تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۵:۵۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 81050

علی ملاقلی‌پور کارگردان سینما با حضور در برنامه «شب‌های شفاهی» نظرات خود را درباره جشنواره فیلم فجر و مدیریت سینما مطرح کرد.

به گزارش سینماسینما، برنامه «شب‌های شفاهی» چهارشنبه شب دوم اسفندماه روی آنتن رفت و در این برنامه علی ملاقلی‌پور، امیرحسین شریفی تهیه‌کننده و محمدرضا آهنج کارگردان مهمانان محمود گبرلو بودند.

ملاقلی‌پور : بعضی فیلم‌های جشنواره کپی از آثار داخلی و خارجی بود

علی ملاقلی‌پور در بخشی از برنامه «شب‌های شفاهی» با اشاره به جشنواره فیلم فجر گفت: «خیلی خوشحالم رویکرد جشنواره این بود که به دفاع مقدس و آثار از جنس آن پرداخته شد. داوری‌ها در جشنواره‌ها سلیقه‌ای است.»

او درباره فیلم «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: «به طور کل از فیلم حاتمی‌کیا انتظار بیشتری داشتم.»

او گفت: «جشنواره فیلم فجر فاجعه بود. من ندید، اطمینان داشتم چه فیلمی تمام جوایز را می برد و در مصاحبه ای هم اعلام کردم. مشکل از هیات انتخاب فیلم ها است، فیلمی وارد مسابقه جشنواره شد که هنوز فیلمبرداری فیلم تمام نشده بود و بعد اعتراض به دریافت نکردن جایزه هم می کند، ولله که حضور آن فیلم در جشنواره حرام است.»

این کارگردان همچنین گفت: «برخی فیلم‌ها نیز کپی از آثار داخلی و خارجی بودند. اگر قرار است فیلمی نشات گرفته از فیلمی دیگر باشد لااقل باید بهتر از اثر قبلی باشد.»

او نقد خود را به وضعیت فعلی سینما چنین مطرح کرد: «مسیر سینما درست نیست و دائما افرادی به روی کار می آیند که هیچ سابقه ای در بازیگری یا تهیه کنندگی ندارند و اگر انها هم سقوط کنند باز هم افرادی مانند انها به روی کار می‌آ‌یند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بتواند جلوی مسیرهای غلط را بگیرد، این نظارت نباید فقط جلوگیری از یک تئاتر و فیلم برای ضربه به اثر هنری باشد. عدالت در سینما درست نمی‌شود تا زمانی که وجدان کاری نباشد. فرهنگ و ارشاد در واقع اصل است، ولی در کشور ما سیاست و اقتصاد مهمتر است. سیاست باید فرهنگ را بسازد، نه اینکه من هنرمند از سیاست‌مداران خواهش کنم فیلم من را ببینند.»

شریفی: قدرت مافیا از نمایندگان خانه سینما بیشتر است

امیرحسین شریفی دیگر مهمان این برنامه گفت:‌ «در سینمای ایران اتفاقاتی برای گروه خاصی درحال وقوع است که از زمان ساخت فیلم تا اکران فیلم فقط دو سه ماه زمان می‌برد.»

او همچنین گفت: «ما در شورای عالی قانون گذاشتیم که کسی که ۳شغل دارد نباید به عنوان نماینده تهیه کنندگان در شورای صنفی نماینده تهیه کنندگان انتخاب شود ولی اجرا نشد.»

شریفی تاکید کرد: «ما سینما نداریم! سینمای خاص وجود دارد که متعلق به گروهی خاص است، ۴شرکت پخش فیلم‌ها را برعهده دارند مثل فیلمیران. سینمای ایران،سینما شخصی شده است. همه کسانی که فیلم پخش می کنند باید عدالت را رعایت کنند تا فیلم سوزی به وجود نیاید.»

او ادامه داد:‌ «ما یک پخش کننده داریم، مشکل سینما ایران همین است.در گذشته تهیه‌کننده فردی دیگر وپخش کننده فردی دیگر بود. اما هم اکنون رانت در سینما وجود دارد. با این وضع من به سمت ساخت سریال مایل شدیم. اگر ما فیلم کمدی هم می ساختیم باز هم فایده ای نداشت و همان پخش کننده اجازه اکران کامل به ما نمی‌داد. قدرت مافیا از نمایندگان خانه سینما بیشتر است.»

او گفت: «با هیچ قانونی امکان مقابله با مافیا وجود ندارد، باید همه مسئولان در این زمینه پاسخ گو باشند.»

شریفی با اشاره به دشواری فیلمسازی در شهرهایی غیر از تهران گفت: «درحال حاضر مشغول کار در تبریز هستم که این مجموعه ادامه مجموعه «روزهای دلتنگی» است.»

آهنج: گلایه حاتمی‌کیا نادیده گرفتن فیلمنامه بود

محمدرضا آهنج کارگردان فیلم «من یک ایرانیم» در برنامه «شب‌های شفاهی»‌درباره این فیلم گفت: «فیلم «من یک ایرانیم» بعد از سه سال اکران شد و ما جشنواره فجر را از دست دادیم، ما در این فیلم از اقای حیدری استفاده کردیم به دلیل ورزشی بودن موضوع فیلم و صحنه هایی از فیلم در اکراین فیلم برداری شد. نمی گویم از فیلمم راضی نیستم، فیلم من شریف است.»

او همچنین درباره جشنواره فجر و سخنان ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: «گلایه آقای حاتمی‌کیا به این بود که فیلمنامه نادیده گرفته شده واین نوعی آفت به سینما ایران است، موضوع فیلم مسئله حمایت از کشورمان است. ما در همه جا سیاست‌زده شده‌ایم، و من به این بخش از صحبت‌های اقای حاتمی کیا معترض هستم. با آن بخش ازسخنان آقای حاتمی‌کیا که به موضوع رزمندگان و حمایت از وطن اشاره دارد موافقم. من یک خلأ رادر سینما احساس کردم و آن وجود یک قهرمان بود امیدوارم این فیلم در سینماها دیده شود.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها