تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۶/۲۰ - ۱۹:۵۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 96218

محمد باریکانی /خبر‌نگار

ساخت‌وساز برج‌های دوقلوی همدان درست در عرصه یک بنای تاریخی ثبت ملی شده که اواخر دوره قاجار با هدف امنیت بهداشتی مردم همدان ساخته شده بود کار را به جایی رساند تا پرویز پرستویی و امیرشهاب رضویان؛ ۲ سینماگر ایرانی نیز به این اقدام واکنش نشان بدهند و در نامه‌ای از مسئولان شهر همدان درخواست کنند که ساخت برج‌های دوقلو را برای حفاظت از بنای تاریخی نورمحال متوقف کنند.
در نامه پرویز پرستویی و امیرشهاب رضویان به نیکبخت، استاندار همدان، صوفی شهردار همدان، مالمیر مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان و پیمان ترکمانه، مدیرکل کمیته امداد استان همدان آمده است: «همانطور که مستحضر هستید، چندی است در عرصه و حریم اولیه عمارت تاریخی نورمحال یا پارک پرواز، ساخت‌وساز یک یا ۲ برج آغاز شده است که عملا به این بنای ارزشمند، امکان توسعه فضای سبز و منظر آن آسیب خواهد رساند.»
این ۲ سینماگر ایرانی در نامه خود تأکید کرده‌اند: «با توجه به مجوز صادره از سوی شهرداری و سایر ادارات، بهتر است علاوه بر منافع عموم مردم و آیندگان، منافع مالک زمین نیز درنظر گرفته و با تهاتر، زمین دیگری به کمیته امداد واگذار شود.»
پرویز پرستویی و امیر شهاب رضویان در نامه خود به مسئولان استان همدان اعلام کردند:«ما به‌عنوان دوستداران میراث فرهنگی این کهن شهر، خواهشمندیم با توجه به اینکه همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال٢٠١٨ معرفی شده، نسبت به توقف این ساخت‌وساز دستور لازم را صادر فرمایید تا از یک اثر تاریخی و جاذبه گردشگری مهم حفاظت شود.»

موافقت با ساخت برج در عرصه نورمحال

اما پیگیری‌های همشهری از شهرداری همدان در مورد ماجرای ساخت برج‌های دوقلو در شهر همدان مشخص کرده است که سال گذشته در جلسه کمیسیون ماده۵ در همدان، مدیرکل سابق اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان موافقت خود با ساخت برج‌های دوقلو در عرصه و حریم درجه یک بنای تاریخی ثبت ملی شده نورمحال را اعلام کرده است.
علی مالمیر مدیر کل کنونی اداره میراث فرهنگی همدان البته از گفت‌وگو با همشهری درخصوص ساخت‌وسازهای اخیر در عرصه بنای تاریخی نورمحال خودداری کرد. نیکبخت استاندار همدان نیز با ابراز بی‌اطلاعی از ساخت‌وساز در عرصه بنای تاریخی نورمحال هرگونه اظهارنظر در این رابطه را به پس از گفت‌وگو با شهردار همدان موکول کرد.
اواخر دور قاجار ۲ مکان برای بهداشت و آموزش مردم در همدان ساخته شد. یکی از این بناها به سفارش بدیع‌الحکما پزشک نامی همدان ساخته شد که امروز نیز به‌عنوان خانه بدیع‌الحکما همچنان وجود دارد. عمارت دوم توسط کارشناسان آمریکایی روی تپه نورمحال ساخته شد که بعدها معروف به عمارت آمریکایی‌ها شد. پس از این ۲ بنا، در محل خیابان طالقانی فعلی همدان، بیمارستانی با نام بیمارستان آمریکایی‌ها ساخته شد که بعدها به بیمارستان اکباتان تغییر نام یافت و این بنا نیز در سال‌های اخیر توسط علوم پزشکی استان همدان تخریب شد.

اعتراض شهروندان همدانی به برج‌سازی‌ در عرصه بنای تاریخی 

ماجرای صف‌کشی لودرها در عرصه بنای تاریخی نورمحال همدان درست در همان روزهایی رسانه‌ای شد که همدان میزبان برپایی افتتاحیه رویداد همدان۲۰۱۸ پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی بود و مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور نیز در این مراسم حضور داشتند.
هیچ‌یک از مسئولانی که پای ساخت‌وساز در عرصه عمارت تاریخی نورمحال ایستادند تا زمینه احداث برج‌های دوقلو در عرصه این بنای ثبت ملی شده هموار شود، دیروز حاضر به گفت‌وگو با روزنامه همشهری درباره چرایی این اقدام نشدند.  در سوی دیگر دوستداران میراث فرهنگی و مردم شهر همدان ایستاده‌اند تا به هر نحو ممکن از تعدی به عرصه و حریم این بنای تاریخی جلوگیری کنند. مردم شهر همدان به‌ویژه ساکنان منطقه‌ای که بنای تاریخی نورمحال در آن قرار دارد دیروز با اعتراض در فضای مجازی و حضور در محل بنا از شهردار همدان و استاندار و مدیرکل میراث‌فرهنگی و مسئولان استانی خواستند تا از مخدوش کردن چهره این بنای تاریخی خودداری کنند. آنها اعلام کردند که راه‌حل این مشکل دادن زمین معوض و بیرون رفتن برج‌های دوقلو از عرصه و حریم این بنای تاریخی است. مردم همدان همچنین پیشنهاد کرده‌اند که عرصه و حریم بنای تاریخی نورمحال تبدیل به محوطه فضای سبز شود تا شهروندان همدانی بتوانند از حق شهروندی خود در استفاده از این فضای فرهنگی برخوردار شوند.

همشهری

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها