تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۰۵ - ۱۸:۰۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 25162

رخشان بنی اعتمادکارگردان فیلم «قصه ها» گفت: فکر نمی کنم هیچ فیلمسازی به اندازه من برای فیلم هایش در پشت صحنه گریه کرده باشد چرا که این فیلم ها همه برای من یادآور دوران پژوهش  و شخصیت های واقعی بود که دیده بودم.

به گزارش سینماسینما به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم سلامت، نشست «خیرین سلامت»  از مجموعه نشست های تخصصی جشنواره فیلم سلامت جمعه پنجم شهریور ماه با حضور رخشان بنی اعتماد کارگردان، دکتر حمیدرضا نمازی، مرعشی مدیر عامل زنجیره امید، دکتر منجمی دکترای علوم شناختی، دکتر میترا حکیم شوشتری  فوق تخصص روانپزشکی کودکان برگزار شد.

بنا بر این گزارش، رخشان بنی اعتماد در ابتدای نشست با اشاره به درگذشت داوود رشیدی استاد پیشکسوت تئاتر و سینما، اظهار داشت: متاسفانه برگریزان باغ هنر و فرهنگ به شدت ادامه دارد و من این اتفاق تلخ را به همه و خصوصا بانو احترام برومند عزیز تسلیت می گویم او که همیشه با خوشرویی از حال خوب استاد می گفت و همین چند وقت پیش که حال ایشان را از خانم برومند پرسیدم با همان چهره شاد که رنج همراهی کردن بیمار را در خود مخفی کرده بود و نشان نمی داد گفت؛ «خوب است خدا را شکر».

کارگردان مستند تاثیر گذار “آی آدمها” با بیان اینکه این مستند سفارش هیچ کجا به من نبود و سفارش خودم به خودم بود، گفت: من پیش از این موضوعات، بسیاری را در زمینه سازمان های مردم نهاد  از جمله مرکز کاهش آسیبهای زنان، موسسه محک شعبه امریکا دانش و انجمن دانست و مهر که پشتیبان کودکان مستعد است و … کار کرده ام  و مهم ترین فاکتور برای انتخاب آنها شان و جایگاهی بود که برای انسان ها قایل بودند.

کارگردان “زیر پوست شهر” درباره آشنایی خود با خیریه زنجیره امید که مستند ” آی آدمها ” به موضوع آنها می پردازد توضیح داد: به طور  خیلی اتفاقی با خیریه زنجیره امید  آشنا شدم و برای من  کاملا جای تعجب داشت وقتی دیدم موسسه ای با این ابعاد و این میزان فعالیت حتی اسمش را  هم کمتر کسی شنیده و بعد که با آنها  و حیطه وسیع کارشان بیشتر آشنا شدم به آنها حق دادم که چطور تا حالا در زمینه ارتباط عمومی چنین ضعیف عمل کرده اند .

وی افزود: ابدا نخواستم زنجیره امید را معرفی کنم بلکه  هدف من نشان دادن جلوه ای از نگاه انسانی و  فعالیت شرافتمندانه داوطلبین متخصصین و همکار  آنها بود که به نوعی برای من ” آی آدم ها ” را تبدیل به مستندی برای ستایش از انسان  کرد.

بنی اعتماد با بیان اینکه حجم فعالیت های زنجیره امید به حدی است که آنها نه فقط یک خیریه که در اصل یک بنیاد هستند گفت: زنجیره امید در سه رشته ترمیمی، ارتوپدی و قلب برای بچه های محروم زیر ۱۸ سال کارهای درمانی انجام می دهد و همان طور که در فیلم هم نشان دادیم یکی از هدف هایشان احداث بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی جراحی فوق تخصص کودکان است.

کارگردان “روسری آبی” و “خون بازی” که خود را بیش از هر چیز  یک مستند ساز می داند با اظهار تاسف از بزرگ شدن دایره آسیبهای اجتماعی گفت: من به همه جا سرک می کشنم  و گاه از مدیوم لانگ شات و گاه دیتیل به آنها نگاه می کنم اما ابدا با هیچ یک از فیلم هایم نمی خواستم باعث  ترحم مخاطب بشوم حتی اگر فقر را نشان دادم و تنها هدف من نشان دادن جوهره انسانی است که در همه شرایط می تواند وجود داشته باشد.

رخشان بنی اعتماد گفت: فکر نمی کنم هیچ فیلمسازی به اندازه من برای فیلمهایش در پشت صحنه گریه کرده باشد چرا که این فیلم ها همه برای من یادآور دوران پژوهش  و شخصیت های واقعی بود که دیده بودم.

او از طرح ۵۰” نمایش ۵۰ حامی”  و اختصاص همه عواید فیلم به زنجیره امید خبر داد و با تقدیر از نشست هایی که در این جشنواره برگزار شده گفت:من همیشه در حال یادگیری هستم اما اعتراف می کنم این جا و در این نشست چیزهایی یاد گرفتم که همه برای من تازگی داشت.

دکتر حمید رضا نمازی دکترای اخلاق پزشکی از دیگر سخنرانان این نشست ضمن خسته نباشید به عوامل فیلم ” آی آدم ها”  در تحلیل رفتار خیرخواهانه گفت:در نشان دادن معضلات و کمبود و کاستی ها باید حواسمان باشد که حساسیت اخلاقی افراد آنقدر پایین نیاید که دیگر میل دهش که یک میل ذاتی است به صفر برشد.

دکتر نمازی عابر بانک فرض نکردن خیرین را امری مهم در اعتلای فرهنگ این کار نیک دانست و با اشاره به یکپارچه شدن فعالیت های خیریه ها در شهری مثل تبریز گفت:تکثر بی نظم خیریه  ها تنها در شهر تبریز وجود ندارد  که در سال ۱۳۴۰ ستار زعفرانی در آن “انجمن مستمندان ” رادرست کرد و اول از همه  برای بی گدا کردن شهر تلاش کرد  و بعد هم با ساماندهی  همه خیریه ها توانست کمک ها را متمرکز کند.

دکتر میترا حکیم شوشتری روانپزشک کودکان هم با بیان اینکه این گروه سنی از دیگر اقشار جامعه حساس تر هستند و از طرفی در دفاع  از حقوقشان توانایی  هم ندارند گفت: متاسفانه کودکان ما که در حوزه روان دچار مشکلاتی هستند و نیازمند هاهی طولانی خیلی کم شناخته شده اند و مردم و خیرین ترجیح می دهند به کسانی کمک کنند که بیماری جسمش دارند در حالیکه ما در بیمارستان علی اصغر و بخش روانپزشکی بسیار نیازمند کمک و همراهی مردم هستیم.

این روانپزشک با دردناک خواندن احساس ترحم نسبت به کودکان گفت: اگر کودک متفاوتی داریم باید اول از همه به او در محیط خانه آموزش بدهیم که با دیگران تفاوت هایی دارد و بعد از آن که او را به نقصش آگاه کردیم از توانایی هایی هم که دارد مطلع کنیم.

دکتر منجمی دکترای علوم شناختی هم با یادی از زاون قوکاسیان منتقدی که سال گذشته به دلیل ابتلای به سرطان در گذشت گفت: ما و زاون حدود ده سال گذشته ایده ای شبیه سلامت را داشتیم و در  دانشگاه اصفهان  چنین جشنواره  ای را برگزار می کردیم و ابراهیم مختاری ،یدالله صمدی  و کیانوش عیاری هم از کسانی بودند که فیلم هایشان نمایش و در این جشن حضور پیدا کرده بودند.

دکتر منجمی ضمن تایید نقش رسانه ها در ترغیب جامعه به ایفای نقش اجتماعی شان گفت: نکته بسیار مهمی که در مطالعات هم تایید شده این است که اگر زیاد درد و رنج را نشان بدهیم چرخه معکوسی را طی می کنیم که موجب می  شود حساسیت جامعه  نسبت به آن پایین بیاید.

مرعشی مدیرعامل زنجیره امید هم که با تاخیر زیاد به این نشست آمد با بیان اینکه هدف ما انجام بهترین  شیوه های درمان دنیا برای کودکان است فارغ از هر نوع نژاد و مذهبی که دارند  گفت:

متاسفانه در رشته های فوق تخصصی مربوط به کودکان در ایران عقب هستیم چرا که تعرفه ها پایین و کار کردن با بچه ها سخت تر است.

او درباره احداث بیمارستان فوق تخصصی اطفال هم که توسط خیریه زنجیره امید دنبال می شود گفت: زمین بیمارستان را در جنوب تهران در منطقه جوادیه ،زیر پل راه آهن  تهیه کرده ایم و وزارت بهداشت قول تجهیز این بیمارستان را داده اما به دلیل کمبود بودجه دولت به کمکهای مردمی برای تجهیز این بیمارستان نیاز داریم.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها