تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۲۰:۱۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 98677

 

 

 

تینا جلالی در اعتماد نوشت :

حالا دیگر گروه اکران فیلم‌های تجربی در سومین سال فعالیت خود صاحب جایگاهی است و توانسته به خوبی جایش را میان اهالی سینما باز کند. اگر عده‌ای روزهای ابتدایی شکل‌گیری این موسسه به تداوم فعالیت آن امیدی نداشتند امروز فیلم‌های باب میل‌شان (مستند و کوتاه) را در جدول اکران هنر و تجربه می‌بینند، آن هم فیلم‌های مستند و کوتاه جسورانه‌ای که به ‌غیر از این گروه معلوم نبود چطور فضای اکران و نمایش برایشان فراهم می‌شد (مستندهای «رزم‌آرا، یک دوسیه مسکوت»، «سفر سهراب»، «بزم رزم» و…. فیلم‌های کوتاه «رتوش»، «حیوان» و…)

اگرچه امسال نمایش فیلم‌های بلند سینمایی تجربی در این گروه تاحدودی کمتر از سال‌های گذشته است (آن‌هم ارتباط مستقیم با تولیدات سینما دارد) اما هنر و تجربه در سه سال گذشته فضای مناسبی را برای اکران فیلم‌های با نگاه متفاوت فراهم کرده است.

اما این گروه سینمایی برای ادامه مسیر فعالیت‌های خود برنامه‌هایی در نظر دارد و اهدافی را دنبال می‌کند. جعفر صانعی‌مقدم مدیرعامل موسسه «هنر و تجربه» درخصوص برنامه‌های پیش روی این گروه به «اعتماد» می‌گوید: «در ادامه سیاست‌های گروه «هنر و تجربه» امیدواریم شرایطی فراهم کنیم تا فیلم‌های خارجی را در گروه هنر و تجربه اکران کنیم. محل نمایش فیلم‌های خارجی در کشورمان فعلا جشنواره جهانی است ما دنبال این فرصت هستیم که بتوانیم امتیاز نمایش فیلم‌های خارجی را در اختیار بگیریم و فیلم‌های روز دنیا را در گروه هنر و تجربه اکران کنیم.»

گروه هنر و تجربه در جشنواره‌های فیلم کوتاه، مستند و بلند سینمایی جوایزی را تحت عنوان جایزه هنر و تجربه به برگزیدگان اهدا می‌کند اما از آنجایی‌که این گروه منابع مالی ندارد، نمی‌تواند جشنواره برگزار کند. صانعی‌مقدم در این خصوص توضیح می‌دهد: «تصمیم داریم برای گروه هنر و تجربه جشنواره‌ای مستقل برگزار کنیم، اما چون این گروه از منابع مالی برخوردار نیست این موضوع تا به امروز محقق نشده اما طبیعتا اگر منابع مالی تامین شود امکان خوبی برای برگزاری جشنواره مستقل هم خواهیم داشت. به‌ احتمال ‌زیاد با همکاری سفارتخانه‌ها و با نمایش فیلم‌های منتخب روز امکان برگزاری جشنواره‌ای خوب برای گروه هنر و تجربه فراهم می‌شود که در این جشنواره، فیلم‌های ایرانی گروه هنر و تجربه هم مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند. البته جشنواره جهانی فعلا خلأ تماشای فیلم‌های خوب خارجی را پر می‌کند اما گروه هنر و تجربه هم می‌تواند بدون هیچ‌گونه ریخت‌وپاش و با استفاده از حداقل منابع مالی با در اختیار گرفتن رایت فیلم‌ها در این مسیر قدم بردارد.»

گروه هنر و تجربه در ادامه سلسله برنامه‌های هفته‌ بین‌المللی فیلم «هفته فیلم اروپایی» را با مشارکت موسسه ملی فرهنگی اتحادیه اروپا و با حضور نماینده اتحادیه اروپا در ایران، سفرای کشورها و معاونین سفرا، رایزن‌های فرهنگی، مدیران سینمایی، هنرمندان، چهره‌های سرشناس فرهنگی و هنری و اهالی رسانه برگزار کرد.

جعفر صانعی‌مقدم مدیرعامل موسسه هنر و تجربه درخصوص چگونگی برگزاری این هفته‌های بین‌المللی در ایران با بیان اینکه این برنامه از سال گذشته آغاز شده، توضیح می‌دهد: «هدف اصلی از برگزاری چنین هفته‌های فیلمی در ایران معرفی فیلم‌های هنری و تجربی سایر کشورها به علاقه‌مندان سینماست. همچنین ایجاد فرصت بحث و گفت‌وگو و تبادل‌نظر میان فیلمسازان ایرانی و خارجی که در جلسات مختلف کنار یکدیگر حضور پیدا می‌کنند و با مجموعه محصولات هنری، تجربی سایر کشورها آشنا می‌شوند.»

هفته فیلم ارمنستان، برزیل و آلمان ازجمله هفته‌های فیلمی بود که سال گذشته در گروه سینمایی هنر و تجربه برگزار شد و امسال هم در تداوم این مسیر هفته فیلم چین و صربستان و هفته فیلم اروپایی شکل اجرایی به خود گرفت. صانعی‌مقدم توضیح می‌دهد: «این برنامه با حضور ۱۵ کشور در خانه هنرمندان ایران، پردیس گلستان شیراز، پردیس ستاره‌باران تبریز، پردیس سیتی‌سنتر اصفهان، تماشاخانه پارس کرمان، پردیس هویزه مشهد و سینمای هنر و تجربه بابل با حضور ۱۵ فیلم از
۱۵ کشور اروپایی اتریش، بلغارستان، دانمارک، فنلاند، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، هلند، لهستان، سوئد، اسلونی، اسپانیا، سوییس و انگلستان برگزار شد و با استقبال خوبی از جانب مخاطبان همراه بود.»

اتحادیه فیلم‌های اروپایی شامل ۱۵ کشور است و این ۱۵ کشور مجموعه فیلم‌های هنری و تجربی خود را برای گروه هنر و تجربه می‌فرستند آنها هم از میان فیلم‌های ارسالی از هر کشور یک فیلم را بنا بر کیفت درخور توجهی که دارد، انتخاب می‌کنند. صانعی‌مقدم علاوه بر این می‌گوید: «گروه سینمایی هنر و تجربه در هفت شهر ایران نمایندگانی دارد و ما عملا با نمایش فیلم‌های هنری و تجربی جهان فرصت تماشای فیلم‌ها را برای مخاطبان در سراسر کشور فراهم می‌کنیم تا برای آن دسته از مخاطبانی که با فیلم‌های هنری و تجربی دنیا آگاهی ندارند فضای آشنایی فراهم کنیم. از طرفی در هر هفته فیلم میهمانانی از کشورهای مختلف به ایران می‌آیند و طی آن تعامل و گردهمایی‌هایی با سینماگران ایرانی و مسوولان سینما داریم، نتایج این گفت‌وگوها به تولیدات مشترک می‌انجامد البته موسسه هنر و تجربه گروهی برای اکران فیلم‌هاست و تولید فیلم در سیاست‌های آن محلی از اعراب ندارد اما می‌توانیم زمینه‌های تولید را در جهت رونق سینما برای سینماگران ایرانی فراهم کنیم.»

یکی از بخش‌های هفته‌های فیلم برگزاری
ورک شاپ‌هایی است که در این کارگاه‌ها بسیاری از سازمان‌ها شرکت می‌کنند و جلسات متعدد و بحث و گفت‌وگوهای زیادی ایجاد می‌شود و در دل این گفت‌وگوها افراد به همکاری‌های خوبی می‌رسند. به عنوان نمونه مدیر بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی با مدیر مرکز ملی فیلم صربستان جلسات گفت‌وگویی را برای تولیدات مشترک داشتند که همین گام مثبتی در پیشبرد اهداف برگزاری هفته‌های فیلم تلقی می‌شود.

جعفر صانعی‌مقدم در بخش دیگر صحبت خود می‌گوید: «چنین ارتباطاتی یک دیپلماسی فعال فرهنگی است که می‌تواند باعث ارتباط فعال بین کشورهایی که می‌خواهند زیر سلطه سینمای هالیوود نباشند، برقرار کند و از زیر سایه آن سینما خود را بیرون بیاورد. هفته‌های فیلم راجع به سینمای کمتر دیده‌شده آسیا یا اروپا بیشتر حرف زده می‌زند در همین مسیر سینمای ایران می‌تواند پیشقراول باشد.»

گویا در برگزاری هفته‌های فیلم در ایران، پیگیری‌های زیادی از سوی کشورهای مختلف برای اکران فیلم‌های‌شان در ایران می‌شود تا این هفته‌های فیلم در ایران ادامه‌دار باشد اما پرسش اینجاست که هزینه برگزاری این هفته‌ها با ایران است یا کشور طرف مقابل؟ که صانعی‌مقدم می‌گوید: «به نکته خوبی اشاره کردید، کلیه برگزاری هفته‌های فیلم در ایران را خود کشورهایی که در این هفته‌ها شرکت می‌کنند متقبل می‌شوند ازجمله رایت فیلم‌ها و حضور صاحبان آثار و… همه به عهده کشورهای شرکت‌کننده و به سفارتخانه‌های‌شان مربوط است. هنر و تجربه فقط سالن‌های سینما و فضای گفت‌وگو و رسانه‌ای را در اختیار آنها قرار می‌دهد.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها