تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۱۶:۰۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 104363

در فهرست پنج نامزد نهایی شاخه بهترین غیرانگلیسی جوایز اسکار رقابت سختی میان آثار برگزیده جشنواره‌ی «کن» و «ونیز» ایجاد شده است.

به گزارش سینماسینما، فهرست نامزدهای نهایی نود و یکمین دوره جوایز سینمایی اسکار در شاخه‌های مختلف روز گذشته اعلام شد و در شاخه مهم بهترین فیلم خارجی سرانجام «جنگ سرد» (پاول پاولیکوفسکی) از لهستان، «روما» (آلفونسو کوآرون) از مکزیک، «هرگز رو برنگردان» (فلورنس فون دونراسمارک) از آلمان، «دزدان فروشگاه»(هیروکازو کورئیدا) از ژاپن و «کفرناحوم» (نادی لبکی) از لبنان به جمع نامزدهای نهایی راه یافتند و نکته قابل توجه، انتخاب هر پنج فیلم از جشنواره کن و ونیز از جمله برندگان نخل طلا و شیر طلا است که رقابت این شاخه را بیش از بیش جذاب کرده است.

فیلم «دزدان فروشگاه» به کارگردانی «هیروکازو کورئیدا» که در جشنواره کن ۲۰۱۸ موفق به کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن شد، درباره خانواده‌ای است که به اعمال بزهکارانه خُرد می‌پردازند و به موضوع فقر در ژاپن اشاره دارد.

سینمای ژاپن در سال‌های ۱۹۵۱، ۱۹۵۴ و ۱۹۵۵ و پیش از ایجاد رسمی شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی به ترتیب با فیلم‌های «راشامون» از «آکی‌را کوروساوا»، «دروازه جهنم» به کارگردانی « تینوسوکه کینوگاسا» و «سامورایی ۱: موساشی میاموتو» ساخته «هیروشی ایناگاکی» موفق به کسب جایزه افتخاری بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار شده و در سال ۲۰۰۸ نیز با فیلم «عزیمت‌ها» از «یوجیرو تاکیتا» جایزه اسکار خارجی را به خود اختصاص داد. این دوازدهمین باری است که ژاپنی‌ها به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز اسکار راه یافته‌اند.

دزدان فروشگاه

اما فیلم «روما» که با نامزدی در ۱۰ شاخه پیشتاز نامزدهای جوایز اسکار ۲۰۱۹ است رقیب سرسخت شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی است. این فیلم ابتدا قرار بود در جشنواره کن ۲۰۱۸ رونمایی شود اما به سبب اختلافات میان جشنواره کن و کمپانی نتفلیکس در نهایت در جشنواره ونیز برای نخستین بار به روی پرده رفت و توانست جایزه شیر طلای بهترین فیلم را به خود اختصاص داد.

«کوارون» که ساخت فیلم معروف «هری پاتر و زندانی آزکابان» و همچنین درام فضایی برنده اسکار «جاذبه» را در کارنامه سینمایی دارد، عنوان کرده که فیلم جدیدش «روما» تا حد زیادی بر اساس زندگی‌نامه خودش نوشته شده است و درباره بزرگ‌شدن او در منطقه «روما» در حومه شهر مکزیکوسیتی است.

سینمای مکزیک پیش از این نیز ۸ بار نامزد نهایی اسکار خارجی شده است اما تاکنون این جایزه را کسب نکرده است، «روما» در شاخه بهترین فیلم و کارگردانی اسکار ۲۰۱۹ نیز نامزد کسب جایزه است.

روما

سومین فیلم فهرست نامزدهای نهایی نیز از کن می‌آید، «جنگ سرد» ساخته «پاول پالیکوفسکی» از سینمای لهستان نیز معادلات این شاخه از جوایز اسکار را پیچیده‌تر کرده است. این فیلم که در جشنواره کن جایزه بهترین کارگردانی را به خود اختصاص داد، درام سیاه‌ و سفید «جنگ سرد»، داستان عشقی آتشین میان دو نفر با سابقه‌ و خلق و خوی کاملا متفاوت است که در بحبوحه جنگ سرد در لهستان، برلین، یوگسلاوی و پاریس روایت می‌شود.

این فیلم با بازی «یوانا کولیگ» و «ژان بالیبار» دومین ساخته «پاول پالیکوفسکی» کارگردن مطرح لهستانی است که در سال ۲۰۱۳ با فیلم «آیدا» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان جوایز سینمایی اسکار شد.

جنگ سرد

فیلم «هرگز روی برنگردان» به کارگردانی (فلورنس فون دونراسمارک) از آلمان نیز در جشنواره ونیز یکی از نامزدهای شیر طلای بهترین فیلم بود و نماینده سینمای آلمان در میان نامزدهای اسکار خارجی است.

در این فیلم «تام شیلینگ» و «سباستیان کخ» بازیگران اصلی هستند و داستان این فیلم در واقع بر اساس زندگی «گرهارد ریختر» هنرمند تجسمی آلمانی است.

هرگز روی برنگردان

درام لبنانی «کفرناحوم» به کارگردانی «نادین لبکی» برنده جایزه هیات داوران کن ۲۰۱۸، دومین حضور پیاپی سینمای این کشور عربی را در میان نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی رقم زده است. لبنان سال گذشته نیز با فیلم «توهین» به کارگردانی «زیاد دوئیری» به فهرست نهایی این شاخه راه یافته بود.

اصفر فرهادی همچنان پرافتخارترین کارگردان منطقه خاورمیانه در جوایز اسکار است که دو جایزه اسکار خارجی برای سینمای ایران به ارمغان آورده است.

کفرناحوم

سال گذشته فیلم «زن شگفت‌انگیز» به کارگردانی «سباستین للیو» از شیلی برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی شد که در بخش رقابتی جشنواره برلین نامزد دریافت خرس طلایی بود.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها