به گزارش سینماسینما، سیدمحمد مهدی طباطبایینژاد در آخرین روز برگزاری یازدهمین دوره جشنواره مستند حقیقت بیان کرد: جشنواره امسال هم در بخش ملی و هم در بخش بینالملل خوب و متفاوت برگزار شد و استقبال مخاطبان حتی در روز شنبه (۲۵ آذرماه) که اولین روز کاری هفته است نشان از شیب رو به رشد جذب مخاطب داشت. ضمن این که کارگاههای پژوهشی برگزار شده در کنار بازار این جشنواره، از بخشهای خوب این دوره بود که البته من به عنوان دبیر جشنواره نباید خیلی به آنها تعریف کنم.
او در پاسخ به این که برخی مستندسازان معتقدند، جشنواره امسال آنطور که باید فیلمهای جسورانه نداشت و برخی مستندسازانی که در سالهای گذشته صاحب اسم و رسمی شدهاند در این دوره حضور نداشتند و تمام اینها به نظر میرسد که نوعی احتیاط و رویکرد خاص برای نمایش فیلمها در جشنواره وجود داشته است، بیان کرد: اتفاقا من به عنوان دبیر جشنواره معتقدم امسال فیلمهای جسورانه بیشتری در سینما حقیقت نمایش داده شد که صاحب سبک و کارگردانی درستی بودند. البته نمیدانم منظور از “جسور” چیست، شاید برخی فیلمهایی که نامشان بیشتر حاشیه به دنبال داشته است، مدنظر باشد. اگر این طور باشد باید بگویم در جشنواره امسال فیلمهایی که حاشیه پُفکی داشته باشند، نداشتیم و آثاری به نمایش در آمد که در سینمای آینده ایران جزو آثار مهم،جدی و تاثیرگذار شناخته خواهند شد.
طباطبایینژاد با تاکید بر اینکه در گذشته برخی فیلم ها در جشنواره بودند که فقط حاشیه داشتند و به عنوان یک اثر مستند ویژگی چندان شاخصی نداشتند، خاطرنشان کرد: امسال تلاش کردیم یک سبک حرفهای را برای جشنواره رعایت کنیم.
وی ادامه داد: شاید به نظر برسد در دورههای قبل، جشنواره کمی رنگ و بوی روشنفکری داشته، به طوری که برخی سینماگران که مثلا بیشتر از طیف فکری اصولگرایی بودند از حضور در جشنواره پرهیز میکردند یا برای مچگیری از فیلمهای دیگر به جشنواره میآمدند اما امسال اصلا چنین چیزی وجود نداشت و دایره وسیعتری آثار خود را در این رویداد به نمایش گذاشتند. ما تلاش کردیم با رویکرد خود به گروههای مختلف فکری از جمله اصولگرایان این پیغام را بفرستیم که جشنواره متعلق به همه است، چون جشنواره مستندِ سینمای ایران است و طیف روشنفکر، سنتی، اصلاحطلب و اصولگرا، همه میتوانند در این رویداد سینمایی شرکت کنند.
دبیر این جشنواره همچنین درباره حضور نداشتن برخی از مستندسازان مطرح شده سالهای قبل در این دوره توضیح داد: این مسئله همانند آن چیزی است که در سینمای داستانی اتفاق میافتد، یعنی یک فیلم ساز در یک سال، فیلمی در جشنواره فجر دارد و یک سال ندارد، اما امسال چهرههای قدیمی و جدید همه در کنار هم در جشنواره حقیقت حضور داشتند و در کنار چهرههای باسابقه، جوانان نیز وارد عرصه شدند که آثارشان در اکران هم میتواند تاثیر گذار باشد.
طباطبایینژاد در پایان با بیان اینکه برخی فیلمهای جشنواره به واسطه تلاش جدی سازندگانشان درجه یک بودهاند، گفت: شاید در یک دوره شاهکاری به نمایش درآید که همه فیلمها را تحت تاثیر قرار بدهد و طبیعی است که در یک دوره دیگر شاهکاری در جشنواره نباشد. با این حال اصل مهم برای ما مجموع فیلمها بود که براین باورم معدل فیلمهای امسال جشنواره از سال گذشته بالاتر بوده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- وحید اسفندیاری: موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- آب را گل نکنیم/ نگاهی به مستند «کاریز، قصه آب»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمود توسلیان کارگردان مستند «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی»
- دغدغهمند، ماندگار و غیرسانتیمانتال/ نگاهی به مستند «آب، باد، خاک، نان»
- دو چهره مطرح ایرانی در قاب مستند/ نگاهی به فیلمهای «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو» و «روزگار گل آقایی»
- یک سامورایی/ نگاهی به مستند «سمفونی حمید»
- مستند «تکیه دولت»؛ داستان اضمحلال
- خبرهایی از پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟