عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به پرسش های اهالی رسانه پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد عصر شنبه اول اردیبهشت ماه با حضور در پردیس چارسو محل برگزاری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره جداسازی بخش ملی و جهانی جشنواره گفت: جداسازی این دو بخش به چند دلیل بود که مهم ترین دلیل این بود که بخش جهانی با توجه به هیجان فیلم های داخلی دیده نمی شد آن هم در حالی که بخش جهانی کارکردهای متنوعی داشت.
وی افزود: به نظر من در این سال ها که از تفکیک دو بخش جشنواره می گذرد، جشنواره جهانی توانسته جایگاه خود را پیدا کند و روند رو به رشدی داشته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه عنوان «فجر» نباید برگزاری جشنواره را به دهه فجر منحصر کند، بیان کرد: عنوان «فجر» نسبت جشنواره را با جمهوری اسلامی مشخص می کند و این نسبت با سینمای ایران همواره حفظ خواهد شد.
صالحی درباره تعامل سینمای ایران با جشنواره های دیگر دنیا و حضور فیلمسازانی چون اصغر فرهادی و جعفر پناهی در جشنواره های خارجی گفت: نگاه ما تعامل حداکثری با سینمای جهان است و جشنواره جهانی فیلم فجر نیز با همین سیاست حرکت کرده است. ما با همین رویکرد ارتباطات جهانی خود را تنظیم و ترسیم کرده ایم البته طبعا پاره ای از قوانین و قواعد وجود دارد که باید رعایت شود و در مورد این دو فیلمساز به موضع رسمی نرسیده ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره همکاری وزارت امور خارجه و دستگاههای امنیتی برای دعوت از مهمانان شاخص سینمای جهان به جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: باید بتوانیم به سوی تعامل حداکثری بین دستگاه امنیتی و فرهنگی پیش برویم.
وی افزود: جشنواره جهانی فیلم فجر میتواند فرصتی برای سینما و فرهنگ و هنر ایران باشد. خوشبختانه در سه سال گذشته فضای مورد نظر برای تعامل حوزه فرهنگ و امنیت تقویت شده و سال به سال به مشترکات بیشتری می رسیم. ما میدانیم که هر چه میزان ارتباطتمان با فرهنگ و سینمای جهان بیشتر شود به نفع فرهنگ و هنر ایران است. خوشبختانه میزان این تعاملات در جشنواره امسال نسبت به سال گذشته خیلی بهتر بوده است.
صالحی درباره همکاری هرچه بیشتر سایر دستگاههای دولتی و سازمانهای عمومی برای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: به نظر میآید کل کشور باید به این نتیجه برسد که سینمای ایران برایشان یک فرصت است. نه تنها بخش فرهنگ بلکه بخش اقتصاد در حیطههای مختلفی مانند گردشگری، کشاورزی و همه سازمانها باید به این تفکر برسند که سینمای ایران فرصتی ملی است و اگر از این فرصت استفاده حداکثری شود نه تنها به نفع سینما و فرهنگ و هنر است بلکه به نفع ایران خواهد بود از این جهت وزارتخانهها و سازمانهای مختلف دولتی و عمومی کشور هر مقدار که به سینما نزدیک شوند مانند همین جشنواره سینمایی که دریچهای به خارج از کشور گشوده، به نفع خود آنها نیز هست.
وی در پاسخ به پرسشی درباره نامه نگاری سینماگران با رییس جمهوری گفت: اهالی سینما این حق را دارند که طرف خطاب را اشخاص مختلف قرار دهند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- مراسم خاکسپاری محمدعلی کشاورز / گزارش تصویری
- توئیت وزیر ارشاد درباره بازگشایی سالنهای سینما و تئاتر
- واکنش وزیر ارشاد به جنجالی که گفتههای یک مداح آفرید
- نامه صنوف خانه سینما به وزیر ارشاد/ وضعیت نابسامان سینماگران را تدبیر کنید
- مردم احسان کنند مسئولان مدیریت کنند!
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی
- گذری در جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند