تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۱۹:۰۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 82953

سید جمال ساداتیان گفت: معضلات اجتماعی را نمی‌توان در بهشت برین به تصویر کشید.

به گزارش سینماسینما، این تهیه‌کننده سینمای ایران در واکنش به گزارش دفتر استراتژی ریاست جمهوری درباره فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگویی گفته است: سینمای ما چیزی برگرفته از حوادث اجتماعی جامعه ما است برخی میگویند درست است که ما در جامعه‌مان آسیبهای اجتماعی داریم اما وظیفه نداریم آنها را در فیلم‌هایمان به نمایش درآوریم اما از آنجایی که فیلمسازان ما در جامعه‌ای زندگی میکنند که رئیس جمهور به قوه قضائیه حمله می‌کند و قوه قضائیه به دیگران و ما هر روز شاهد ناهنجاری‌های اجتماعی هستیم اینها همه در افکار عمومی جامعه تاثیر میگذارد.

وی ادامه داد: وقتی جامعه ملتهب این چنینی داریم قطعا در ذهن نویسندگان تاثیر دارد و خواسته و ناخواسته این موضوعات را هم در آثارشان میبینیم.

ساداتیان با بیان اینکه همه مسائل اجتماعی بر اساس شاخص‌ها ارزیابی میشوند، گفت: درحال حاضر در کشور ما همه شاخص‌های اجتماعی دچار بحران هستند. وضعیت پرونده‌های قضایی و پرونده‌های طلاق خوب نیست و ضریب اعتماد افراد بسیار پایین آمده است.

تهیهکننده «برف روی کاج‌ها» یادآور شد: فیلمسازان ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که حوادث پیرامونشان خواسته و ناخواسته در فیلم‌هایشان تاثیرگذار خواهد بود.

ساداتیان افزود: آسیب‌های اجتماعی بر اساس شاخص‌ها ارزیابی می‌شوند و متاسفانه امروز همه شاخص‌های اجتماعی ما دچار بحران شده است. ما آزادی بیان نداریم و فیلمساز می‌خواهد این موارد را در فیلم‌هایش منعکس کند.

وی افزود: امروز فیلم‌هایی مورد توجه مردم قرار میگیرد که نابهنجاریهای اجتماعی را به تصویر بکشد. بخشی از این حرف‌ها که در گزارش ریاست جمهوری بود را در فیلم‌ها می‌بینیم و این بسیار طبیعی است زیرا اگر بخواهیم مواردی خارج از آسیب‌های اجتماعی را در فیلم‌ها به تصویر بکشیم مورد اقبال مخاطب قرار نمیگیرد.

ساداتیان در مورد ذائقه مخاطب نیز گفت: مردم یا میخواهند فیلم‌های فانتزی و کمدی ببینند و یا فیلم‌های اجتماعی و اگر بخواهند فیلم‌های اجتماعی ببینند باید وضعیت موجود اجتماعی کشورمان در فیلم‌ها وجود داشته باشد تا مورد پسندشان قرار گیرد. به همین دلیل این اختلاف سلیقه وجود دارد که چطور می‌توانیم نمایی از جامعه‌مان را در فیلم‌ها نشان دهیم تا به مردم برنخورد.

وی در مورد فیلمهای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز گفت: فیلم های جشنواره تراووش ذهن آدم‌هایی است که در جامعه زندگی می‌کنند و چون زاییده ذهن فیلمسازان است مورد توجه مدیران دولتی قرار نمیگیرد و انتقاد می‌کنند که چرا فیلم‌های جشنواره سیاه نمایی دارد یا میگویند چرا کارکترهای فیلمها بدین گونه به تصویر کشیدید.

تهیهکننده«جامهدران» ادامه داد: طبیعی است زمانی که قرار است معضلات اجتماعی را در فیلمها مطرح کنیم، نمیتوانیم آنرا در بهشت برین  به تصویر بکشیم . به عنوان مثال، سریال «کلاه پهلوی» را می‌سازیم و  کشف حجاب در زمان رضا شاه را مطرح کنیم اما خانمها تا گلویشان پوشیده است، این خود نوعی تعارض است. این تعارضها خروجی شان این می‌شود که سازنده، مردم و دولتی‌ها همه ناراضی می شوند.
ساداتیان همچنین گفت: فیلم‌ها بر اساس ذائقه مخاطب ساخته می‌شود و بخشی از فیلم‌ها با خواسته مخاطب همسو است اما مدیران دولتی با این نوع نگرشها خیلی سازگاری ندارند زیرا مدیران دولتی دوست ندارند مواردی که در جامعه اتفاق افتاده را در قالب فیلم ببینند به همین دلیل هم آن‌را توجیه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری همزمان با برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به تحلیل و ارزیابی فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره با محوریت موضوع «تصویر ایران در سینمای ایران» پرداخت و به تازگی پس از مشاهده و تحلیل ۲۲ فیلم داستانی جشنواره فیلم فجر توسط گروه پژوهشی مرکز، جمع‌بندی «تصویر ارائه شده از ایران» در این آثار در قالب ۱۳ عنوان منتشر کرد؛جامعه،خانواده، زنان،انسان،تکنیک و تکنولوژی،آینده، امید و رویا،خلاق و دین، گسست نسلی،قانون، عقلانیت و پیشرفت،امنیت و آزادی،ما/هویت ملی،آسیب‌های اجتماعی.

منبع : ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها