سعید مروتی در همشهری نوشت:
رائول والش، کارگردان بزرگ سینمای آمریکا تقریبا همه دوران پربار حرفهایاش را در زمانهای سپری کرد که مثل خیلیهای دیگر بهعنوان «سرگرمیساز» شناخته میشد و خیلی جدی گرفته نمیشد. رائول والش قبل از راه افتادن تئوری مؤلف و مهم قلمداد شدن سرگرمیسازان هالیوود فیلمهایش را ساخت و بهعنوان یک حرفهای در هر ژانری کار کرد و آثار مهم و مؤثری هم به سینما هدیه داد. «دزد بغداد» (۱۹۲۴)، «ارزش افتخار» (۱۹۲۶)، «آنها در شب میرانند» (۱۹۴۰)، «سییرای مرتفع» (۱۹۴۱) و «التهاب شدید» (۱۹۴۹) بخشی از دستاوردهای رائول والش هستند؛ یکی از پرکارترین و حرفهایترین کارگردانهای هالیوود که معمولا در آثارش بر ارزشهای مردانه تأکید میکرد، قهرمان میآفرید و سرنوشت تراژیک ضدقهرمان را بهتصویر میکشید.
«دهه پرشور ۱۹۲۰» از بهترینهای رائول والش و از مهمترین فیلمهای ژانر گنگستری است؛ ژانری که تولدش در سینمای آمریکا مصادف شد با قانون ممنوعیت دادوستد مشروبات الکلی و راهافتادن گروههای تبهکاری. کنارش سنت پلیسینویسی در ادبیات آمریکا به زمینههای اجتماعی این ژانر، پسزمینهای ادبی نیز میبخشید. در فیلم دهه پرشور ۱۹۲۰ به تعبیر کالین مک آرتور در کتاب «دنیای تبهکاران»، رائول والش چنین میپندارد که تجربه خشونت در جنگ جهانی اول و تلخی بیکاری بعد از آن، انسان را اجبارا بهسوی تبهکاری میکشاند. از فیلم والش بهعنوان حسن ختامی برای یک دهه درخشان ظهور سینمای گنگستری نام برده شده؛ فیلمی که در آن ادی بارتلت (جیمز گاگنی) بهعنوان قهرمان جنگ وقتی به شهر بازمیگردد، تبدیل به تبهکار میشود.
سکانس برگزیده: ادیبار تلت (جیمز گاگنی) دوران اوجش را سپری کرده. با تغییر شرایط اجتماعی اوضاع ادی حسابی به هم ریخته و همه داراییاش را از دست داده. ادی پاکباخته یک تنه در برابر جرج (همفری بوگارت) و دار و دستهاش میایستد. ضدقهرمان خسته رائول والش برای آخرین بار میخواهد بایستد و کاری برای دوستش لوید (پریسیلالین) انجام دهد. ادی بارتلت به حساب جرج که رفاقت را با خیانت تاخت زده، میرسد. در انتهای فیلم ادی بارتلت را درگیر با دار و دسته جرج میبینیم. سرنوشت محتوم ادی قهرمان دیروز جنگ و گنگستر امروز از پا درآمدن است. در یکی از مشهورترین سکانسهای تاریخ سینما جیمز گاگنی خودش را به پای پلهها میرساند و بعد سقوط میکند؛ در حالی که پاناما اسمیت (گلاریس جرج)زنی که او را دوست میداشته شاهد مرگش است. این پایان ضدقهرمان دوستداشتنی رائول والش است؛ ضدقهرمانی که دورهاش سرآمده چون به پایان دهه پرشور ۱۹۲۰ رسیدهایم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رسم اعتراض/ مسعود کیمیایی و عدالتی که همیشه نگران قضاوت است
- سکانس طلایی/ اوج التهاب
- چرا پرسش درباره فیلم نساختن ناصر تقوایی متظاهرانه یا دستکم سادهلوحانه است؟ ناخدای بازنشسته
- مغز دیگری/یادداشتی از سعید مروتی درباره مرد عوضی ساخته محمد رضا هنرمند
- خداحافظی طولانی/یادداشتی از سعید مروتی به مناسبت دومین سالگرد درگذشت کیارستمی
- ساعت ۵ عصر بهمن فرمانآرا در «دلم میخواد» از دلافسردگی به نشاط اجتماعی میرسد
- اشکهای «قدرت»/یادداشتی از سعید مروتی درباره گوزنها ساخته مسعود کیمیایی
- غمگین بود و خسته/یادداشت سعید مروتی درباره فیلم لیلا ساخته داریوش مهرجویی
- نگاه سعید مروتی به فیلم «طعمگیلاس»، بهمناسبت ۲۰ سالگی آن: سنگی بر گوری
- ۳۰ سال گذشته و «اجارهنشینها» همچنان تماشاگرش را میخنداند:ساکنان یک کمدی مستحکم
- نگاهی به فیلم «آینهبغل» /یادداشتی از سعید مروتی
- عقبنشینی در پی عقبنشینی/یادداشت سعید مروتی درباره اکران نشدن عصبانی نیستم
- خالتور کاری می کند که گنج قارون ،شاهکار به نظر برسد/یادداشتی از سعید مروتی
- دونده خستگیناپذیر/یادداشتی از سعید مروتی درباره امیر نادری به بهانه اکران فیلم کوه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد