تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۱۲:۳۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 101095

مریم سپهری مستندساز و عضو هیات انتخاب مستندهای نیمه‌بلند در دوازدهمین جشنواره «سینما حقیقت» حذف برخی آثار به‌دلیل حساسیت‌های سیاسی را رد کرد.

به گزارش سینماسینما، پس از انتشار فهرست فیلم‌های راه‌یافته به دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در سه بخش کوتاه، نیمه‌بلند و بلند، غیبت آثار برخی مستندسازان مطرح با موضوعات سیاسی، ‌ شائبه برخی ملاحظات در پذیرش آثار را در محافل رسانه‌ای و سینمایی به‌وجود آورد.

صبح سه‌شنبه ۱۳ آذرماه و در نشست رسانه‌ای سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره «سینماحقیقت» درباره حذف فیلم های «قبرهای پرسروصدا» به کارگردانی محمدعلی شعبانی، «شورش علیه سازندگی» ساخته مصطفی شوقی و «راه طی شده» ساخته علی ملاقلی پور در بخش های نیمه‌بلند و بلند سوالاتی طرح شد که طباطبایی‌نژاد اعمال نظر در حذف این آثار را به‌طور کامل رد کرد و این تصمیم را به انتخاب اعضای هیات انتخاب مرتبط دانست.

مریم سپهری مستندساز و عضو هیات انتخاب بخش نیمه‌بلند جشنواره دوازدهم، درباره فرآیند تصمیم‌گیری هیات انتخاب و مشخصا بیرون ماندن فیلم‌ «قبرهای پرسروصدا» گفت: تا جایی که بنده در خاطرم هست، این فیلم که از آن نام می‌برید در فهرست اولیه انتخاب‌های اعضای هیات هم نبود و با قطعیت می‌توانم بگویم نبودن این فیلم در میان انتخاب‌های نهایی به سلیقه و نظر هیات انتخاب ربط داشته و مرتبط با ملاحظات سیاسی نیست.

وی ادامه داد: حتی در فرآیند انتخاب آثاری بودند که ما در هیات حدس می‌زدیم به دلیل همین ملاحظات سیاسی شاید امکان حضور در جشنواره را پیدا نکنند اما طبق صحبتی که با آقای طباطبایی‌نژاد داشتیم، مستقل از این ملاحظات انتخاب‌ها خود را اعلام کردیم و یکی از این فیلم‌ها را هم در فهرست قرار دادیم تا اگر مدیران جشنواره و ارشاد ملاحظه‌ای دارند، خودشان فیلم را حذف کنند. همین یک فیلم هم اتفاقا مشکلی نداشت و الان در فهرست نهایی حضور دارد.

این عضو هیات انتخاب گفت: ما انتخاب‌های خود را مبتنی‌بر همه شاخص‌هایی که برای یک فیلم خوب مدنظر داشتیم انجام دادیم و ملاک جشنواره و انتظاری که از ما داشتند هم همین بود. فیلمی اگر به جشنواره راه پیدا نکرده است، واقعا از نظر هیات انتخاب، کیفیت لازم را نداشته است. با اطمینان هم این را می‌گویم.

سپهری در پایان به تنها توصیه دبیر جشنواره به اعضای هیات انتخاب اشاره کرد و گفت: عین حرفی که آقای طباطبایی‌نژاد با ما داشتند این بود که شما انتخاب‌های خود را داشته باشید و من به انتخاب و نظر شما احترام می‌گذارم، اگر هم نیاز به ملاحظه‌ای بود، ‌ شخصا به‌عنوان دبیر جشنواره ورود و خودم آن را اعمال می‌کنم.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها