تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۹/۲۷ - ۱۰:۵۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 7604

اسکارآکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسامی ۹ فیلم راه‌یافته به مرحله بعدی رای‌گیری برای انتخاب نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار را اعلام کرد.

به گزارش «سینماسینما»، ۹ فیلم فهرست کوتاه بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار ۲۰۱۶ از میان ۸۰ فیلم معرفی‌شده و واجد شرایط انتخاب شدند.

به گزارش ورایتی، فهرست کوتاه نامزدهای این بخش به این شرح است:

بلژیک، «عهد خیلی جدید» (The Brand New Testament)، ژاکو وان دورمل / کلمبیا، «آغوش مار» (Embrace Of The Serpent)، سیرو گرا / دانمارک، «یک جنگ» (A War)، توبیاس لیندهولم / فنلاند، «شمشیرباز» (The Fencer)، کلاوس هارو / فرانسه، «موستانگ» (Mustang)، دنیز غمزه ارگوون / آلمان، «هزارتوی دروغ‌ها» (Labyrinth of Lies)، جولیو ریچارلی / مجارستان، «پسر شائول» (Son of Saul)، لاشلو لمس / ایرلند، «زنده‌باد» (Viva)، پدی براناخ / اردن، «ذیب» (Theeb)، ناجی ابو نوار

نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انتخاب می‌شوند. در مرحله اول صدها تن از اعضای کمیته عمومی بخش فیلم خارجی‌زبان به دو گروه تقسیم شدند و از اواسط اکتبر تا ۱۴ دسامبر فیلم‌های معرفی‌شده را دیدند. آن‌ها بر مبنای امتیاز ۶ تا ۱۰ به فیلم‌ها نمره دادند. شش فیلمی که بالاترین متوسط امتیاز را توسط کمیته عمومی کسب کردند، به دور بعد راه پیدا ‌کردند و دو سوم فهرست کوتاه را شکل دادند. سپس ۲۰ عضو کمیته اجرایی بخش فیلم خارجی‌زبان پس از اطلاع از شش فیلم انتخاب‌شده تشکیل جلسه دادند و سه فیلم را دیگر انتخاب کردند.

در مرحله بعد، سه کمیته‌های ویژه در نیویورک، لس آنجلس و لندن فیلم‌های فهرست کوتاه را در سه روز می‌بیند و بعد درباره پنج نامزد نهایی تصمیم می‌گیرد که اسامی آن‌ها ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ (۲۴ دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

هفت فیلم از ۹ فیلم فهرست کوتاه اروپایی هستند. از آمریکای شمالی، شرق آسیا و آفریقا هیچ فیلمی به فهرست نامزدها راه پیدا نکرده است.

مانند هر سال چند فیلم مهم از راه‌یابی به مرحله بعدی بازماندند. «شب بخیر مامان» (Goodnight Mommy) از اتریش، «مادر دوم» (The Second Mother) از برزیل، «قوچ‌ها» (Rams) از ایران، «محمد رسول الله» به کارگردانی مجید مجیدی از ایران، «تو مرا می‌بری» (You Carry Me) از مونته‌نگرو، «۱۸ تحت تعقیب» (The Wanted 18) از فلسطین، «۱۱ دقیقه» (۱۱ Minutes) از لهستان، «شب‌های عربی: جلد ۲ – محزون» (Arabian Nights: Volume 2 – The Desolate One) از پرتغال، «یک کبوتر روی شاخه‌ای نشست و به هستی فکر کرد» (A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence) از سوئد، «آدمکش» (The Assassin) از تایوان و «بابا جون» (Baba Joon) از اسرائیل نتوانستند به فهرست کوتاه راه پیدا کند. خیلی از این فیلم‌ها یا در جشنواره‌های سینمایی موفق بودند یا فروش خیلی خوبی داشتند، اما در نهایت نتوانستند نامزد شوند.

در میان فیلم‌های فهرست کوتاه، درام هولوکاستی «پسر شائول» نماینده مجارستان شانس زیادی برای راه یافتن به فهرست نامزدهای نهایی را دارد. این فیلم که اولین فیلم بلند داستانی لاشلو لمس است، اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و جایزه بزرگ را برد.

داستان «پسر شائول» در ۱۹۴۴ در آشویتس روی می‌دهد و درباره شائول آوسلندر یک مجارستانی یهودی است که در کشتار جمعی نازی‌ها به آن‌ها کمک می‌کند. شائول هنگام کار در مرده‌سوزگاه‌ها جنازه پسری را می‌بیند که باور دارد پسرش است. او تصمیم می‌گیرد کاری را انجام بدهد که به نظر غیرممکن می‌آید: اینکه تلاش کند جنازه را نجات بدهد و به خاک بسپرد.

«پسر شائول» در جشنواره کن جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را هم دریافت کرد. مهارت فنی و مضمون قوی فیلم با استقبال بسیار روبرو شد و تعدادی از پراحساس‌ترین نقدهای جشنواره را دریافت کرد. خیلی از گروه‌های منتقدان سینما در آمریکای شمالی نیز از آغاز فصل جوایز سینمایی «پسر شائول» را به عنوان بهترین فیلم خارجی‌زبان سال ۲۰۱۵ انتخاب کرده‌اند.

«موستانگ» نماینده فرانسه نیز یک رقیب پرقدرت است. این فیلم به کارگردانی دنیز غمزه ارگوون کارگردان ترک ماه مه پیش در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فیلم کن جایزه سینمای اروپا را برد و به تازگی برنده جایزه لوکس ۲۰۱۵ پارلمان اروپا شد. داستان فیلم در یک دهکده دورافتاده در شمال ترکیه روی می‌دهد و درباره پنج خواهر یتیم است که از آزادی‌های اولیه خود محروم می‌شوند.

دانمارک با فیلم «یک جنگ» به کارگردانی توبیاس لیندهولم به فهرست کوتاه راه پیدا کرده است. این فیلم اولین بار در دنیا ماه پیش در بخش مسابقه افق‌های جشنواره ونیز به نمایش درآمد. «یک جنگ» فیلمی درام درباره پیامدهای جنگ و درمورد کلاوس میکائل پدرسن یک افسر ارتش است که همراه نیروهایش در یکی از ولایات افغانستان مستقر است. سربازان در یک مأموریت عادی در یک آتش متقاطع سنگین گیر می‌افتند. کلاوس برای نجات آن‌ها تصمیمی می‌گیرد که عواقب آن نه تنها او بلکه خانواده‌اش در دانمارک را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کمدی سورئال «عهد خیلی جدید» به کارگردانی ژاکو وان دورمل از بلژیک یکی دیگر از فیلم‌های این فهرست است. این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن نمایش داده شد. “عهد خیلی جدید” بعداً در بلژیک، فرانسه و سوئیس حدود ۵٫۳ میلیون یورو فروخت. این فیلم رکورد بیشترین فروش افتتاحیه یک فیلم بلژیکی فرانسوی‌زبان را دارد و به بیش از ۵۰ کشور فروخته شده است. داستان فیلم درباره “خدا” است که همراه همسر و دختر ۱۰ ساله‌اش در آپارتمانی در بروکسل زندگی می‌کند.

فیلم‌های ژاکو وان دورمل پیش از این دو بار نماینده بلژیک در بخش فیلم خارجی‌زبان بوده‌اند: «توتوی قهرمان» در ۱۹۹۱ و «روز هشتم» در ۱۹۹۶٫ او در ۱۹۸۰ برای «Maedeli-La-Breche» برنده اسکار بهترین فیلم کوتاه خارجی شد.

«آغوش مار» به کارگردانی سیرو گرا به نمایندگی از کلمبیا در این فهرست حضور دارد. این فیلم ماه مه پیش در چهل و هفتمین دوره بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فیلم کن برنده جایزه سینمای هنری شد. «آغوش مار» امسال در جشنواره بین‌المللی فیلم ایروان نیز جایزه زردآلوی طلایی بهترین فیلم بلند داستانی را برد. فیلم در جشنواره فیلم اودسا جایزه دوک طلایی را از آن خود کرد و در جشنواره فیلم لیما هم جوایز بهترین فیلم و جایزه ویژه هیئت داوری منتقدان را به خود اختصاص داد.

داستان «آغوش مار» بین ۱۹۰۹ و ۱۹۴۰ روی می‌دهد و درباره دوستی یک شَمَن آمازونی و دو دانشمند، یک آلمانی و یک آمریکایی است که در جنگل به دنبال یک گیاه مقدس و شفابخش هستند. گفته می‌شود “آغوش مار” اولین فیلمی است که در سه دهه اخیر در جنگل کلمبیا فیلمبرداری شده است. این فیلم تولید مشترک کلمبیا، ونزوئلا و آرژانتین است. گرا کارگردان فیلم تحسین‌شده «سفرهای باد» (The Wind Journeys) است که سال ۲۰۰۹ در بخش نوعی نگاه کن به نمایش درآمد.

درام تاریخی «ذیب» به کارگردانی ناجی ابو نوار از اردن نیز بخت حضور در فهرست نامزدهای نهایی را دارد. اولین فیلم بلند داستانی ابو نوار تولید مشترک اردن، امارات متحده عربی، قطر و بریتانیاست. این فیلم سال گذشته در بخش افق‌های جشنواره ونیز جایزه بهترین کارگردان را برد و بعداً در پنجاه و هشتمین جشنواره فیلم لندن تقدیر شد. داستان فیلم در ۱۹۱۶ روی می‌دهد و درباره دو برادر دوقلوی یتیم است که در جنگ جهانی اول همزمان با شورش اعراب بر ضد امپراتوری عثمانی راهی سفری خطرناک در سرتاسر صحرا می‌شوند.

«شمشیرباز» به کارگردانی کلاوس هارو از فنلاند از روی داستانی واقعی در دوران جنگ سرد ساخته شده است و درباره اندل نلیس قهرمان شمشیربازی استونیایی است که از دست پلیس مخفی شوروی سابق فرار می‌کند. نلیس در دوران اختفاء در یک شهر کوچک دورافتاده به بچه‌ها آموزش شمشیربازی می‌دهد. وقتی قرار می‌شود تیم شمشیربازی بچه‌ها در یک رقابت ملی در لنینگراد شرکت کند، نلیس متوجه می‌شود در زندگی‌اش واقعاً به دنبال چه چیزی است.

درام تاریخی «هزارتوی دروغ‌ها» از آلمان اولین فیلم بلند داستانی جولیو ریچارلی است. این فیلم یکی از مقاطع تقریباً فراموش‌شده تاریخ آلمان را مورد توجه قرار می‌دهد. فیلم درباره یوهان رادمان یک دادیار جوان است که در دهه ۱۹۵۰ تلاش کرد اتفاقات پشت پرده کشتار دسته‌جمعی در آشویتس را به طور کامل افشا کند. تلاش‌های او به برپایی اولین دادگاه آشویتس در فرانکفورت با وجود مخالفت‌های گسترده سیاسی و اجتماعی در آلمان غربی منجر شد. الکساندر فیلینگ نقش رادمان را بازی می‌کند. او برای کار خود در فیلم «هزارتوی دروغ‌ها» در جوایز فیلم باواریا جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. این فیلم اولین بار در دنیا سال گذشته در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد.

فیلم اسپانیایی‌زبان «زنده‌باد» به کارگردانی پدی براناخ از ایرلند دیگر رقیب این بخش است. این فیلم درباره یک جوان ۱۸ ساله کوبایی به نام خسوس است که در هاوانا در یک بار کار می‌کند. با بازگشت پدر گمشده خسوس که قبلاً یک بوکسور معروف بوده و به جرم قتل ۱۵ سال را در زندان گذرانده است، زندگی او به هم می‌ریزد. اولین نمایش جهانی «زنده‌باد» در جشنواره فیلم تلوراید بود که با استقبال مواجه شد. بنیسیو دل تورو بازیگر برنده اسکار به عنوان مدیر تولید با این پروژه همکاری کرده است. «زنده‌باد» در هاوانا و ایرلند فیلمبرداری شد و مرحله پس از تولید آن در دوبلین انجام شد.

هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار ۲۸ فوریه (بامداد دوشنبه ۱۰ اسفند به ‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایل‌اند سنتر در هالیوود برگزار می‌شود. این مراسم از شبکه ای‌بی‌سی به طور زنده از بیش از ۲۲۵ کشور/منطقه در سراسر جهان پخش می‌شود.

سال گذشته ۸۳ کشور نمایندگان خود را به آکادمی معرفی کردند که یک رکورد جدید در تاریخ جوایز آکادمی بود. فیلم لهستانی «ایدا» به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها