فیلمنامه یکی از مباحثی است که همیشه در سینما و تلویزیون مورد بحث بوده و همچنان مشکلات فیلمنامه نویسی سر جای خودش قرار دارد، حتی گاهی این علامت سوال شکل می گیرد که چرا در بخش فیلمنامه نویسی ضعف داریم و نتوانستیم مشکلات این حوزه را با وجود صاحبنظران و کارشناسان این عرصه حل کنیم. گرچه گاهی شاهد اتفاقات نو در نگارش فیلمنامه ها هستیم، اما در برخی مواقع هم شاهد کارهای بعضا ضعیف هستیم بویژه در بخش دیالوگ نویسی و همین باعث می شود تا مخاطبان خیلی علاقه مند به تماشای یک اثر نباشند، زیرا گره های قصه به حدی ضعیف است که مخاطب انگیزه ای برای باز کردن گره های بی رمق در قصه ندارد. این در حالی است که با گذاشتن وقت و انرژی درست می توان این مشکل را حل کرد، به شرط آن که نویسندگان آثار نمایشی همت کنند و بخواهند در این باره قدم هایی بردارند، اما گاهی به حدی این قدم ها بی رمق برداشته می شود که مخاطب با خودش می گوید چرا نویسنده سلیقه و شعور من را در نظر نمی گیرد و با یک کار ضعیف می خواهد سرگرمم کند. بویژه در دنیای امروز که عصر رقابت رسانه ها با یکدیگر است، طبیعی است که نویسندگان باید عزم خودشان را جزم کنند تا قصه های جذاب را به نگارش در بیاورند. اما این اتفاق در مجموعه اپیزودیک راه و بیراه نیفتاده است که این شب ها از شبکه یک پخش می شود. در حال حاضر اپیزودی از این مجموعه پخش می شود که قصه آن در یزد می گذرد و یک گروه جهادی برای اردو به یک روستای محروم رفته اند تا بتوانند با انجام امور خیر آنها را همراهی کنند، اما از آنجایی که عده ای به عنوان قلدر همیشه سد راه هستند، مشکلاتی را برای آنها به وجود می آورند تا مانع شکل گیری اتفاقات خوب باشند. نویسنده می توانست با هوشمندی، این سوژه را با قرار دادن گره های پر تعلیق از تخت بودن نجات بدهد، اما او این کار را انجام نداده و بیننده شاهد شنیدن دیالوگ های بسیار شعاری از زبان شخصیت های محوری این اپیزود است. این در حالی است که دیگر زمان دیالوگ های شعاری گذشته است و برای مخاطب هم جذابیتی ندارد و اثرگذار نخواهد بود. به عنوان مثال خانم دکتر قصه نذر روزه دارد، اما نویسنده این نذر را در قالب دیالوگ های شعاری در قصه قرار داده است یا وقتی او می خواهد چادری شود از دوستش در این باره می پرسد که چطور به فلسفه چادر رسیده است و دوستش هم خطاب به او یک جمله شعاری می گوید. مسلماً نویسنده وقتی می خواهد به چنین مباحثی ورود پیدا کند باید با هنرمندی و ظرافت به فلسفه آن بپردازد تا این که به دیالوگ های شعاری پناه ببرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز