تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۱۱:۰۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 67976

محمود بهرازنیا فیلمساز و بازیگر ایرانی مقیم آلمان، مراحل پایانی مستند بلندی را درباره سهراب شهیدثالث با عنوان «ستاره‌ی دنباله‌دار» به اتمام می‌رساند.

به گزارش سینماسینما، محمود بهرازنیا می‌گوید: مستند «ستاره دنباله‌دار» که ساخت آن از حدود یک سال و نیم گذشته آغاز شده است به فعالیت شهید ثالث پس از ورود به آلمان، زندگی و ساخت ۱۴ فیلم بلند سینمایی این هنرمند در غربت می‌پردازد، چرا که بیشترین بخش زندگی شهید ثالث در آلمان سپری شده و فیلم‌های این سینماگر ایرانی به زبان آلمانی و درباره مسائل جامعه آلمان است. جایی که برای ساخت چنین آثاری همواره با موانع و مصائبِ بسیاری روبرو بوده است.‌

کارگردان و تهیه‌کننده‌ی مستندِ «ستاره‌ی دنباله‌دار» که درگذشته در حرفه‌ی مهندسی شیمی در آلمان فعالیت داشته، فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا و تجسمی شهر هامبورگ است و موضوع پایان‌نامه تحصیلی خود را نیز به سینمای سهراب شهید ثالث اختصاص داده و در زمان حیات شهید ثالث به نگارش درآورده است.

وی پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش در باب زندگی و سینمای شهیدثالث، سرانجام پس از گذشت یک سال و نیم فیلمبرداری مستمر و گفت‌وگو با شخصیت‌های برجسته‌ی سینمای آلمان از جمله “ورنر هرتسوگ” کارگردان و حامی سهراب شهید ثالث و همچنین همکاران و عواملی که طی سالیان با شهید ثالث همکاری داشته‌اند را به پایان رسانده و این روزها مراحل نهایی این مستند سینمایی را سپری می‌کند.

به گفته‌ی محمود بهرازنیا علاوه بر حضور بازیگران اصلی فیلم «اتوپیا»، «در غربت»، «نظم» و …  دستیاران، صدابرداران ، فیلمبرداران و هنرمندانی که در خارج از ایران با او همکاری داشته‌اند، ماشا شهیدثالث تنها فرزند سهراب شهیدثالث نیز در این مستند حضور دارد.

همچنین چند تن از چهره‌های شاخص ِمنتقد، فرهنگی و هنری سینمای آلمان  که در معرفی شهیدثالث به جهان سینما نقش بسزایی داشته‌اند، در این مستند از تجربیات، همکاری و دوستی خود با شهید ثالث صحبت می‌کنند.

به گفته محمود بهرازنیا، مستند «ستاره‌ی دنباله دار» برای اولین بار تصاویر هرگز دیده نشده‌ای از اثر تازه یافته‌ی سهراب شهیدثالث را نیز تقدیم دوستداران این هنرمند استثنایی و بنیانگذار سینمای نوین ایران خواهد کرد.

سهراب شهید ثالث کارگردان، فیلمنامه‌نویس، مترجم و تدوین‌گر ایرانی که بیش از ۲۰ سال ساکن آلمان بوده و چهارده فیلم بلند سینمایی در این کشور ساخته، هم دوره هنرمندانی هم چون ناصر تقوایی، علی حاتمی، بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، پرویز کیمیایی، مسعود کیمیایی و عباس کیارستمی بوده است.

او بیش از ۲۲ فیلم کوتاه و بلند مستند و ١۴  فیلم سینمایی ساخت؛ دست کم دو فیلم نخست او، «طبیعت بی جان» و«یک اتفاق ساده» که در ایران ساخته شده‌اند؛ در شمار آثار مهم سینمای ایران و جهان به شمار می‌روند. وی که از آغازگران موج نوی سینمای ایران به شمار می‌رود، از بنیان‌گذاران کانون سینماگران پیشرو  نیز بوده است.

محمود بهرازنیا که آثاری از جمله «راه بهشت»، «عروسی دیجیتالی»، «زنان قدرتمند ایران»، «در نزدیکی کیارستمی»، «شاهزاده» و همچنین مُستندِ بلند «پاره ی تن من» را درباره و با همکاری ویم وندرس کارگردان آلمانی در کارنامه خود دارد، از دوستانِ نزدیک و همکاران سهراب شهید ثالث در آلمان بوده است.

این فیلمساز و بازیگرِ ایرانی مقیم آلمان پانزده سالِ پیش هم برای اولین بار در ایران بزرگداشت و نمایش فیلم‌ها و عکس های سهراب شهیدثالث را با همراهی و حمایت اعضای «انجمن سینماگران آزاد ایران» در خانه هنرمندان ایران برگزار کرده است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها