به گزارش سینماسینما، مرتضی رزاق کریمی معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به حاشیه های داوری آثار حاضر در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر و اینکه دو فیلم مستند بخش مسابقه توسط داوران دیده ولی داوری نشده است، گفت: قبل از هرچیز اجازه دهید از نیمه پر به مساله حضور آثار مستند و انیمیشن در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر نگاه کنیم. همانطور که در اختتامیه جشنواره از منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما شنیدیم، فیلم های مستند در میانه جدول آرای مردمی قرار داشتند که چنین امری با توجه به اینکه جشنواره فیلم فجر بیشتر به سینمای داستانی توجه می کند اتفاق مهمی است.
وی با تاکید بر اینکه این استقبال نشان می دهد یک گام مهم در مخاطب سازی و ارتقای فرهنگ مخاطبان سینمای ایران برداشته شده است، توضیح داد: سینمای مستند از برخی عناصر سرگرم کننده سینمای داستانی مانند حضور بازیگران شناخته شده برای جذب مخاطب بهره نمی برد و در سینمای مستند بیش از هرچیز موضوع اهمیت دارد ولی در رویکرد اکران بیش از آن ساختار دراماتیک از جنس مستند بسیار مهم است.
رزاق کریمی با تاکید به اینکه مخاطبان از سینمای مستند و انیمیشن در جشنواره استقبال کرده اند، بیان کرد: این امر نشان می دهد که نباید سطح سلیقه مخاطب خود را دست کم بگیریم و باید باور کنیم که سینمای مستند این توانایی را پیدا کرده است که در اکران عمومی ظاهر شود.
وی توضیح داد: ارتباط سینمای مستند با مخاطب طی سال های اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته و همین رشد تدریجی باید در سطح مدیریت نیز وجود داشته باشد که این مدیریت می تواند شامل مدیریت یک جشنواره تا زیرمجموعه آن جشنواره تا داوری باشد. در همه جشنواره های معتبر دنیا نه تنها سینمای مستند را در کنار آثار داستانی قابل داوری می دانند و آن را یک مهمان ناخوانده نمی دانند بلکه این آثار را نقطه قوت جشنواره می دانند به عنوان مثال جشنواره لوکارنو در سال جاری جایزه خود را به یک فیلم مستند اهدا کرد.
این تهیه کننده مستند بیان کرد: جشنواره های معتبر دنیا محلی برای ارزیابی فرهنگی آثار سینمایی است، نه محلی برای تعریف و تمجید از سلبریتی ها. ضمن احترام به همه چهره های شاخص سینمای داستانی، باید بگویم که جشنواره محلی برای تجلیل از سینمای تجاری نیست.
وی ادامه داد: نگاهی که در جشنواره های دنیا نسبت به آثار مختلف سینمایی دنبال می شود، نشان از بلوغ فرهنگی است که یک شبه اتفاق نمی افتد. معتقدم گامی که در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر برداشته شد، بسیار خوب بود، اما سخن بعضی از اعضای محترم هیات داوران که گفتند نمی توان آثار مستند و داستانی را در کنار هم داوری کرد نشان می دهد که داوران محترم برای این امر توجیه نشده بودند که در این دوره جشنواره بخش مسابقه صرفا به عناصر نمایشی محدود نخواهد بود.
رزاق کریمی در پایان گفت: متاسفانه هنوز زمینه لازم برای داوری سینمای مستند در کنار سینمای داستانی شکل نگرفته است و به نظر می رسد نیاز به گفتگوهای کارشناسانه بیشتری هست. با توجه به ظرفیت نمایش فیلم های مستند در این دوره از جشنواره، می توان با حفظ سیمرغ های سینمای مستند مانند دوران گذشته، ۲ فیلم مستند نیز برای نمایش عمومی و رقابت اصلی انتخاب کرد.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سعید رشتیان در مراسم اهدای نشان عالی خورشید مطرح کرد: باید بیشتر به سمت حرفهای شدن در سینمای مستند پیش برویم/ افزایش توجه بر تهیهکنندگی سینمای مستند
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- اعلام جزییات افتتاحیه جشن مستقل سینمای مستند
- گفتگوهای اختصاصی تصویری سینماسینما با هنرمندان و منتقدان درباره سیدابراهیم اصغرزاده (بخش اول)
- جشنواره سینما حقیقت؛ اثرگذاری اجتماعی و آگاهیبخشی
- رضا تیموری: سهم فیلمبردار در فیلمهای مستند بسیار بیشتر از سینمای داستانیست
- آغاز ساخت موسیقی «روزهای ناتمام»/ آمادهسازی برای جشنواره سینماحقیقت
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت پایان یافت
- «دوربین شخصی، سینمای ذهنی و فیلم جستار» منتشر شد
- بازگشت مرتضی رزاقکریمی با یک سریال/ راما قویدل کارگردان «بینشان» شد
- تمدید مهلت ارسال اثر برای حضور در پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»
- پیامهای تسلیت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و فرهنگستان هنر به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- راهاندازی سامانه خدمات غیرحضوری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
- آغاز رسمی طرح «اکران حقیقت»/ برگشت سرمایه در سینمای مستند را جدی بگیریم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد