تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۹/۰۲ - ۱۱:۲۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 100361

دبیر چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد، گفت: سعی کردیم به جای خرج کردن پول های گزاف برای دکور و چیزهای حاشیه ای دیگر جشنواره، این هزینه ها را برای اهدای جوایز نفیس‌تر به فیلم سازها اختصاص دهیم.

به گزارش سینماسینما، وحید نیکخواه آزاد در آیین اختتامیه بخش جنبی جشنواره فیلم رشد، بیان کرد: برگزاری بخش جنبی جشنواره که جایزه آن اهدا شد تاکنون در جشنواره های داخلی بی سابقه بوده است. به رغم بی مهری های انجام شده اما محمدمهدی حیدریان رئیس سابق سازمان سینمایی رقمی حدود هفتاد میلیون تومان برای اهدای جایزه بخش جنبی به جشنواره کمک کرد.

دبیر چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد، افزود: به غیر از رئیس سازمان سینمایی هفت نهاد دیگر شامل انجمن فیلم کوتاه ایران، انجمن صنفی فیلمسازان مستند ایران، مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان، موسسه تاک سرزمین من انجمن اهدای عضو ایرانیان، آسیفا و مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد هم در این جشنواره به ما کمک کردند.

او افزود: اتفاقی که در این دوره از جشنواره افتاد اینکه ما غیر از فیلم‌های که ثبت نام کرده بودند دنبال آثاری که امسال درباره و مرتبط با کودکان بود رفتم و خواستم که در جشنواره شرکت کنند.

جشنواره‌ها نباید منتظر ثبت نام فیلم‌ها باشند

نیکخواه‌آزاد ادامه داد: افتخار می‌کنم که خودم دنبال فیلم‌هایی مثل «بچه خور»، «درساژ»، «اتاق تاریک» و برخی فیلم‌های کوتاه و بلند دیگر رفتم و معتقدم جشنواره ها باید در طول سال فیلم ها را رصد کند و منتظر نمانند تا فیلم های در سایت ثبت نام کنند.

دبیر چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد، گفت: اتفاق دیگر جشنواره این بود که ما به دور از زرق و برق سعی کردیم بخش های مختلف جشنواره را بی ریا و ساده برگزار کنیم اتفاقی که در جشنواره های خارجی هم می افتد. آنها تلاش می کنند مراسمی ساده داشته باشند اما در عوض از هنرمندان خود برای ساخت و تولید حمایت می کنند.

او افزود: سعی کردیم به جای خرج کردن پول های گزاف برای دکور و چیزهای حاشیه ای دیگر این هزینه ها را برای اهدای جوایز به فیلم ساز ها اختصاص دهیم.

نیکخواه‌آزاد با بیان اینکه تمام تلاش کردم تا جشنواره به خوبی برگزار شود و شرمنده فیلم سازان نباشم، خاطرنشان کرد: البته این نوع برگزاری ساده جشنواره حمل بر بی ادبی نباشد؛ حتما شان هنرمندان ما برگزاری بهترین نوع جشنواره ها است.

اهمیت توجه به کودک کار و خیابان

در ادامه این مراسم جوایز هر بخش با حضور داوران آن به برگزیدگان اهدا شد.

نادره ترکمانی فیلم ساز و کارگردان سینما به نمایندگی از داوران بخش موسسه تاک سرزمین من (توانمندسازی انجمن‌های کودکان کار و خیابان) ضمن خوشحالی از حضور در جشنواره فیلم رشد، گفت: از دست اندرکاران جشنواره فیلم رشد و وحید نیکخواه آزاد تشکر می‌کنم که این بخش جنبی را راه اندازی کردند. امیدوارم که بازهم این زمینه فراهم شود تا فیلمسازان بتوانند از فیلم هایی درباره کودکان کار و خیابان فیلم بسازند.

خسرو صالحی یکی دیگر از داوران این بخش، گفت: فیلم هایی که ما داوری کردیم کمی ناراحت کننده بود اما خوشحالم که در این جشنواره به کودکان کار و خیابان توجه شده است. امیدوارم که تمامی کودکان کار را  پشت میز مدرسه ببینیم.

در بخش اعطای جوایز انجمن اهدای عضو، نماینده کتایون نجفی‌زاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با حضور روی صحنه بیانیه هیات داوران این بخش را قرائت کرد.

در قسمتی از این بیانیه آمده بود: امید که با معونت حضرت باری تعالی و همراهی و پشتیبانی مستمر مسئولین دلسوز فرهنگی کشور و همچنین نام‌آوران فرهیخته عرصه‌های مختلف، در آینده‌ای نزدیک شاهد روزی باشیم که هیچ عضو قابل پیوندی، قبل از پیوند خاک نشود و تمامی بیماران نیازمند به پیوند اعضا، شفای عاجل یابند و به حداقل حق مسلم خود که همانا ادامه حیات و نفس است، نائل آیند.

بخش بعدی جوایز مربوط به انجمن صنفی فیلمسازان مستند ایران بود که محمدحسن دامن‌زن، مهدی گنجی و محمود مجیب داوران این بخش با حضور روی صحنه جوایز خود را اهدا کردند.

حسین ریگی کارگردان مستند «فصل بادهای گرم» پس از دریافت جایزه‌اش، گفت: امیدوارم هیچ فردی دیگر از تحصیل محروم نباشد، جایزه جشنواره رشد شیرین است اما این جایزه شیرین تر است چون از انجمن صنفی فیلمسازان مستند ایران دریافت کردم.

در بخش اهدای جوایز مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد مدیر این مجموعه برای اهدای جوایز روی صحنه آمدند و یکی از داوران، گفت: جشنواره فیلم رشد قدیمی ترین جشنواره کشور است و منطقه عباس آباد خوشحال است که سهم کوچکی در این جشنواره داشته است. از همه دوستان تقاضا دارم به اراضی عباس آباد بیایند و از این منطقه دیدن کنند.

در ادامه رهبر قنبری یکی از داوران بخش مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان به عنوان نماینده هیات داوران این بخش، گفت: ما با اختیار کامل این فیلم ها را انتخاب کردیم. ما فیلمسازها میهن پرست ترین افراد این جامعه هستیم و با تمام کاستی ها هیج جا نرفته‌ایم.

در این بخش جایزه فیلم «اتاق تاریک» را سید علیرضا میرسالاری بازیگر خردسال این فیلم دریافت کرد و در پاسخ به پرسش نادره ترکمانی که پرسید آیا واقعا در فیلم گریه کردی، گفت: مجبور بودم و باید گریه می‌کردم.

جوایز نهادهای صنفی سینمایی را که مبلغی حدود ۷۰ میلیون تومان می شود را رئیس سازمان سینمایی تأمین کرده بود.

داوری این نهادها معطوف به فیلم های ایرانی کوتاه و بلند حاضر در جشنواره بود.

برگزیدگان بخش جنبی به شرح زیر است:

انجمن فیلم کوتاه ایران:

فیلم اول؛ «جمعه گل» ساخته محمدرضا حاجی‌غلامی یزدی

فیلم دوم؛ «تپه‌های پوشیده از برف» ساخته مهدی مهرنیا

فیلم سوم؛ «مارلون» ساخته درناز حاجی‌ها

مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد:

فیلم اول؛ «جمعه گل» ساخته محمدرضا حاجی‌غلامی یزدی

فیلم دوم؛ «دوئل» ساخته محمدرضا خردمندان؛

فیلم سوم؛ «من، تو، ما» ساخته علی‌عرفان فرهادی

انجمن صنفی فیلمسازان مستند ایران:

فیلم اول؛ «فصل بادهای گرم» ساخته حسین ریگی

فیلم دوم؛ «رزم‌آرا، یک دوسیه مسکوت» ساخته احسان عمادی

فیلم سوم؛ «جاده‌های برفی» ساخته هایده مرادی

مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان:

سه فیلم در یک سطح ارزیابی شدند

«درساژ» ساخته پویا بادکوبه

«اتاق تاریک» ساخته روح‌اله حجازی

«بیست و یک روز بعد» ساخته محمدرضا خردمندان

فیلم دوم؛ «لکنت» ساخته محمدرضا حاجی‌غلامی یزدی

 موسسه تاک سرزمین من (توانمندسازی انجمن‌های کودکان کار و خیابان):

فیلم اول؛ «بچه‌خور» ساخته محمد کارت؛ در این بخش فرحانه سبحانی و علیرضا حکیمی بازیگران فیلم «بچه‌خور» نیز تقدیر شدند

فیلم دوم؛ «زحل» ساخته نسرین محمدپور

انجمن اهدای عضو ایرانیان:

فیلم اول؛ «تداوم» ساخته امیر صدیق

آسیفا:

فیلم‌‌های اول؛ «گرگم و گله می‌برم» ساخته امیرهوشنگ معین

فیلم دوم؛ «روباه» ساخته صادق جوادی

فیلم سوم؛ «کودکان کویر» ساخته سعادت رحیم‌زاده

فیلم چهارم؛ «باربر» ساخته داریوش اسکویی

فیلم پنجم؛ «آلفابت» ساخته کیانوش عابدی

آیین اختتامیه چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد جمعه دوم آذر و از ساعت ۱۸ با حضور سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سینما فلسطین برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها