حمید نعمت الله کارگردان سینما، در برنامه «۳۵» از تجربیات همکاری اش با کارگردانان بزرگ سینما در ابتدای فعالیت حرفه ای اش گفت و درباره کارهایی که ساخته است توضیح داد.
به گزارش سینماسینما، حمید نعمتالله شامگاه دوشنبه ۱۳ شهریور مهمان فریدون جیرانی در برنامه اینترنتی «۳۵» بود.
نعمت الله در ابتدای گفت و گو درباره تاثیری که از کارگردانان قدیمی سینما گرفته است گفت: «آخرین فیلمسازی که در دنیای خودم کشف کردم علی حاتمی بود و معلم سینمای ایران داریوش مهرجویی است. مهرجویی، کیمیایی و حاتمی فیلمسازهای مهم ما هستند.»
او درباره همکاری با اصغر فرهادی بیان کرد: «برای اصغر فرهادی یک کار تلویزیونی نوشتم. الان که مدتها گذشته و باعث خنده است، میگویم که ایده روزگار جوانی متعلق به من بود، البته بعدا فهمیدیم به دلیل ضعف تهیهکننده کار به تیم دیگری سپرده شد.»
این کارگردان با بیان اینکه نتوانست با مهرجویی کار کند و این موقعیت را از دست داد درباره دستیاری ایرج قادری توضیح داد: «قادری به شدت به کار خود علاقه داشت و هیچ حسرتی در کارش نبود، ته دلش هیچگاه نمی خواست جای فیلمساز دیگری باشد. این اعتقاد خالی از حسادت و حسرتی که داشت من را مجذوب خود کرده بود.»
نعمت الله افزود: ««می خواهم زنده بمانم» فیلم خوبی بود اما اثر مورد علاقه قادری نبود، او «تاراج» را دوست داشت که به نظر من هم فیلم قابل دفاع و خوش ساختی بود.»
او در ادامه درباره نحوه آشنایی اش با کیمیایی بیان کرد: «سامان مقدم من را به کیمیایی معرفی کرد و خیلی برایم عجیب برود که او با یک دستیار دو تازه کار دیدار خصوصی دو نفره گذاشت. البته بگویم که قبل از آن من در مطبوعات با آقای هوشنگ اسدی کار می کردم که به من دستمزد نمی داد و من دنبال حقوق بودم تا اینکه پس از آنکه آخرین گزارشم را برایش نوشتم از او خداحافظی کردم و دیگر برایش کار نکردم نمی دانم که شد اسدی کینه ورزی عجیبی علیه من می کرد و حتی پس از آنکه در مجله فیلم شروع به کار کردم خیلی مصمم بود تا اخراج شوم که این اتفاق نیفتاد. حتی برای کیمیایی هم نامه ای نوشت که من را کنار بگذارد که با وساطت یکی از عوامل او قبول نکرد و با من کار کرد.»
کارگردان «بی پولی» ادامه داد: «اولین بار در «ضیافت» با کیمیایی کار کردم. اداره گروه، تعامل با تهیهکننده و اداره پروژه را از کیمیایی یاد گرفتم. که تاثیرش همچنان با من است. البته پشت صحنه کیمیایی خشک بود. کیمیایی روی من تاثیر گذاشت و این تاثیر او در همه کارهایم نمود دارد؛ تاثیری که در ارتباط با عوامل و مدیریت صحنه است را می توان از همین دست دانست.»
نعمت الله درباره فیلم «بوتیک» و چگونگی شکل گیری ایده آن گفت: «همیشه فکر می کردم اگر فیلمنامه ای بنویسم بدون اینکه به تهیه کننده آن توجه کنم آن را می سازم، «بوتیک» را درباره آدم های اطراف خودم ساختم و سعی کردم نگاه اجتماعی و دردمندانه ای را در آن به تماشا بگذارم. می توان گفت «بوتیک» فیلمی بود که با تعهد ساخته شده است. عوامل این فیلم هم خیلی کمک کردند و همکاری خوبی داشتند از جمله آقای کلاری که شخصیت خیلی خوب و با کلاسی داشت و من در آن زمان در مطبوعات دعوایی با او داشتم که از رفتارم پشیمان هستم. امروز اگر بخواهم از کسی درباره بوتیک تشکر کنم از مصطفی شایسته و محمود کلاری قدردانی میکنم.»
او افزود: «کیمیایی در ساخت این فیلم خیلی کمک کرد و وقتی فیلمنامه را خواند خوشش آمد و سفری در پیش داشت که گفت پس از بازگشت حتما می سازم، این خبر خوبی برایم نبود،کیمیایی نامه نوشت که نعمتالله میتواند از تمام وسایل من استفاده کند. همه جوره حمایت کرد. فیلمنامه را به فرحبخش، غلامرضا موسوی و ضیا حسینی دادم که نخواستند و سپس به مرتضی شایسته هدایت فیلم دادم که او هم خیلی معطل کرد و وقتی خواستم فیلمنامه را از او بگیرم زمان خواست و پس از خواندن آن از من عذرخواهی کرد که چرا زودتر موقعیت فیلمسازی برای من مهیا نکرده است.»
این کارگردان درباره نحوه کار کردن با محمدرضا گلزار که ستاره سینما بوده است توضیح داد: «البته گلزار وقتی «بوتیک» را بازی کرد هنوز ستاره نشده بود. جوان علاقهمند و با اطلاعات فنی کامل و مشتاق کار کردن بود که این نشانگر همکاری اش با قادری و تاثیر او بود. او انتخاب اولم بود که البته با مخالفت شایسته همراه بود و رادان را معرفی کرد که او قبول نکرد و سپس فروتن را پیشنهاد داد که او هم ابتدا رد کرد و پس از دو روز تماس گرفت که حاضر به بازی است و من هم به دروغ گفتم که با گلزار قرارداد بستیم چون دوست داشتم او بازی کند.»
نعمت الله درباره سوژه «بی پولی» گفت: «روزگار خودم شبیه «بیپولی» بود و فکر کردم چرا همین را ننویسم چون همه ما چنین دورانی را داریم که با طنز از آن یاد می کنیم و درون مایه طنز این فیلم هم برای همین بود. نمیتوان به آن تلخ نگاه کرد. بعد از «بیپولی» نمیتوانستم به فیلم جدی فکر کنم.»
کارگردان «رگ خواب» درباره اثری که بیش از همه دوست دارد گفت: «وضعیت سفید را از همه کارهایم بیشتر دوست دارم.»
او نظرش را درباره نامزدهای جشن خانه سینما و اینکه جایزه بهترین کارگردانی که به چه کسی می دهد گفت: «به «لانتوری» که نمی دهم، «فروشنده» هم فیلم خوب و قابل دفاعی است اما به نظرم کارگردانی بارزی ندارد. «ماجرای نیمروز» به نظرم کارگردانی خوب و بهتری دارد و به آن جایزه را می دهم. در سایر رشته ها هم به لیلا حاتمی، فرشاد محمدی و معصومه بیات جایزه می دهم.»
نعمت الله در پایان درباره اینکه وزیر ارشاد تغییر کرده است، از خواسته هایی که دارد گفت: «ما کار زیادی در فیلمسازی با وزرا و وکلا نداریم، اولین نکته این است که مزاحمت در کار ایجاد نکنند، ما دیگر با آداب مملکت و خوب و بدها آشنا هستیم، گاهی می خواهند خودشیرینی کنند و ایراد الکی می گیرند، دوم هر کاری می کنند برای ماهیت سینما باشد نه افراد، سوم اقدامات بنیادی که به بهبود اوضاع کمک کند را انجام دهند و آخر اینکه ایراد الکی نگیرند. مانند فردی که از «وضعیت سفید» ایراد گرفت و با همکاری آقای پورحسینی این سریال پخش شد.»
او افزود: «آقایانی که در ممیزی هستند مانند آقای رسایی هیچگاه در سخنانشان نتوانستهاند به مخملباف نرسند و همیشه از او سخن می گویند. نگاه سمبلیک و استعاری به فیلمها از مخملباف شروع شد، انگار نمی توانند حرف دیگری بزنند و در همان زمان مخملباف مانده اند و بیش از ۹۹ درصد از تشخیص هایشان هم نادرست است.»
نعمت الله درباره فیلم «شعله ور» اضافه کرد: «شبیه «آرایش غلیظ» است اما شوخی های آن را ندارد و جدی است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- «بی پولی»؛ چالشهای خطرناک یک زوج
- گفتوگو با امین حیایی/ به سرنوشت اعتقاد دارم/ آنچه در مسیرم قرار میگیرد برایم درست است
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- مردِ فروتن و مهربان/ برای تولد فریدون جیرانی
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟