تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۱۹:۳۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 5268

فیلم «خرچنگ» به کارگردانی یورگوس لانتیموس در هفت بخش شانس دریافت جوایز هجدهمین دوره جوایز فیلم مستقل بریتانیا را دارد.

به گزارش «سینماسینما»، اسامی نامزدهای این دوره جوایز فیلم مستقل بریتانیا روز دوشنبه اعلام شد.

به گزارش ایندی وایر، فیلم «خرچنگ» (The Lobster) ساخته یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی با نامزدی در هفت بخش پیشتاز نامزدها است و به دنبال آن فیلم‌های «مکبث» (Macbeth) به کارگردانی جاستین کرتزل با بازی مایکل (میشائل) فاسبندر و ماریون کوتیار و «۴۵ سال» (۴۵ Years) به کارگردانی اندرو های، هر یک در شش بخش نامزد شده‌اند. هر سه فیلم در بخش بهترین فیلم مستقل بریتانیایی بخت دریافت جایزه را دارند.

«خرچنگ» در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد (کالین فارل)، بهترین بازیگر مرد مکمل (بن ویشاو)، بهترین بازیگر زن مکمل (اولیویا کلمن) و بهترین فیلمنامه (یورگوس لانتیموس و افتیمیس فیلیپو) و بهترین تهیه‌کننده سال نامزد شده است.

این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و جایزه هیئت‌داوران را از آن خود کرد.

لیا سدو، ریچل وایس و جان سی. رایلی دیگر بازیگران «خرچنگ» تولید مشترک یونان، بریتانیا، ایرلند، هلند و فرانسه هستند.

«خرچنگ» یک داستان عاشقانه است که داستانش در آینده نزدیک در جایی روی می‌دهد که آدم‌های مجرد باید در ۴۵ روز جفت پیدا کنند، وگرنه به حیوان تبدیل و در طبیعت رها می‌شوند. فارل بازیگر ایرلندی در این فیلم نقش یک آرشیتکت را بازی می‌کند که همسرش او را ترک کرده است. او به محض ورود به هتلی شیک در جنوب غربی ایرلند به نتیجه می‌رسد که اگر نتوانست در مهلت تعیین‌شده جفت خود را پیدا کند به یک خرچنگ تبدیل شود، چون این حیوان ۱۰۰ سال عمر می‌کند و خونش آبی است. مدیر هتل او را تحسین می‌کند، چون بیشتر مردم ترجیح می‌دهند سگ باشند.

لانتیموس از پیشتازان موج نو سینمای یونان است. او با دو فیلم «سگ‌دندان» و «آلپس» بسیار مورد توجه قرار گرفت.

از سوی دیگر، «مکبث» بجز نامزدی در بخش بهترین فیلم در بخش‌های بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد (فاسبندر)، بهترین بازیگر زن (کوتیار)، بهترین بازیگر مرد مکمل (شان هریس) و بهترین دستاورد هنری (آدام آرکاپاو برای فیلمبرداری) نیز بخت دریافت جایزه را دارد.

اقتباس پر از خون و خون‌ریزی جاستین کرتزل فیلمساز استرالیایی از نمایشنامه «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر نیز اولین بار در دنیا در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت. فاسبندر نقش جنگجوی اسکاتلندی را بازی می‌کند و کوتیار به نقش لیدی مکبث ظاهر شده است.

خانواده مکبث‌ در فیلم کرتزل بیش از آنکه یک زوج جاه‌طلب و تشنه قدرت باشند، یک زوج بدون فرزند و مستأصل و در سراشیبی سقوط هستند.

«مکبث» مهم‌ترین اقتباس سینمایی از تراژدی شکسپیر در چند دهه اخیر است. هرچند داستان سردار اسکاتلندی که به کمک همسرش و سه جادوگر حاکمیت بریتانیا را در دست می‌گیرد، به اندازه بعضی از دیگر آثار شکسپیر مورد توجه کارگردانان سینما نبوده است، اما مبنای چند اقتباس به‌یادماندنی بوده است، بخصوص «سریر خون» به کارگردانی آکی‌را کوروساوا در ۱۹۵۷ و «مکبث» ساخته رومن پولانسکی در ۱۹۷۱٫

پدی کانسیدین و جک رینور از دیگر بازیگران نسخه جدید «مکبث» هستند که تولید مشترک بریتانیا، فرانسه و آمریکاست. گروهی بازیگر بریتانیایی نیز در نقش‌های مکمل ظاهر شده‌اند.

در همین حال، فیلم «۴۵ سال» بجز نامزدی در بخش بهترین فیلم در بخش‌های بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد (تام کورتنی)، بهترین بازیگر زن (شارلوت رامپلینگ)، بهترین فیلمنامه (اندرو های) و بهترین تهیه‌کننده سال نامزد است.

این فیلم درباره زوجی از طبقه متوسط است که خود را برای چهل و پنجمین سالگرد ازدواج خود آماده می‌کنند، اما زندگی مشترک آن‌ها ناگهان دچار پس‌لرزه‌های شدید عاطفی و بحرانی کمرشکن می‌شود و این زمانی است که خبر کشف جنازه اولین عشق زندگی مرد او را به نیم‌قرن قبل بازمی‌گرداند.

«۴۵ سال» اولین بار در دنیا فوریه پیش در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین به نمایش درآمد و کورتنی و رامپلینگ به ترتیب جوایز خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن را از آن خود کردند. سومین فیلم بلند داستانی اندرو های تابستان گذشته نیز جایزه مایکل پوئل بهترین فیلم بلند داستانی بریتانیایی شصت و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ادینبورگ را از آن خود کرد.

فیلم‌های «ایمی» (Amy) به کارگردانی آصف کاپادیا و «اکس ماکینا» (Ex Machina) به کارگردانی الکس گارلند فهرست نامزدهای بهترین فیلم جوایز فیلم مستقل بریتانیا را کامل می‌کنند. هر دو فیلم در بخش بهترین کارگردان نیز نامزد هستند.

«ایمی» که اولین بار در بخش نمایش‌های نیمه‌شب جشنواره کن نمایش داده شد، روایتی مستند از زندگی و دوران کاری ایمی واینهاوس خواننده بریتانیایی است که به یک ستاره بین‌المللی موسیقی سول تبدیل شد، اما بعداً در الکل و مواد مخدر فرو رفت و سال ۲۰۱۱ در ۲۷ سالگی درگذشت. مستند «ایمی» با استفاده از مجموعه‌ای وسیع از تصاویر آرشیوی و مصاحبه‌ها به شخصیت واینهاوس فراتر از جایگاه او به عنوان یک ستاره پرداخته است. آصف کاپادیا کارگردان «ایمی» سازنده فیلم بسیار موفق «سنا» (Senna) است.

تریلر علمی تخیلی «اکس ماکینا» درباره یک برنامه‌نویس جوان است که برای انجام یک آزمایش پیشرو در زمینه هوش مصنوعی به مشارکت دعوت می‌شود.

برندگان هجدهمین دوره جوایز فیلم مستقل بریتانیا ششم دسامبر (۱۵ آذر) در مراسمی در لندن معرفی می‌شوند.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها