تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۹/۱۷ - ۱۱:۵۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 101167

علی اللهیاری با اشاره به اینکه فرج‌الله حیدری فردی با مسئولیت و حمایت‌گر بود، گفت: «او از ۱۸ سالگی پشت دوربین رفت و وارد حرفه فیلمبرداری شد. فردی با مسئولیت بود و نمی‌گذاشت حقی از گروهش ضایع شود و تا مطمئن نمی‌شد کارش را ادامه نمی‌داد.»

به گزارش سینماسینما، این فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران درباره مرحوم فرج‌الله حیدری گفت: «دوستی من با آقای فرج‌الله حیدری به قبل از سال ۵۰ باز می‌گردد. او از سنین کم و حدود ۱۸ سالگی با دستیاری فیلمبرداری کارش را آغاز کرد و به مرور پشت دوربین رفت و وارد حرفه فیلمبرداری شد.»

او ادامه داد: «حیدری در بیشتر فیلمهای ایرج قادری یا به عنوان فیلمبردار حضور داشت و یا دستیار فیلمبردار بود. از اولین‌ کسانی هم که به او اعتماد کرد و فیلمبرداری آثارش را به او سپرد همین آقای قادری بود. در حقیقت آشنایی این دو هم در استودیو عصر جدید رخ داد و آقای قادری پس از صحبت کردن با او متوجه توانایی و استعدادش شد و تا همین چند وقت پیش به جز چند مورد، فیلمبرداری بیشتر آثار قادری را برعهده داشت.»

اللهیاری اضافه کرد: «من سعادت داشتم و در چند فیلم دستیار فیلمبرداری او بودم. حیدری در کار آدم کاملا منطقی، دقیق و با انصاف بود. از دیگر ویژگی‌های شخصیتی او روحیه حمایت‌گری‌اش بود و از دوستانش در مقابل اتفاقاتی که برایشان رخ می‌داد دفاع می‌کرد. بسیار فرد با مسئولیتی بود و همیشه حواسش به گروهش بود و نمی‌گذاشت حقی از آنها ضایع شود و تا مطمئن نمی‌شد کارش را ادامه نمی‌داد.»

این فیلمبردار پیشکسوت با اشاره به شرایط بیمه این هنرمند هم‌ گفت: «حدود دو سال بود که من به شخصه دنبال کارهای بیمه‌ای او بودم و از طریق صندوق اعتباری هنر شرایط بیمه‌اش را پیگیری می‌کردم. و تازه حدود دو هفته پیش که با هم صحبتی داشتیم توانسته بودم نامه‌ها و امضاهای لازم را از خانه سینما جمع‌آوری کنم که اگر انجام می‌شد بیمه بازنشستگی‌ شامل حالش می‌شد و حالا از دست دادن او واقعا سخت است.»

او درباره علت کم کار شدن این هنرمند در سالهای آخر عمرش هم توضیح داد: «حیدری سه پسر داشت که یکی از آنها را از دست داد و در جوانی فوت کرد. از همان زمان زندگی او تغییر کرد و بهم ریخت و دیگر مانند گذشته حوصله و روحیه کار کردن نداشت. شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که او این سالها کم کار شده بود همین باشد.»

اللهیاری همچین گفت: «در حال حاضر شرایط فیلمسازی هم تغییر زیادی کرده است و افراد غیر حرفه‌ای در این حرفه حضور پیدا کردند و چون حاضر شده‌اند با دستمزدهای پایین کار کنند تهیه کنندگان و کارگردانان ترجیح می‌دهند با آنها همکاری کنند تا افراد حرفه‌ای. در این سالها هم پیشنهادهایی برای فیلمبرداری به آقای حیدری می‌شد اما دستمزدها بسیار پایین بود و با توجه به سابقه کاری و حرفه‌ای‌شان مبلغ‌ها درست و منطقی نبود بنابراین ایشان هم نمی‌پذیرفت.»

فرج‌الله حیدری از فیلمبرداران سرشناس سینمای ایران، ۱۵ آذر، در سن ۶۲ سالگی بر اثر ایست قبلی درگذشت.

فرج‌الله حیدری در سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. او دارای مدرک تحصیلی دیپلم ریاضی بود و فعالیت خود در سینما را با دستیاری فیلمبرداری فیلم «کوچه مردها» ساخته سعید مطلبی در سال ۱۳۴۹ آغاز کرد.

او تاکنون مدیر فیلمبرداری بیش‌ از ۳۰ فیلم سینمایی و فیلمبردار نزدیک به ۲۰ اثر سینمایی بوده است.

فیلمبرداری «سام و نرگس» و «می‌خواهم زنده بمانم» به کارگردانی ایرج قادری و «روز شیطان» به کارگردانی بهروز افخمی از جمله کارهای مرحوم حیدری بوده است.

همکاری با فیلم‌های «قاعده بازی» احمدرضا معتمدی و «پارک‌وی» فریدون جیرانی در سال ۸۵ از آخرین کارهای این فیلمبردار است. فیلمبرداری فیلم «کارناوال مرگ» در سال ۸۷ آخرین کار وی در سینما محسوب می‌شود.

مراسم تشییع فرج حیدری یکشنبه ۱۸ آذر ماه ساعت ۹ صبح از خانه سینما خیابان وصال انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها