تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۱۰:۲۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 74929
دبیر جشنواره‌ی سینما «حقیقت» با بیان اینکه «این جشنواره به تمام گروه‌های فکری و سیاسی تعلق دارد» گفت:‌ معتقدم فیلم‌های امسال و همچنین خود جشنواره به لحاظ معدل کلی از سال گذشته بالاتر بوده‌اند.

به گزارش سینماسینما، سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد در آخرین روز برگزاری  یازدهمین دوره جشنواره مستند حقیقت بیان کرد:‌ جشنواره امسال هم در بخش ملی و هم در بخش بین‌الملل خوب و متفاوت برگزار شد و استقبال مخاطبان حتی در روز شنبه (۲۵ آذرماه) که اولین روز کاری هفته است نشان از شیب رو به رشد جذب مخاطب داشت. ضمن این که کارگاه‌های پژوهشی برگزار شده در کنار بازار این جشنواره، از بخش‌های خوب این دوره بود که البته من به عنوان دبیر جشنواره نباید خیلی به آن‌ها تعریف کنم.

او در پاسخ به این که برخی مستندسازان معتقدند، جشنواره امسال آنطور که باید فیلمهای جسورانه نداشت و برخی مستندسازانی که در سال‌های گذشته صاحب اسم و رسمی شده‌اند در این دوره حضور نداشتند و تمام این‌ها به نظر می‌رسد که نوعی احتیاط و رویکرد خاص برای نمایش فیلمها در جشنواره وجود داشته است، بیان کرد:‌ اتفاقا من به عنوان دبیر جشنواره معتقدم امسال فیلم‌های جسورانه‌ بیشتری در سینما حقیقت نمایش داده شد که صاحب سبک و کارگردانی درستی بودند. البته نمی‌دانم منظور از “جسور” چیست، شاید برخی فیلمهایی که نامشان بیشتر حاشیه به دنبال داشته است، مدنظر باشد. اگر این طور باشد باید بگویم در جشنواره امسال فیلم‌هایی که حاشیه پُفکی داشته باشند، نداشتیم و آثاری به نمایش در آمد که در سینمای آینده ایران جزو آثار مهم،جدی و تاثیرگذار شناخته خواهند شد.

طباطبایی‌نژاد با تاکید بر اینکه در گذشته برخی فیلم ‌ها در جشنواره بودند که فقط حاشیه داشتند و به عنوان یک اثر مستند ویژگی چندان شاخصی نداشتند، خاطرنشان کرد:‌ امسال تلاش کردیم یک سبک حرفه‌ای را برای جشنواره رعایت کنیم.

وی ادامه داد:‌ شاید به نظر برسد در دوره‌های قبل، جشنواره کمی رنگ و بوی روشنفکری داشته، به طوری که برخی سینماگران که مثلا بیشتر از طیف فکری اصولگرایی بودند از حضور در جشنواره پرهیز می‌کردند یا برای مچ‌گیری از فیلم‌های دیگر به جشنواره می‌آمدند اما امسال اصلا چنین چیزی وجود نداشت و دایره وسیع‌تری آثار خود را در این رویداد به نمایش گذاشتند. ما تلاش کردیم با رویکرد خود به گروه‌های مختلف فکری از جمله اصولگرایان این پیغام را بفرستیم که جشنواره متعلق به همه است، چون جشنواره مستندِ سینمای ایران است و طیف روشنفکر، سنتی، اصلاح‌طلب و اصولگرا، همه می‌توانند در این رویداد سینمایی شرکت کنند.

دبیر این جشنواره همچنین درباره حضور نداشتن برخی از مستندسازان مطرح شده سال‌های قبل در این دوره توضیح داد: این مسئله همانند آن چیزی است که در سینمای داستانی اتفاق می‌افتد، یعنی یک فیلم ساز در یک سال، فیلمی در جشنواره فجر دارد و یک سال ندارد، اما امسال چهره‌های قدیمی و جدید همه در کنار هم در جشنواره حقیقت حضور داشتند و در کنار چهره‌های باسابقه، جوانان نیز وارد عرصه شدند که آثارشان در اکران هم می‌تواند تاثیر گذار باشد.

طباطبایی‌نژاد در پایان با بیان اینکه برخی فیلم‌های جشنواره به واسطه تلاش جدی سازندگان‌شان درجه یک بوده‌اند، گفت:  شاید در یک دوره شاهکاری به نمایش درآید که همه فیلم‌ها را تحت تاثیر قرار بدهد و طبیعی است که در یک دوره دیگر شاهکاری در جشنواره نباشد. با این حال اصل مهم برای ما مجموع فیلم‌ها بود که براین باورم معدل فیلم‌های امسال جشنواره از سال گذشته بالاتر بوده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها