالیت نبوده است، بنابراین ما هم بدون هیچ مشکلی از او برای حضور در فیلم دعوت کردیم.» فرح بخش همچنین درباره فعالیت های جواد یساری طی این سال ها گفته است: «کار نکردن یساری خودخواسته بوده است و او درواقع در این فیلم نقش خودش را بازی می کند که به عنوان یک خواننده قدیمی در یک کافه در حال آواز خواندن است.»
استفاده از جواد یساری به هر دلیلی که اتفاق افتاده در فروش فیلم تاثیر گذاشته و خاطرات نوستالژیک خیلی ها را زنده کرده است. با این حال حضور او و خوانندگی اش به شکل رسمی و مجوز دار در یک فیلم سینمایی بعد از چهل سال، حسین فرح بخش و فیلمش را در مرکز توجهات رسانه ای قرار داده و به کانون خبر سازی بدل کرده است. اما آنچه نام حسین فرح بخش را به عنوان یک تهیه کننده جنجالی بار دیگر در مرکز اخبار رسانه ای بویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قرار داده، جنگ و جدال او با رامبد جوان و افشاگری های پشت پرده خندوانه بود که به اصطلاح گرد و خاک زیادی به پا کرد. دعوایی که شکل گیری آن اساساً در فضای مجازی و از طریق پخش ویدئویی از سوی هر دو طرف، صورت گرفت. این جدال تا جایی بود که اغلب رسانه ها تیتر زدند: «دعوای حسین فرح بخش و رامبد جوان به فحاشی کشید.»
ماجرا از این قرار بود که ابتدا فرح بخش تهیه کننده و کارگردان سینما در صحبت هایی تهیه کننده برنامه «خندوانه» را به زد و بند و رانت خواری متهم کرد و سپس رامبد جوان این ادعا را رد کرد و گفت: «اگر ادعایی دارید با سند مطرح کنید و اگر نه حرفی نزنید.» این سخنان باعث واکنش شدیدتری از سوی فرح بخش در نوزدهم تیر شد. محمد حسین فرح بخش در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر کرده، گفته است: «یا رب! مباد که گدا معتبر شود… یادت رفته که پانزدهم بهمن ۹۶ مقابل ناجی هنر گفتی جواد فرحانی تهیه کننده خندوانه است و علی احمدی فقط کارهای تدارکات را انجام می دهد؟! رامبد جان! تا سه سال قبل اگر ماشینت را می دزدیدند نمی توانستی جایگزین کنی و حالا…!؟ بیخودی برای مردم گرسنه نقش بازی نکن! اگر روراست هستی بیا و عقبه اسپانسرهای برنامه ات را افشا کن. آیا این اسپانسرها متصل به بیت المال نیستند؟ پول اسپانسرهایی که وارد برنامه ات شدند برای مردم پابرهنه نیست که در آبادان و خرمشهر آب هم ندارند؟ من بعد از سال ها کار در سینما نمی توانم همزمان سه فیلم تهیه کنم شما از کجا سرمایه تولید متوالی چند فیلم را فراهم کرده ای؟ زمانی که من به شما نقش دادم کسی در سینما به شما نقش یک نمی داد! خنده دار است که می گویی احمدی سابقه ۲۴ سال تهیه کنندگی دارد! این سابقه در کجا بوده؟ این بنده خدا تازه به واسطه اعتراضات ما به خاطر عملکرد غلطش در تصویرشهر و توقیف فیلم های مجوزدار از گمنامی درآمد.»
فارغ از اینکه حق با کدامیک از طرفین دعواست، نفس این اتفاق شایسته سینما و سینماگران ایرانی نیست و موجب آزردگی بسیاری از اهالی سینما و سینمادوستان شده. رضا رشیدپور از جمله افرادی بوده که نسبت به این اتفاق گلایه کرد و نوشت: «این روزها در فضای مجازی پر از حرف هایی مانند «افشا می کنم» و «دهنت را گل بگیرم» شده بخشی از استفاده ما از فضای مجازی. امیدوارم رامبد عزیز و آقای فرح بخش مشکلاتشان را تلفنی حل کنند و مردم را درگیر بحث خود نکنند.»
یکی دو روز بعد از این ماجرا فرح بخش در مصاحبه ای گفته: «رامبد جوان پشیمان شده، احمدی گولش زده بود! من و رامبد در عرصه هنر می مانیم ولی احمدی باید برود دنبال تدارکات…» پاسخی که منزه از ادبیات همیشگی او نیست!

*منتقد سینما

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها