تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۰/۱۹ - ۱۵:۰۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 9446
جشنواره فیلم فجرتا قبل از جشنواره ۳۴ فیلم فجر بزرگداشت و نکوداشت ۶۳ سینماگر برگزار شده است که سهم ۹ نفر بیش از یک بار بوده است و کارگردانان با ۲۸ نفر بیشترین سهم را داشته‌اند.

به گزارش سینماسینما، محمد مهدی دادگو شصت و هفتمین سینماگری است که نامش در میان بزرگداشت‌های این رویداد سینمایی ثبت شد و پیش از او نیز نام رویا تیموریان، رضا کیانیان و مهدی فخیم زاده برای بزرگداشت‌های این دوره اعلام شده بود.

بزرگداشت‌های جشنواره فیلم فجر از دوره شانزدهم در سال ۷۶ و در زمان دبیری سیف‌الله داد با عنوان مرور آثار به جشنواره اضافه شد که اولین دوره به عزت الله انتظامی و ابراهیم حاتمی کیا اختصاص داشت.

در دوره هفدهم (۱۳۷۷) بزرگداشت خسرو شکیبایی، رسول ملاقلی پور، مجید مجیدی، هارون یشایایی و مرتضی شایسته برگزار شد که شکیبایی به دلیل حضور در کیش و بازی در فیلم «دختر دایی گمشده» در مراسم حاضر نبود.

دوره هجدهم (۱۳۷۸) به عباس کیارستمی و محمود کلاری اختصاص پیدا کرد که در این دوره قرار بود نام نیکی کریمی هم در میان این افراد باشد که به درخواست این بازیگر حذف شد.

دوره نوزدهم (۱۳۷۹) رخشان بنی اعتماد،داریوش ارجمند و حسن حسندوست، دوره بیستم (۱۳۸۰) کیانوش عیاری ، پرویزپرستویی و گلچهره سجادیه و دوره بیست و یکم و در زمان دبیری محمد مهدی عسگرپور(۱۳۸۱) داریوش مهرجویی، سعید پورصمیمی، حمیده خیرآبادی، مهردادفخیمی و منوچهرطیاب دیگر افرادی بودند که نامشان در فهرست بزرگداشت‌ها قرار گرفت و از آنها تجلیل شد.

در این دوره‌ها به بهانه بزرگداشت، علاوه بر تجلیل در مراسم افتتاحیه در طول ایام برپایی جشنواره نیز منتخبی از آثار آن سینماگر به نمایش در می آمد.

در دوره بیست و دوم به دبیری علیرضا رضاداد (۱۳۸۲) به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ابراهیم حاتمی کیا به دلیل مجموعه آثارش در حوزه دفاع مقدس، سیف الله داد و منوچهرمحمدی به دلیل ساخت فیلم «بازمانده» در حوزه آرمان‌های انقلاب اسلامی، بهرام بیضایی، شهرام اسدی و مرتضی شایسته به دلیل ساخت «روز واقعه» در حوزه سینمای دینی، مجید مجیدی و داریوش مهرجویی به عنوان پر سیمرغ ترین سینماگر و عباس کیارستمی به عنوان پراقتخارترین کارگردان بین المللی مورد تقدیر قرار گرفتند.

کیارستمی در مراسم بزرگداشتش غایب بود و به جای آن علیرضا شجاع نوری یادداشتی را قرائت کرد.

در دوره بیست وسوم (۱۳۸۳) بزرگداشت عبدالله اسکندری و فرامرزقریبیان، دوره بیست و چهارم (۱۳۸۴) خسروسینایی، گلاب آدینه و مجید انتظامی و دوره بیست و پنجم (۱۳۸۵) علی نصیریان و یدالله صمدی برگزار شد.

در دوره بیست وششم به دبیری مجید شاه حسینی (۱۳۸۶) بزرگداشت پروانه معصومی و مسعود جعفری جوزانی برگزار شد و برای اولین بار نکوداشت سینماگران فقید اضافه شد که به علی حاتمی و رسول ملاقلی‌پور اختصاص داشت.

بزرگداشت‌های دوره بیست و هفتم (۱۳۷۸) به محمدرضا شرف الدین، محمود کلاری، ابراهیم حاتمی کیا و رسول صدرعاملی و نکوداشت به خسرو شکیبایی اختصاص داشت.

دوره بیست و هشتم به دبیری مهدی مسعود شاهی (۱۳۸۸) بزرگداشت داریوش ارجمند، اسحاق خانزادی، محمد تقی پاک سیما و رضا برجی و نکوداشت امیر قویدل، دوره بیست و نهم ( ۱۳۸۹) مهدی فقیه، بیژن محتشم، جمشید هاشم‌پور، مسعود کیمیایی، پوران درخشنده، شهریار بحرانی، داوودرسولیان و نکوداشت محمدرضا اعلامی و منوچهرحقانی پرست برگزار شد.

بزرگداشت‌های دوره سی ام به دبیری محمد خزاعی(۱۳۹۰) به جمال شورجه، حسین زندباف، علیرضا زرین دست، داوود رشیدی و محمد بزرگ‌نیا، دوره سی و یکم به دبیری محمدرضا عباسیان(۱۳۹۱) به جمشید مشایخی، پرویز شیخ طادی، مهری شیرازی، جهانگیر الماسی و نادر طالب زاده، دوره سی و دوم به دبیری علیرضا رضاداد (۱۳۹۲) به هما روستا، جهانگیر میرشکاری و مهدی هاشمی و دوره سی و سوم (۱۳۹۳) به محمد علی کشاورز و حسن جعفریان اختصاص داشته است.

در دوره پیش رو هم که به دبیری محمد حیدری برگزار می‌شود، بزرگداشت رویا تیموریان، رضا کیانیان، مهدی فخیم زاده و محمد مهدی دادگو برگزار خواهد شد.

ابراهیم حاتمی کیا (سه دوره)، عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، مرتضی شایسته، محمود کلاری، داریوش ارجمند، خسرو شکیبایی، رسول ملاقلی پور و مجید مجیدی سینماگرانی هستند که بیش از یک دوره مورد تجلیل قرار گرفته اند که یک دوره شکیبایی و ملاقلی پور در قالب نکوداشت بوده است.

از میان این ۶۷ نفر، سهم کارگردانان ۲۸ نفر، بازیگران ۲۰ نفر، فیلمبرداران، ۵ نفر، تهیه کنندگان ۴ نفر، چهره پردازان ۳ نفر، مدیران جلوه‌های ویژه ۲ نفر، حوزه صدا ۲ نفر، تدوینگران ۲ نفر و آهنگسازان یک نفر بوده است.

رسول ملاقلی پور، خسرو شکیبایی، حمیده خیرآبادی، مهرداد فخیمی، سیف اله داد و هما روستا سینماگران فقیدی هستند که در زمان حیات بزرگداشتشان در جشنواره برگزار شده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها