تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۴/۲۰ - ۱۹:۰۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 91828

غلامرضا موسوی از اعضای کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیه‌کنندگی جزییات عضویت در شورایعالی تهیه کنندگی و یکپارچه سازی چهار تشکل را تشریح کرد.

به گزارش سینماسینما، غلامرضا موسوی از اعضای کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیه‌کنندگی گفت: قبل از استقرار دولت یازدهم، چهار گروه تشکیلات تهیه کنندگی در سینمای ایران وجود داشت که سه گروه از این تشکیلات در شورایعالی تهیه کنندگان که همکار خانه سینما بودند فعالیت می کردند و یکی از گروه ها در زمان جواد شمقدری معاون وقت سینمایی و با حمایت وی بیرون از خانه سینما (جامعه صنفی تهیه کنندگان) تشکیل شده بود.

وی اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم، جامعه صنفی تهیه کنندگان هم به شورایعالی تهیه کنندگان پیوست تا چهار تشکیلات صنفی سینمای ایران زیر نظر یک هیات رییسه مشترک فعالیت خود را دنبال کنند. در ادامه شورایعالی تهیه کنندگان کمیته ای برای رسیدگی به اعضا و شرایط پذیرش افراد جدید در چهار تشکیلات به وجود آورد که اعضای این کمیته روسای چهار تشکیلات مورد نظر بودند.

این تهیه کننده سینما توضیح داد: این کمیته بررسی های متعددی را انجام داد زیرا پیش از این به دلیل رقابت بین این چهار تشکیلات، برخی از افراد که نمی توانستند تهیه کننده باشند به عضویت برخی از این چهار تشکیلات در آمده و همین مساله سبب شده بود تا تهیه کنندگانی داشته باشیم که هیچگونه فعالیت تهیه کنندگی نداشتند.

وی با اعلام اینکه شورایعالی تیه کنندگان تا اواخر سال ۱۳۹۵ موفق به پالایش همه تشکیلات تهیه کنندگان سینما شد، گفت: در نهایت اعضا به ۲ گروه تقسیم شدند؛ کسانی که نمی توانستند عضو تشکیلات باشند و کسانی که می توانستند عضو باشند. البته این مساله نیز مورد نظر قرار گرفت که کسانی که می توانند عضو تشکیلات باشند فعالیت تهیه کنندگی در حوزه سینما دارند یا خیر؟

موسوی با اشاره به اینکه بررسی این موارد همزمان با برگزاری جلسات سازمان سینمایی برای ارتقای کیفی فعالیت تهیه کنندگان شد، گفت: در جلسات تشکیل شده از تهیه کنندگان خبره سینمای ایران دعوت شد تا به دنبال راه و روش مناسب برای ارتقای کیفی کار تهیه کنندگان و به طبع ارتقای فیلمسازی در سینما باشیم.

وی بیان کرد: در جلساتی که اواخر آذر ۹۵ برگزاری آن آغاز شد، دوستان بعد از تبیین برخی از مسایل به این مساله رسیدند که این چهار تشکیلات به یک تشکیلات واحد تبدیل شود و محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی نیز از این امر استقبال کرد.

عضو کمیته یکپارچه سازی و ارتقای نظام تهیه‌کنندگی گفت: هیات اجرایی شورایعالی تهیه کنندگان سال گذشته به یکپارچه کردن چهار تشکیلات رای داد و با توجه به حکم رییس سازمان سینمایی اعضای هیات اجرایی از هشت نفر (۲ نماینده از هر تشکل) و یک بازرس حضور داشتند. در آن جلسه علیرضا رضاداد به عنوان نماینده سازمان سینمایی در این هیات انتخاب شد.

وی بیان کرد: امیدوارم از چهار تشکیلات به یک صنف واحد برسیم تا بتوان برای ارتقای سینمای ایران تلاش کرد. البته نباید فراموش کرد که برای یکپارچگی چهار تشکیلات باید به یک اساسنامه مشترک است.

این تهیه کننده توضیح داد: یکی از مواردی که از اهمیت بسیاری برخوردار است، عضویت افراد جدید است که باید توسط هیات اجرایی پذیرفته شوند. در این مورد با ۲ گروه تهیه کننده روبه رو هستیم؛ گروهی که طی سال های گذشته فعالیت های قابل توجهی در حوزه تهیه کنندگی داشتند که تعداد این افراد فعال معمولا بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر هستند. گروه دیگر کسانی هستند که طی سال های گذشته گاهی در حوزه تهیه کنندگی فعالیت داشته اند که این افراد با توجه به قوانین مورد نظر می توانند عضو شورایعالی تهیه کنندگان باشند. در این میان گروهی از افراد نیز هستند که سال ها است فعالیت تهیه کنندگی نداشته اند، این گروه از افراد اگر تعداد فیلم هایی که در گذشته ساخته اند، بالا باشد اما به دلایلی طی سال های گذشته دست به تولید فیلم در سینما نزده اند، به عنوان اعضای افتخاری صنف جدید انتخاب می شوند و می توانند از همه امکانات مورد نظر استفاده کنند اما در مجامع عمومی حق رای دادن و انتخاب شدن ندارند. این گروه زمانی که تصمیم به تولید یک اثر جدید در سینما بگیرند عضو دایمی صنف می شوند.

موسوی در پایان گفت: نمایندگان هیات اجرایی تشکل ها وظیفه دارند این قوانین را به تشکل خود اعلام کنند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها