تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۳/۱۸ - ۰۳:۱۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 57398
 جمعی از حامیان افراد معلول، با نوشتن نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما نسبت به نحوه نمایش افراد معلول در صداوسیما اعتراض کردند و خواستار اصلاح این روند شدند. در نامه این فعالان آمده است:

نزدیک به دو دهه است که معلولیت و افراد دارای معلولیت به موضوعی ثابت در برنامه‌های تلویزیونی ویژه ماه مبارک رمضان تبدیل شده‌اند. این رویکرد که متأسفانه سنت حاکم بر شوهای ویژه ماه رمضان شده است، معلولیت و تجربه زندگی همراه با معلولیت را به اندوه و سوگواری تبدیل کرده و با مفاهیمی خاص گره زده است که از جمله می‌توان به نگاه خیریه‌ای و صدقه‌سری، شکرگزاری پس از تماشای افراد دارای معلولیت، ترحم، بدبختی، ناتوانی، معصومیت و بی‌گناهی، فرشته‌های زمینی، قهرمان‌سازی از فرد دارای معلولیت یا همراهان غیرمعلول آنها، عجیب و شگفت‌آور نشان‌دادن زندگی همراه با معلولیت و فعالیت‌های عادی و روزمره افراد معلول اشاره کرد. در اغلب این برنامه‌های ویژه، افراد دارای معلولیت با سؤالاتی مواجه می‌شوند که گاهی برخورنده و توهین‌آمیزند؛ حتی نوع نگاه مجریان برنامه‌ها به افراد دارای معلولیت و تجربه‌های آنها گاه از بالا به پایین، نسنجیده و ناپخته است.
ما جمعی از افراد دارای معلولیت و غیرمعلول، به عنوان حامیان حقوق معلولیت تقاضا داریم در برنامه‌هایی که معلولیت را به موضوعی برای سوگواری، افزایش بیشتر تعداد بینندگان و جلب توجه و ترحم آنها تبدیل می‌کنند، تجدید نظر صورت گیرد.
ما خواهان آنیم که سازندگان و تهیه‌کنندگان برنامه‌های صداوسیما، ضمن پرداختن مداوم به معلولیت و حقوق افراد دارای معلولیت، در همه ماه‌های سال و نه فقط ماهی خاص، از استفاده ابزاری از افراد دارای معلولیت پرهیز کنند.
ما خواهان آنیم که طرح موضوع معلولیت در برنامه‌های ماه رمضان صداوسیما به شکلی که رایج شده و جا افتاده است، متوقف شود و معلولیت و زندگی همراه با معلولیت با نگاهی علمی، حقوقی، اجتماعی و تخصصی، جایی ثابت در برنامه‌های خبری، تحلیلی، گزارشی و نمایشی صداوسیما داشته باشد.
برخی از ‌امضاکنندگان شامل:
محمدرضا اسدی، معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران
دکتر پریسا افتخار، عضو هیئت امنای انجمن باور
منصوره پناهی، مدیر عامل مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد
دکتر علی صابری، وکیل پایه‌یک دادگستری و عضو شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم
فاطمه قمیشی، مدیرعامل انجمن معلولان ضایعات نخاعی استان تهران
سهیل معینی، مدیرعامل انجمن باور و فعال حقوق مدنی افراد دارای معلولیت
محمد مقدم‌شاد، عضو هیئت امنای انجمن باور
سید‌عیسی میرشفیعی، کارشناس آموزشی حوزه معلولیت
دکترحسین نحوی‌نژاد، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور

منبع : شرق

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها