تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۱۰ - ۱۰:۲۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 73663

ایرج حسابی معتقدست رسانه ملی در راستای افزایش سواد و دانش مخاطب تلاش نمی کند و در تولید برنامه هایش همچنان درگیر کلیشه های قدیمی است.

به گزارش سینماسینما، ایرج حسابی فرزند پروفسور حسابی درباره برنامه ها و سریال هایی که از تلویزیون پخش می شود و نقدی که به آنها دارد گفت: فکر می کنم حتی یک فرد متوسط هم که فیلم و سریال های تلویزیون را ببیند متوجه می شود که این رسانه ای که به عنوان ملی مطرح است هنوز در بعضی از کلیشه ها باقی مانده است.

وی با اشاره به انتخاب اسامی در سریال های تلویزیون بیان کرد: یکی از مشکلات بدیهی تلویزیون این است که هنوز حتی در انتخاب نام شخصیت ها به درستی عمل نمی کند و من نمی دانم واقعا چگونه این رسانه می تواند اسم همه نقش های منفی در سریال ها را تورج، فریدون، مهشید و… بگذارد. متاسفانه مشکلات ما با تلویزیون از همین حداقل ها شروع می شود.

حسابی با اشاره به خاطراتی از کودکی خود و اینکه در منزل دوستانش در یک کشور خارجی برای او از داستان های «هزار و یک شب» خوانده اند، گفت: من به خاطره کوچکی اشاره می کنم که بگویم صداوسیما چه میراثی به جا می گذارد. مادر یکی از دوستان من در آن زمان وقتی به منزلش می رفتیم قصه هایی از شهرزاد قصه گو تعریف می کرد. متاسفانه این قصه ها را در فرهنگ های دیگری تعریف می کنند اما در صداوسیما هیچ سریالی وجود ندارد که به شخصیت ها و یا قصه های تاریخی ما بپردازد.

وی اضافه کرد: چند وقت دیگر شب یلداست و من خاطرم هست که صداوسیما سال گذشته در شب یلدا در تمام شبکه ها فقط روی خوردن آجیل و میوه و هندوانه تاکید داشت درحالیکه باید روی سمبل های این شب تاکید کنند. در شب یلدا، بلندای شب تمام شده و بلندای روز شروع می شود، بلندای نادانی می رود و بلندای دانایی می آید و این وظیفه تلویزیون است که باید پایبندی به این آب و خاک را گسترش بدهد نه اینکه ریشه ها را بکند.

این پژوهشگر ادبیات در پایان با اشاره به برنامه هایی که در مناسبت ها روی آنتن رسانه ملی می رود، گفت: جمیع این برنامه ها کمتر می تواند به مردم آگاهی دهد و برنامه سازی ها در راستای افزایش سواد و دانش مخاطب نیست.

منبع: خبرگزاری مهر

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها