تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۱۹:۲۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 68252

وزیر ارشاد با بیان اینکه ما زیرخاکی‌های زیادی در حوزه دفاع مقدس داریم، گفت: مهم این است که خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها را محدود نکنیم و اجازه بدهیم که عده‌ای نقب بزنند و با طعم‌های تازه دفاع مقدس را به ما بچشانند.

به گزارش سینماسینما، نشست هم‌اندیشی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در عرصه دفاع مقدس با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه ۱۲ مهر ماه در مجموعه باغ زیبای وزارت ارشاد برگزار شد.

در نخستین پنل این نشست که به سینما اختصاص داشت، مصطفی رزاق کریمی (مستند ساز) ، منوچهر محمدی (تهیه کننده سینما) و محمد حسین مهدویان (کارگردان سینما) با دبیری علیرضا رضاداد به نمایندگی از سینماگران صحبت کردند.

در ابتدا علیرضا رضاداد اظهار کرد: اگر بتوانیم گونه‌ای از فیلم‌ها را دسته‌بندی کنیم و بگویم گونه‌ای که مولفه‌های ژانر را پیدا کرده حوزه دفاع مقدس است. ما از پشتیبانی پژوهش ضعیفی بهره‌مندیم و پژوهشی که در این زمینه داشتیم تیتروار و غیرتحلیلی بوده است.

سپس منوچهر محمدی بیان کرد: مدتی است که بحثی شروع شده و با غرض‌ورزی هنرمندان حوزه سینما را به فاصله گرفتن از حوزه دفاع مقدس متهم می‌کنند. پس از شعر دومین هنری که به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادای دین کرده، سینما بوده است.

او ادامه داد:‌ ما باید به تولیدات سمعی و بصری که در این زمینه انجام شده است افتخار کنیم. ما جزو نادر مردمانی هستیم که دستاوردهای ارزشمند خود را فراموش می‌کنیم.

محمدی گفت: ما با عراقی جنگیدیم که دنیا پشت آن بود و از آن حمایت می‌کرد. عراق سه فیلم سینمایی از دوران جنگ با ایران ساخته که در سطح فیلم یک بچه دبیرستانی است.

این تهیه‌کننده سینما بیان کرد: مجموعه روایت فتح سند افتخار کشور است که می‌توان به عنوان گنجینه هنری از آن نام برد. بیشترین جایزه‌های آثار دفاع مقدس گرفته‌اند.

او تاکید کرد: اگر سالیانه حداقل سه فیلم حوزه دفاع مقدس با ارزش‌های هنری و سینمایی داشته باشیم کافی‌ است. ممکن است در آثار دفاع مقدس ما ‌آثاری با بنیه سینمایی ضعیف باشد اما باید به هر صورت این مسیر را ادامه داد.

محمدی تاکید کرد: مفاهیم این حوزه بسیار عمیق است که می‌توان به آن ورود کرد.

سپس مصطفی رزاق کریمی که به عنوان مستندساز فعالیت می‌کند، گفت: پیش از انقلاب نیز سینمای مستند بوده و موفق عمل کرده اما پس از انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی رشادت‌های رزمندگان و فیلمبرداران ما حائز اهمیت است.

او ادامه داد: باید در حیطه مستند سینمای دفاع مقدس بیشتر کار شود.

رزاق کریمی اضافه کرد:‌ سینمای مستند ما هنوز خیلی کارها دارد که انجام دهد. ما جنگ طلب نیستیم اما می‌توانیم بگویم چرا جنگ شروع شد و بعد انسانی آن را در نظر بگیریم. رهبر انقلاب تاکید دارند فیلم‌های جنگ آموزشی باشد. ما برای جوانان دراین زمینه چه چیزی داریم. امیدوار هستم سینمای مستند نسبت به این زمینه کم لطف نباشد.

این مستندساز اظهار کرد: ما از درون فکر می‌کنیم سینمای موفقی داریم و سینمای دفاع مقدس ما شکوفایی بزرگی داشته است. اما آنقدر موفق نبودیم. سینمای جنگ ما هنوز در آغاز راه است و به جایی نرسیده است. در امور مستند نیز ان‌شاءالله سینماگران در حوزه مستند تلاش می‌کنند و تاثیرگذار خواهند بود.

سپس محمد حسین مهدویان ـ کارگردان سینما ـ بیان کرد: درباره سختی‌ها، دردسرها، ممیزی‌ها و نظارت‌ها سینمای جنگ مساله زیاد است و بارها درباره آن صحبت شده است. من به عنوان فردی که تا به حال دو فیلم جنگی جدی ساخته است، می‌گویم زمانی که قرار است یک فیلم جنگی بسازیم نهاد تصمیم‌گیرنده وزارت ارشاد است اما واقعیت این است که وقتی می‌خواهیم این کار را انجام دهیم باید با نهادهای نظامی و انجمن سینمای دفاع مقدس هماهنگ کنیم و اینگونه نیست که وزارت ارشاد تصمیم بگیرد.

او ادامه داد: خیلی امکان برنامه‌ریزی از طرف وزارت ارشاد برای تولید فیلم جنگی وجود ندارد و در جای دیگری ساخته می‌شود. در حالی که در داخل مراحل اداری آن حفظ و در وزارت ارشاد انجام می‌شود.

کارگردان ایستاده در غبار با بیان اینکه ما برای ساختن فیلم جنگی کار سختی پیش رو داریم، به بیان خاطرات و مثال‌هایی از تامین سلاح و کلاه‌خود و تانک برای ساخت فیلمش پرداخت.

او در ادامه گفت: شاید یکی از کارهای مهمی که وزارت ارشاد می‌تواند انجام دهد، تجهیز مکان‌هایی مانند بنیاد سینمایی فارابی به ماکت‌های مورد نیاز برای ساخت فیلم جنگی است که تولید را سریع می‌کند و هزینه را پایین می‌آورد و از طرفی امکان نظارت مستقل وزارت ارشاد را در این زمینه بالا می‌برد.

این کارگردان جوان گفت: نسل جدیدی که وارد سینما می‌شود زود به او برمی‌خورد زیرا عادت ندارد پشت در بایستد و سریع قید چنین کارهایی را می‌زند. امیدوارم ساختن فیلم جنگی آسان‌تر شود.

سپس رضاداد بیان کرد: قرار است اتفاق‌های خوبی در حوزه دفاع مقدس در بنیاد فارابی رخ بدهد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها