همه شواهد و قرائن خبر از تغییر و تحولاتی در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر می دهد. چه تغییر در اجرا و برگزاری آن که با خارج شدن برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره صورت گرفت و چه ساختار و چیدمان انتخاب فیلم ها که امسال تنها سه فیلم از کارگردان اولی ها به رقابت می پردازند.
اگرچه نمی توان از هم اکنون به قضاوت درباره سیاست های جدید جشنواره پرداخت و چه بسا این تغییرات، نتایج مثبتی هم داشته باشد اما یک نکته را نمی توان نادیده گرفت و آن بی ثباتی و پایداری در سیاستگذاری های جشنواره است. همین که بعد از برگزاری ۳۵ دوره از این جشنواره، شاهد تغییراتی در مفاد و ساختار اجرایی آن هستیم یعنی هنوز از مرحله آزمون و خطا عبور نکرده ایم و به یک ثبات استراتژیک در مدیریت جشنواره به مثابه مدیریت فرهنگی- هنری نرسیده ایم! واقعیت این است که سیاستگذاری درباره سازوکارهای جشنواره بر طبق اهداف آن صورت می گیرد. رجوع به جشنواره های جهانی هم یکی از مکانیسم هایی است که برای شناخت سیاست های اثربخش می تواند مفید باشد. بر این مبنا باید گفت که از جمله اهداف مهم جشنواره ها شناخت استعدادهای خلاق و جدید است که کشف و شناسایی و معرفی آنها به جهان سینما از جمله اهداف مهم برگزاری جشنواره محسوب می شود. اهمیت و ضرورت حضور فیلم اولی ها برخاسته از همین منطق و کارکرد است. در جشنواره فجر خودمان نیز در همین یک دهه اخیر بارها و بارها شاهد درخشش و شگفتی فیلم اولی هایی بودیم که به جشنواره شکوه و اعتبار بخشیدند و چشم انداز تازه ای را در برابر سینمای ایران گشودند. جشنواره هم آیینه و ویترین توان و ظرفیت و دستاوردهای سینمای ایران را به نمایش می گذارد و هم افق های تازه ای را برای آینده سینما رقم می زند. بر مبنای همین منطق، انتخاب سه فیلم اولی در جشنواره امسال می تواند از این حیث ناامیدکننده باشد و چه بسا موجب بی انگیزگی نسل جوان فیلمساز که اتفاقاً خلاق و نوآور هم هستند، شود. از سوی دیگر حضور نام های معتبر نیز می تواند به رونق و اعتبار جشنواره بیفزاید که از این حیث دست جشنواره امسال خالی نیست. حضور کارگردان هایی مثل ابراهیم حاتمی کیا، بهرام توکلی، حمید نعمت الله، پیمان معادی، مصطفی کیایی، احمد رضا معتمدی، باشه آهنگر، خسرو معصومی، محمد حسین مهدویان و… می تواند نوید بخش جشنواره نسبتاً گرمی باشد. جالب اینکه بسیاری از این اسامی تا چند سال پیش به عنوان فیلم اولی در جشنواره حضور داشتند و اگر این فرصت و امکان در جشنواره های قبلی برای حضور آنها فراهم نمی شد اکنون کسی آنها و سینمایشان را نمی شناخت. با این حال حضور این فیلمسازان می تواند ما را به تماشایی شدن جشنواره امیدوار کند. در واقع جشنواره امسال از حیث توجه به کارگردان های فیلم اولی از اهداف و کارکردهای جشنواره دور است اما از حیث حضور فیلمسازان معتبر و صاحب امضا به ماهیت جشنواره نزدیک است تا حاصل این سیاستگذاری در عمل چه باشد. همه چیز روی پرده ها رقم خواهد خورد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
- معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی/ از پیشتازی «تنگه ابوقریب» تا جایزه ساعد سهیلی
- اعلام جزییات آخرین بخش از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر
- ابراهیم حاتمی کیا: نمیدانم نان چه کسی را از سفرهاش برداشتهام/ناگهان طوفان به پاشد
- جشنواره سیوششم در ترازوی نقد/یادداشتی از سید رضا صائمی
- رئیسی در دیدار با حاتمی کیا: این سخنان برای جبهه فرهنگی انقلاب یک قوت قلب بود
- نامه انجمن کارگردانان مستند به وزیر ارشاد: سازمان سینمایی برای رفتار جشنواره فجر با مستندسازان عذرخواهی کند
- کمال تبریزی در یک برنامه اینترنتی: دعوا نشانه دقت داوران است
- از تصمیمات سیاستمدارانه داوران تا بلاتکلیفی ۳۶ ساله/ جشنواره فجر از نگاه منتقدان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند