تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۱۶:۳۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 101857

فیلم مستند «قول من» داستان فرار، دوستی، زندگی و مهاجرت هفت دختر کرد ایزدی پس از حمله داعش به سنجار است.

به گزارش سینماسینما، شیلان سعدی مستندساز جوان مهابادی پس از فیلم ستایش شده کوچه پشت خانه ما، در حال ساخت مستندی است  درباره ۷ دختر کرد ایزدی با نام فیلم  قول من (I promise). در «قول من» داستان فرار، دوستی، زندگی و مهاجرت هفت دختر کرد ایزدی روایت می‌شود که پس از حمله داعش به سنجار در کمپ آوارگان ترکیه پناه می‌گیرند و سپس از هم جدا می‌شوند و هرکدام در کشوری زندگی خودشان را پیگیری می‌کنند.

شیلان سعدی می‌گوید: « من تلاش کردم در این مستند نگاه مستقلی به پیامدهای ویران کننده جنگ و قربانیان خاموش آن داشته باشم؛ کسانی که کمتر در رسانه‌ها نامی از دیده و شنیده می‎شود.»

او می‌گوید: «وقتی از نگاه مستقل در سینما صحبت می‌کنیم تنها به استقلال مالی اشاره نمی‌کنیم و موضوع استقلال فکری هم مطرح است. یک سینماگر با این نوع استقلال است که می تواند به بهترین شکل بدون سانسور به نقد پدیده ها و جامعه بپردازد.»

داستان فیلم «قول من»  از فرار دختران از شنگال و ساکن شدنشان در کمپ پناهندگان ایزدی شهر دیاربکر ترکیه شروع می شود. شهری که داعش در ۳ آگوست ۲۰۱۴ به آن حمله کرد و ۶ هزار نفر از زنان و مردانشان را کشت و ۵ هزار دختر جوان ایزدی را به عنوان برده جنسی ربود. هزاران نفری که موفق به فرار از شنگال شده بودند، ۱۰ روز بدون آب و غذا در کوه‌های شنگال در محاصره داعش بودند تا اینکه با باز شدن مسیری، ۵ هزار نفر از آنها پای پیاده پس از یک هفته خود را به شهر کردنشین در دیاربکر ترکیه رساندند و در کمپی زیر نظر کردها ساکن شدند.

کارگردان قول من (I promise) در این کمپ برای ۷ نفر از دختران نوجوان ورکشاپ آشنایی با فیلمسازی برگزار کرد تا به آنها یاد بدهد از زندگی جدیدشان فیلم بگیرند و همچنین تجارب تلخشان را از نگاه دوربین خود بازگو کنند. اما سیاست‌های اردوغان اوضاع ترکیه را به هم ریخت و دخترها نتوانستند به فیلمبرداری ادامه دهند و سرنوشت برای هر کدام از آنها زندگی نا خواسته ی دیگری را انتخاب کرد.

اگرچه شهر شنگال از دست داعش آزاد شد اما ساکنین کمپ به خاطر ویرانی کامل شهرشان و خاطرات تلخ برجامانده تمایلی به بازگشت ندارند و تصور می کنند در اروپا آینده بهتری خواهند داشت.

شیلان سعدی در فیلم«قول من» چهار سال زندگی کردهای ایزدی را که مجبور به ترک سرزمینشان شده اند، با تصاویری از زندگی دختران و خانواده هایشان در کمپ‌ها و اروپا به تصویر می کشد.

اگرچه ایزدی‌ها در طول تاریخ بارها از جانب عثمانی‌ها و دیگر دولت‌ها قتل عام واقع  شده اند و مورد حمله قرارگرفته اند اما هیچ گاه سرزمینشان را ترک نکرده بودند. این بار  اما آنها حاضرند هزاران کیلومتر از سرزمینشان دور شوند. در این میان قصه دختران ایزدی از جهاتی بسیار غم انگیزتر است…

همین امسال نادیا مراد دختر ایزدی که توسط داعش به بردگی گرفته شده بود با روایت روزهای تیره زندگی اش جایزه صلح نوبل را برد و حالا شیلان سعدی در«قول من» با روایت زندگی این ۷ نفر دختر زوایای دیگری از جنایات داعش را فاش می‌کند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها