تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۱/۰۵ - ۰۶:۳۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 83192

مستند «خاطرات سینما» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدباقر سلمانی از شبکه مستند پخش می شود.

به گزارش سینماسینما، «خاطرات سینما» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدباقر سلمانی از تولیدات شبکه مستند سیما امروز شنبه ۴ فروردین ماه، ساعت ۱۶:۳۰ پخش می شود، مستندی که قرار است با نگاهی متفاوت راوی تاریخ سینمای ایران باشد.

محمدباقر سلمانی درباره  ساخت این مستند گفت: از اولین باری که در کودکی وارد سالن سینما شدم این پدیده به نظرم به مثابه یک جادوی نوری بود که از پشت  پنجره کوچک آپاراتخانه عبور می کند و پرده بزرگ سینما را می پوشاند. در زمان نمایش فیلم بارها به عقب بر می گشتم و اتاقک آپارات را می دیدم و مسیر نوری را که در تاریکی از بالای سر تماشاچی ها می گذشت دنبال می کردم.

وی بیان کرد: مستند ۵۸ دقیقه ای «خاطرات سینما» سراغ  به اصطلاح عشق سینماها و عوامل فنی سینما در دهه های ۳۰ و ۴۰ رفته است و در گفتگو با آنها با حال و هوای سال های اوج رونق سینما در ایران، نحوه شکل گیری علاقه پیشکسوتان فنی سینما به سینما، خاطرات آنها از سینما و تاثیراتی که سینما در زندگی آنها گذاشته آشنا خواهیم شد.

این مستندساز توضیح داد: در این فیلم با فیلمبری در سینماها، آپارات های ذغالی، فیلم های بسوز، آلبوم جفتی، سه فیلم با یک بلیط، اکران از ۸ صبح تا ۱۰ شب، سیاهی لشگرها، خیابان ارباب جمشید (هالیوود ایران) اولین لابراتوار سینمای ایران، استودیوهای دوبله فیلم های خارجی، تاریخچه لاله زار و کوچه ملی  از زبان پیشکسوتان سینما آشنا می شویم.

سلمانی در پایان گفت: این مستند سال ۹۳ تا ۹۵ با حضور جمشید آذری پور (دستیار خان بابا معتضدی موسس اولین لابراتور سینمای ایران) سینما دار سابق و رییس سابق کارخانه ساخت صندلی سینما و تولیدکننده سابق آمپلی فایرهای سینما، یعقوب گلدیان (هاکوب) آپاراتچی و مکانیک آپارات و صدابردار سابق دوبله، نورالله اکبری آپاراتچی سینما و فیلمبرسینما و آرشیو دار سابق سینما، اکبر آسیا آپاراتچی و تکنسین فنی سابق سینما و ایوب شهبازی تکنسین سابق چاپ لابراتوار و نویسنده تاریخ لاله زار تولید شده است.

محمد باقر سلمانی این مستند را تهیه کرده و از دیگر عوامل آن می توان به تصویربردار داوود عباسی، بهروز بادروج، صدابردار: پارسا کریمی و بهرام مردای، تدوینگر محمد باقر سلمانی، دستیار تصویر: سعید زر آبادی پور  و احسان عباسی و عکاس: عیسی آئینی اشاره کرد.

منبع: مهر

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها