تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۳/۱۸ - ۰۴:۳۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 57411

یاسمن صادق شیرازی در روزنامه ایران نوشت :

مردم پس از چند دقیقه از تیراندازی‌های مجلس و حادثه تروریستی در حرم امام مطلع شدند. آنها با گشت و گذار چند دقیقه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی اخبار حادثه را به صورت لحظه به لحظه دریافت کردند و برای ارسال خبر به اقوام نزدیک خود دست به کار شدند. ترس، وحشت و اضطراب دوساعت پس از حادثه وقتی در خیابان با آنها گفت‌و‌گو می کردم در نگاه آنهایی که خبر را شنیده‌اند، موج می‌زد. آنها در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» مدام می‌پرسند آیا واقعاً نیروهای «داعش» به ایران آمده‌اند؟ دغدغه اغلب مردم نگرانی از رسیدن پای داعش به پایتخت است. خانم «امینی» درحالی که هنوز از این اتفاق بهت زده است، می‌گوید: «مسئولان باید با عاملان حادثه برخورد جدی کنند.
عابران چندین خیابان پر تردد مناطق شهر تأکید می‌کنند، اخبار حوادث تروریستی روزِ چهارشنبه را از راه شبکه‌های مجازی و دوستان خود دریافت کردند. شواهد هم نشان می‌دهد بروز این حادثه نقش «شبکه‌های اجتماعی» در اطلاع‌ رسانی را بار دیگر به رخ رسانه‌های رسمی کشیده است. آقای «سالاری» می‌گوید اخبار حملات را از کانال‌های تلگرامی دریافت می‌کند و علاقه‌ای به تماشای تلویزیون ندارد: «برای مشاهده یک خبر در رسانه ملی باید ساعت‌ها زمان گذاشت اما درکانال‌های تلگرامی به صورت لحظه‌ای می‌توان از اخبار مطلع شد. از مسئولان می‌خواهم عاملان این حادثه را شناسایی کنند و از بروز این اتفاقات در کشور جلوگیری کنند.»
آقای «حسینی» مدرس دانشگاه می‌گوید از حملات تروریستی اطلاعی ندارد و حتی سر جلسه امتحان امروز هم هیچ خبری به دستش نرسیده است: «در بین راه که حرکت می‌کردم تنها چند جمله نامفهوم از زبان مردم شنیدم که آن را جدی نگرفتم. اخبار تلویزیون را نیز دنبال نمی‌کنم. »
تعداد زیادی از مردم برای اطلاع از جزئیات حادثه به گوشی‌های همراه شان خیره شده‌اند. آنها لحظه‌ای تلفن هایشان را رها نمی‌کنند تا با عمق فاجعه همراه شوند. البته خیلی‌ها نه برای آگاهی بلکه به خاطر ترسی که از حملات داعش دارند اخبار را دنبال می‌کنند. آقای «فراهانی» در حالی که سرگرم خواندن اخبار مختلف و گشتزنی در کانال‌های تلگرامی است، می‌پرسد آیا دست داشتن داعش در این حملات صحت دارد؟ او نیز از شبکه‌های مجازی اخبار حادثه را دریافت کرده ولی هنوز نمی‌داند خبرِ شهادت ۱۲ نفر در این حادثه صحت دارد.
یکی دیگر از راننده‌های تاکسی که مشغول سوار کردن مسافر‌های هر روزه‌اش است هم می‌گوید به هیچ کس اعتماد ندارد و تلویزیون تماشا نمی‌کند: «من در شرایط کنونی که اخبار نادرست در همه جا پر شده است به هیچ منبعی حتی صدا و سیما اعتماد ندارم.»
یکی از مغازه دارهای خیابان بهشتی که اخبار تروریستی را از شبکه‌های مجازی دریافت کرده می‌گوید مدت زیادی است که تلویزیون تماشا نکرده: «صدا و سیما خیلی از اخبار را در قالب مصلحت عمومی منتشر نمی کند یا اینکه بسیاری از اخبار را به صورت ناقص منتشر می‌کند. به هر صورت این کار‌ها اعتماد تعداد زیادی از مردم را خدشه دار کرده است. البته دیگر مثل گذشته نیست که مردم تنها پای اخبار تلویزیون باشند. در این شرایط مردم از همه منابع اخبار را دنبال می‌کنند تا به موثق‌ترین خبرها برسند.»
یکی از کارگران یک سوپرمارکت هم از این حادثه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. او می‌گوید سرش به کسب و کار مغازه گرم است و به حوادث سیاسی علاقه‌ای ندارد: «حوصله تماشای تلویزیون و بحث‌های سیاسی را ندارم. اصلاً سر رشته‌ای ندارم که بخواهم این اخبار را دنبال کنم ولی با خانواده‌هایی که عزیزان شان را در این حادثه از دست داده‌اند ابراز همدردی می‌کنم.»
در این میان تعدادی از مردم معتقدند رسانه ملی هنوز در اطلاع‌ رسانی اخبار کشور سرآمد است. البته خیلی‌ها هم می‌گویند نقشِ شبکه‌های مجازی و رسانه های خارجی پر رنگ‌تر است.خانم «نعمتی» که برای بردن پسرش از مهد کودک از خانه بیرون آمده، می‌گوید از شنیدن این اتفاقات شگفت زده شده است: «امنیت نظام ما بسیار بالاست و به وجود آمدن این اتفاقات بحث برانگیز است. من حملات را از صدا و سیما مطلع شدم و اعتقاد دارم این رسانه به عنوان رسانه ملی بسیار قابل اعتماد است. از مسئولان تقاضا می‌کنم عاملان حادثه را متوقف کنند و به نگرانی‌های مردم پاسخ شفاف دهند.»

برچسب‌ها: ,

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها