تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۱/۱۵ - ۲۳:۱۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 43661
پلاسکوجلسه بررسی حادثه پلاسکو در مجلس با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده و حتی در مواردی به رودررویی نمایندگان مجلس با قالیباف ختم شده است. فارغ از این جنجال‌ها که شاید جنبه سیاسی هم داشته باشند، به نظر می‌رسد حادثه پلاسکو بار دیگر مسئله مدیریت بحران را در کشور جدی کرده و شهروندان تهرانی را در سایه‌ای از نگرانی‌ها قرار داده است. در این «کافه نظر»  از چهره‌های مختلف سؤال کرده‌ایم جایگاه فعلی مدیریت بحران در شهرِ بحران‌زده تهران کجاست و چه راهکارهایی برای بهبود آن پس از حادثه پلاسکو وجود دارد.

فرهاد اصلانی  بازیگر

تهران که یک روز با آلودگی هوا و ترافیک و خشونت و کارتن‌خوابی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، بعد از پلاسکو دیگر آن تهران همیشگی نیست. مردم نگران شده‌اند، آنها در تلویزیون و روزنامه‌ها ریزبه‌ریز اخبار پلاسکو را دنبال می‌کردند و حالا از همیشه نگران‌تر‌ هستند، چراکه می‌ترسند یک روز اتفاقی مشابه برای خودشان بیفتد. به نظر من باید برای این نگرانی فکری اساسی کرد؛ اگر قرار است سال جدید برای مردم ایران سال بهتر و شاداب‌تری باشد، باید برای نگرانی‌ها و دل‌مشغولی‌های جدی مردم برنامه‌ریزی شود. پلاسکو دیگر نیست، شهدای آتش‌نشان هم دیگر نیستند، جان و مال مردم در این حادثه از بین رفته؛ اما اینها همه مربوط به گذشته است، آینده، نیازمند اتفاقات تازه است و فکر می‌کنم بهترین اتفاق می‌تواند اطمینان‌دادن به مردم از طریق تجهیز مدیریت بحران باشد. ما نیازمند آن هستیم که در مواقع بحران، جز نگرانی‌های معمول، نگرانی دیگری نداشته باشیم و چه کسی می‌تواند این اطمینان خاطر را به ما بدهد جز مدیریت شهری؟

احمد حکیمی‌پور  عضو شورای شهر
این اولین‌بار نیست که تهران در پرتوی یک حادثه تلخ، سیاه می‌پوشد و شهروندان تهرانی نسبت به ایمنی ساختمان‌های شخصی و عمومی احساس نگرانی می‌کنند. سال ٩٣ حادثه‌ای در خیابان جمهوری به وقوع پیوست که به مرگ دو زن خیاط بر اثر سقوط از ساختمان انجامید. همان موقع مسئولان مدیریت شهری ابراز همدردی کردند و قول دادند با زمینه‌های ایجاد این حادثه برخورد کنند؛ اما اینها به‌مرور فراموش شد، به‌طوری‌که خاطرم هست اعضای خانواده این کشته‌شدگان برای پیگیری مطالبات خود حتی پول نداشتند وکیل بگیرند. اعضای شورای شهر با جدیت می‌خواهند این قضیه تکرار نشود و مطالبات مردم بعد از حادثه پلاسکو، همچنان پابرجا باشد. این توقع مردم از نمایندگان‌شان در شورای شهر است که اعمال قانون کنند و با مواردی که از سوی شهرداری به‌نوعی فراربه‌جلو محسوب می‌شود، برخورد قاطع داشته باشند. در این میان آن‌دسته از اعضای شورای شهر که زمانی با وجود مخالفت دیگر اعضا از آقای قالیباف حمایت کردند و باعث شدند ایشان بعد از دو دوره همچنان شهردار تهران باشند، باید بیایند و از دلایل انتخاب خود بگویند. ما هم در این مدت دست روی دست نمی‌گذاریم و بی‌کار نمی‌نشینیم و می‌کوشیم تحقیقات انجام‌شده از سوی کمیته حقیقت‌یاب شورای شهر را در اختیار نهادهای مسئول بگذاریم تا بتوانند با جدیت هرچه‌تمام‌تر وضعیت مدیریت بحران را برای شهروندان تهرانی روشن کنند و در مرحله دیگر بهبود ببخشند.

منبع : شرق

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها